  • 1. Data: 2014-06-18 11:40:59
    Temat: Prośba do Adama
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    Hej
    Adam jaki robiłeś kolektor poziomy? tzn jaka średnica rury i ile,
    bo z tego co pamiętam to dawałeś 40 w pętlach 200m, dobrze pamiętam?

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 2. Data: 2014-06-18 12:13:58
    Temat: Re: Prośba do Adama
    Od: Adam <a...@g...com>

  • 3. Data: 2014-06-18 12:17:04
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 18 czerwca 2014 11:40:59 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

    > Adam jaki robiłeś kolektor poziomy? tzn jaka średnica rury i ile,
    > bo z tego co pamiętam to dawałeś 40 w pętlach 200m, dobrze pamiętam?

    (sorry za poprzedniego posta - sie wyslal sam pusty ;)

    Nie - ja mam tak:

    Dom - studzienka: 2 x fi40 - ok 40-50m.
    W studzience rozdzielacz i tam odchodzi 5 petli z fi32 po 100m kazda.
    IMHO wiecej krotszych petli z fi32 niz dluzsze z fi40 - wychodza mniejsze
    opory :) Pedze to pompka bodaj 25-80 za 300 pln - ok 80W.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2014-06-18 14:35:03
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 18.06.2014 12:17, Adam pisze:

> [...]
    > IMHO wiecej krotszych petli z fi32 niz dluzsze z fi40 - wychodza mniejsze
    > opory :) Pedze to pompka bodaj 25-80 za 300 pln - ok 80W.

    Powiedz jeszcze jakie masz warunki gruntowe, oraz jaką powierzchnie
    zajmuje ten kolektor i w jakim układzie?

  • 5. Data: 2014-06-18 15:15:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 18 czerwca 2014 14:35:03 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:

    > Powiedz jeszcze jakie masz warunki gruntowe, oraz jakďż˝ powierzchnie
    > zajmuje ten kolektor i w jakim uk�adzie?

    Grunt to czysta glina - ale raczej suchawa, woda gruntowa bardzo nisko,
    nigdy sie nie dokopalem a roznica poziomu w stosunku do najnizszego punktu
    w domu (kanal samochodowy w piwnicach ktory rowniez jest suchy :) a
    samym kolektorem to bedzie dobre z 8m (kanal jest nizej oczywiscie :-)

    Kopalem w rozstawie 1m czyli kolektor zajmuje te ok. 500m2 (1m rury na 1m2
    dzialki). Regeneruje sie swietnie - dzisiaj np. mam juz 12stC na wejsciu
    z ziemi :-) Uklad - najprostszy z mozliwych meander :) Teren gdzie jest
    kolektor raczej mocno nasloneczniony (trawnik).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2014-06-18 16:40:45
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 18.06.2014 o 12:17 Adam <a...@g...com> pisze:

> [...]
    > IMHO wiecej krotszych petli z fi32 niz dluzsze z fi40 - wychodza mniejsze
    > opory :) Pedze to pompka bodaj 25-80 za 300 pln - ok 80W.
    Dzięki, ja chyba dam 4 petle po 150m fi 25, powinno wystarczyć tym
    bardziej że to ma być rezerwa jak gaz zdrożeje, a później nie chcę już ryć
    trawnika, dlatego mam zamiar teraz zakopać rurę.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2014-06-18 22:16:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 18 czerwca 2014 16:40:45 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

    > Dzięki, ja chyba dam 4 petle po 150m fi 25, powinno wystarczyć tym

    IMHO troche duze opory wyjda! Ze znanych mi zalecen roznych firm, montazystow
    etc to fi32 max 100m, fi40 max 150m. Kiedys to tez liczylem i wychodzilo
    mi podobnie :) No i nie wiem jaki masz dostep do rury - u mnie w hurtowni
    byly krazki po 200m wiec akurat ciachnac na pol tak zeby nie bylo zadnych
    laczen w ziemi :)

    > bardziej że to ma być rezerwa jak gaz zdrożeje, a później nie chcę już ryć
    > trawnika, dlatego mam zamiar teraz zakopać rurę.

    To przynajmniej rozszerz do fi32, nie wiem jaki masz grunt - moj kolektor
    spokojnie moglby byc mniejszy - przypuszczam ze na 300m2 tez by pociagnal,
    widac bardzo duzy zapas, szybka regeneracje, powolny spadek temperatury,
    nawet przy ssaniu z ziemi przez np. 20h non stop w styczniu / lutym :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2014-06-19 14:41:45
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 18.06.2014 o 22:16 Adam <a...@g...com> pisze:

    > IMHO troche duze opory wyjda! Ze znanych mi zalecen roznych firm,
    > montazystow
    Pytanie czy mierzyli opory czy też na oko dobierają.

