  • 1. Data: 2014-09-12 12:45:03
    Temat: Przeniesienie gazu
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Panowie,

    jest sobie blok, a w nim ze ściany wystaje rura gazowa.
    Jest do niej potem dołączony zawór gazu (licznika nie
    ma -- ryczałt) i potem kuchenka. Chciałbym sobie te rurę
    obniżyć do wysokości kilku centymetrów nad podłogą, jeszcze
    na odcinku przed zaworem. Jakich papierów na to potrzeba
    i jakie uprawnienia musi mieć wykonawca?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2014-09-12 13:37:14
    Temat: Re: Przeniesienie gazu
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > obniżyć do wysokości kilku centymetrów nad podłogą, jeszcze
    > na odcinku przed zaworem. Jakich papierów na to potrzeba

    Projekt, pozwolenie/zgłoszenie, dziennik budowy, kierownik budowy.

    > i jakie uprawnienia musi mieć wykonawca?

    Wykonawca (ten fizyczny) żadnych. Uprawnienia musi mieć ten co przeprowadzi
    próbę i wpisze się do dziennika.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-09-12 14:11:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ergie wrote:

    > Projekt, pozwolenie/zgłoszenie, dziennik budowy, kierownik budowy.

    Que? :-) Na rurę? Na przebudowę WLZtu nie chcieli (tzn. standard:
    zgoda elektrowni, zgoda administratora, pomiary), a to w sumie
    podobnego kalibru sprawa...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2014-09-12 14:25:02
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Que? :-) Na rurę? Na przebudowę WLZtu nie chcieli (tzn. standard:
    > zgoda elektrowni, zgoda administratora, pomiary), a to w sumie
    > podobnego kalibru sprawa...

    Ale to jest _gaz_ i przepisy są bardziej restrykcyjne.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-09-12 14:39:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ergie wrote:

    > Ale to jest _gaz_ i przepisy są bardziej restrykcyjne.

    Jeżeli masz rację, to nie jest fajnie. :-/

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-09-12 15:24:49
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Jeżeli masz rację, to nie jest fajnie. :-/

    Ano nie jest, dlatego mało kto robi to legalnie. W praktyce tylko wtedy gdy
    następuje zmiana sposobu użytkowania np. gaz był do gotowania a będzie do
    gotowania i CO.

    W razie kontroli nikt nie wie jak dawniej szła rura więc kontrolujący nie
    wie, ze dokonano samowoli. Jedyne na co zwracają uwagę to aby był dostęp do
    zaworu* i czy w pomieszczeniu jest kratka.

    * - Zgodnie z przepisami (i logiką!) zawór musi być dostępny i nie dalej niż
    X cm od urządzenia które odcina.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2014-09-12 15:35:30
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-09-12 13:37, Ergie pisze:

    > Projekt, pozwolenie/zgłoszenie, dziennik budowy, kierownik budowy.

    Niestety tak musi być, jeżeli ma być zgodnie z prawem.

    > Wykonawca (ten fizyczny) żadnych. Uprawnienia musi mieć ten co
    > przeprowadzi próbę i wpisze się do dziennika.

    Uwaga bzdura!
    Wykonawca musi mieć świadectwo kwalifikacyjne Grupa 3 w zakresie
    Eksploatacji. Ten, który robi próbę szczelności i wystawia protokół,
    musi mieć świadectwo kwalifikacyjne Grupa 3 w zakresie Dozoru. Ani
    jeden, ani drugi nie mają prawa dokonywać jakichkolwiek wpisów do
    dziennika. Dokonuje ich kierownik budowy.
    Udzielaj porad tylko w tym zakresie, w którym masz pojęcie i nie
    wprowadzaj ludzi w błąd.

  • 8. Data: 2014-09-12 16:13:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ergie wrote:

    > W razie kontroli nikt nie wie jak dawniej szła rura więc kontrolujący
    > nie wie, ze dokonano samowoli. Jedyne na co zwracają uwagę to aby był
    > dostęp do zaworu* i czy w pomieszczeniu jest kratka.

