  • Data: 2017-10-02 17:25:29
    Temat: Re: A u mnie obudziły się duchy z przeszłości !!!!
    Od: Tornad <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 2 października 2017 12:24:28 UTC+2 użytkownik Kadar napisał:
    > Czesc wszystkim>
    >
    > Tornad, czy dobrze cie zrozumialem? Zamiast odwodnienia wokół domu moge fundamenty
    posypac wapnem i juz problem wody mi zniknie?
    > Pozdrawiam

    Odwodnienie domu wokół fundamentow jest konieczne. Ja to nazywam drenażem
    opaskowym. On powinien być ulozony poniżej spdu wylewki betonowej czli
    posadzki. I wykonyawany ze wzgledow bezpieczenstwa odcinkowo. Czyli nie wolno
    odkopać fundamentu na całej jego dlugosci bo to może doprowadzić do katastrofy
    budowlanej, w ktorej gina pracujacy tam ludzie.

    To o czym pisze dotyczy, przede wszystkim gruntow spoistych jak gliny, ily czy
    bardzo drobonzirniste pyly, gdyz tylko w tych utworach zjawisko kapilarnosci i
    elektrokapilarnosci zachodzi. W gruntach od piasku drobnego w gore, zjawiska
    te nie zachodzą. Dalem przykład swoistego zabazpieczenia gruntu zasypowego po
    wykonaniu drenażu. Aby skarpe zewnetrzna wykopu, która najczesciej jest nieco
    nachylona od pionu na zewnątrz, posypywać proszkiem wapna hydratyzowanego.
    Wtedy utworzy się ta warstwa przyciagajaca wode ku sobie.

    Posypanie fundamentu wapnem daloby skutek odwrotny. Woda będzie się gromadzic
    w kontakcie z nim i nie będzie chciała odplynac od tego fundamentu tylko się do
    niego kleic. Malo, na ogol tek się zdarza, ze sam beton zawierajcy dużo wapna
    elektryzuje się ujemnie. Zatem przyciąga te wode grunktowa do siebie. On ja
    nie tylko przyciąga ale osusza przylegly grunt kosztem swego zawilgocenia.
    I dlatego tradycja budowlana nakazuje wykonywać izolacje pionowa scian
    fundamentowych od zewnatrz. Ja to robilem zawsze stosując pape termozgrzewalna
    naklejana na sciany fundamentowe na goraco.

    Swego czasu jakas pani zapytala mnie jak sobie poradzić z malym ale
    upierdliwym osuwiskiem, które napieralo na jej budynek gospodarczy. Odpisalem
    jej aby posypala powierzhnie gruntu powyżej tego osuwiska wapnem
    hydratyzowanym lub innym zawierajacym wapn. Szkoda, ze mi nie odpisala ale
    chyba pomoglo a szczególnie nie zaszkodzilo, skoro geby na mnie nie udarla.

    Zasada pracy jest prosta tyle, ze nie wytlumaczylem wcześniej na czym ta
    elektroosmoze polega. Otoz odkryl ja stosunkowo dawno bo w roku 1808 rosyjski
    fizyk, ktorego z niemiecka brzmiacego nazwiska chwilowo zapomniałem. Wzial
    rurke kapilarna, napelnil ja woda i do jej wylotow przylozyl male napiecie
    elektryczne z ogniwa. I stwierdzil, ze woda w tej rurca pod wpływem tego
    napiecia zaczela powoli ale plynac w kierunku od plusa do minusa.

    Z moich badan wyszlo, ze np napiecie redu 0,2 V pojawiające się na styku np
    ilu oraz zoltej gliny, potrafi podnieść poziom wody gruntowej powyzej poziomu
    grawitacyjnego, na powiedzmy 1 metr. Można to sprawdzic tam, gdzie pd gruntam
    spoistym zalega skala wapienna. Wywiercisz otwor, dojdziesz do tego wapienia
    wyjmiesz wiertło i pojdziesz do domu. Na drugi dzień troche się zdziwisz, gdy
    w tej dziurze czyli otworze wiertniczym zobaczysz wode często wylewajaca a się
    na powierzchnie. Wapn uzyskuje ujemny biegun tego niejako naturalnego czy
    nazywanego czasem samoistnego ogniwa.

    Tak to działa. Mylse ze krotko ale treściwie to zjawisko Ci przyblizylem.
    Wiecej poszukaj sam pod haslem elektroosmoza.

    Pzdr
    Tornad