    > etc to fi32 max 100m, fi40 max 150m. Kiedys to tez liczylem i wychodzilo
    > mi podobnie :)
    A jaką "szorstkość" rury przyjmowałeś?
    Bo te rury są dość gładkie, kolan brak, więc i opór przepływu powinien być
    niewielki, poza tym największe opory są na rozdzielaczu i rurach do niego.
    Z tego co pisałeś masz tam fi 40, a jaki fi ma pompa?

    > No i nie wiem jaki masz dostep do rury - u mnie w hurtowni
    > byly krazki po 200m wiec akurat ciachnac na pol tak zeby nie bylo zadnych
    > laczen w ziemi :)
    Na all..o rura fi 25 kosztuje 1,7 a 40 3,3 w krążkach po 150m + wysyłka 90
    zł. Nie chcę za dużo inwestować, żona już się buntuje na wyrzucenie kilku
    tys w zimię, a 40 wyjdzie mi 2* tyle co 25.
    Chyba siądę to i policzę, chociaż nie mam czasu.

> [...]
    > widac bardzo duzy zapas, szybka regeneracje, powolny spadek temperatury,
    > nawet przy ssaniu z ziemi przez np. 20h non stop w styczniu / lutym :)
    Mam podobny do twojego, glina tyle że u mnie jeszcze mam łupek, jest to
    tak wymieszane ze sobą.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2014-06-19 16:42:39
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 19 czerwca 2014 14:41:45 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

    > A jaką "szorstkość" rury przyjmowałeś?

    O rany nie pamietam - w ogole ten wzor na opory byl tak zakrecony ze
    pol dnia nad tym spedzilem ;) Ale szorstkosc bralem z jakiegos katalogu rur
    PE.

    > Bo te rury są dość gładkie, kolan brak, więc i opór przepływu powinien być
    > niewielki, poza tym największe opory są na rozdzielaczu i rurach do niego.

    Jak juz sie upierasz przy fi25 to bym zrobil np. 5 albo 6 petli po 100m zamiast
    4 petle po 150 - opory beda znacznie nizsze a i rury bedzie mozna chyba
    latwiej w takich odcinkach kupic :)

    > Z tego co pisałeś masz tam fi 40, a jaki fi ma pompa?

    Pewnie 1 albo 1,5' (zwykla pompa CO) - ale to nie ma przeciez wiekszego
    znaczenia, to tylko opor miejscowy - znacznie wieksze jednak sa opory na
    dlugich odcinkach rur - niewazne, ze gladkie :) Nie pamietam nawet wzoru
    na liczenie tego oporu - przypomnij jak masz gdzies pod reka ale opory
    chyba nie rosna liniowo do dlugosci tylko bardziej do kwadratu :)

> [...]
    > tys w zimię, a 40 wyjdzie mi 2* tyle co 25.
    > Chyba siądę to i policzę, chociaż nie mam czasu.

    Ja kupuje na miejscu tutaj:

    http://prom-dragon.pl/down/rury_pe_woda_12.pdf

    Ja w ogole mam SDR17 - ciensza scianka (lepsze / szybsze przewodzenie ciepla)
    i tansza. SDR17 PE32 tu kosztuje 2,7 pln /mb - niby netto ale spokojnie
    przy kupnie 600m dostaniesz rabat taki ze kupisz w brutto nawet taniej :)

    Poszukaj lokalnie - w Twojej okolicy powinno byc jeszcze latwiej o rure
    niz u mnie :-)

    > Mam podobny do twojego, glina tyle że u mnie jeszcze mam łupek, jest to
    > tak wymieszane ze sobą.

    To IMO 600m robisz na duuuzy wyrost :-) Pozatym pamietaj ze mniejsza srednica
    to tez krotszy czas przebywania glikolu w ziemi wiec mniejsza moc, przy
    nizszej srednicy wypadaloby IMO zagescic rozstaw rur bo czesc ziemi dookola
    kolektora nie bedzie wykorzystywana :) A ile kW potrzebujesz w szczycie ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2014-06-19 19:26:03
    Od: "KS" <b...@b...pl>

> [...]
    >na liczenie tego oporu - przypomnij jak masz gdzies pod reka ale opory
    >chyba nie rosna liniowo do dlugosci tylko bardziej do kwadratu :)

    Raczej jednak liniowo z długością rury.

    K.S.