    Za zaworem to bym nie pytał, tylko wziął stosownego fachowca.
    Trzeba przesunąć przed zaworem, a tego się nie ukryje -- trzeba
    będzie odciąć pion na czas robót. Patrząc na listę wymagań
    i liczbę zaangażowanych ludzi (jakbym chciał zbudować co najmniej
    Halę Stulecia...), to mi wychodzi, że znacznie taniej i szybciej
    będzie uruchomić tę linię trójfazową, która została ułożona
    a wypadek "a może kiedyś damy sobie kuchenkę indukcyjną" i gaz
    w ogóle odciąć. Nie podoba mi się to z dwóch powodów:

    1. gaz jest tani jak barszcz;
    2. dywersyfikacja: jak nie będzie prądu, to sobie nawet
    wody na herbatę nie zrobię.

    Ale jeśli alternatywą jest pisanie po pozwolenie do Kancelarii
    Prezydenta i Sztabu Generalnego, to mi się trochę odechciewa...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2014-09-12 16:24:29
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Uzytkownik wrote:

    > Niestety tak musi być, jeżeli ma być zgodnie z prawem.

    W takim razie na zamknięcie tematu jeszcze pytanie o to,
    jak takie przełożenie technicznie wygląda. Rura wychodzi
    poziomo na wysokości ok. 60 cm, a chciałbym mieć ją 5 cm
    nad podłogą. Ewidentnie widać, że jest podłączona pod
    kątem prostym do pionu, ale do samego pionu dostępu
    w pierwszym przybliżeniu nie ma. Jak więc wyglądałaby
    taka zmiana? Ucięcie szlifierką kątową tego poziomego
    odcinka w stosownym miejscu, kolanko nakręcane/wspawane,
    odcinek pionowy i kolejne kolanko? To w ogóle można
    zrobić na gwint?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2014-09-12 20:46:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-09-12 16:24, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > odcinka w stosownym miejscu, kolanko nakręcane/wspawane,
    > odcinek pionowy i kolejne kolanko? To w ogóle można

    Zakładam, że chodzi o instalację wewnętrzną.
    Można zrobić na gwint rurą stalową uszczelniając pakułami posmarowanymi
    specjalną pastą, można pospawać z rur stalowych. Można też wykonać z rur
    miedzianych o grubości ścianki minimum 1mm, lutując lutem twardym
    (mosiądz lub srebro) lub łącząc specjalnymi złączkami zaprasowywanymi do
    gazu np. Profipress firmy Viega
    http://www.viega.pl/xchg/pl-pl/hs.xsl/Profipress_G.h
    tm
    Ja najczęściej wewnętrzne instalacje gazowe właśnie wykonuję tym
    systemem. Do zaprasowania potrzebna jest specjalna prasa
    elektrohydrauliczna oraz szczęki z profilem "V".
    System Profipress posiada atest odporności ogniowej - zapewnia
    szczelność połączeń min. 30min podczas bezpośredniego działania ognia.
    Niestety nie każdy instalator posiada takie narzędzia.
    Rurę stalową należy pomalować specjalną farbą zabezpieczającą przed
    korozją lub owinąć specjalną taśmą antykorozyjną, samowulkanizującą. Tak
    zabezpieczoną rurę stalową można zatynkować tynkiem wapiennym, który nie
    powoduje korozji. Nie wolno używać do tego gipsu, ani tynków czy klejów
    na bazie gipsu.
    Rury miedziane można montować tylko na wierzchu.
    Każde przejście przez ścianę musi posiadać dodatkową rurę osłonową
    stalową lub PCV, chroniącą przed uszkodzeniem rury gazowej na skutek tarcia.
    Rury gazowe z gazem ziemnym powinny być montowane powyżej przewodów
    elektrycznych min. 10cm oraz muszą przebiegać w odległości minimum 60cm
    od iskrzących urządzeń elektrycznych (np. gniazda, łączniki czy puszki
    rozdzielcze oraz rozdzielnie elektryczne).
    Wszelkie zabudowy rur gazowych (z płyt gipsowo-kartonowych czy mebli)
    muszą posiadać otwory wentylacyjne oraz otwory umożliwiające dostęp w
    celu dokonania prób szczelności przy użyciu detektora. Ponieważ gaz
    ziemny jest lżejszy od powietrza to ponad podwieszanymi sufitami musi
    się znajdować otwór wentylacyjny, który w razie wycieku gazu umożliwi
    jego odprowadzenie do wentylacji. W przypadku innych zabudów z płyt GK
    czy mebli w najwyższym punkcie tejże zabudowy musi się znajdować otwór,
    który umożliwi "ewakuację" gazu z tej przestrzeni w kierunku wentylacji.

    Niestety bardzo często trudno jest spełnić wszystkie te wymagania.