    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 16 Feb 2020 02:26:33 -0800 (PST)
    Subject: Re: Altanka na ROD
    From: abomito <a...@w...pl>

    W dniu piątek, 14 lutego 2020 12:01:04 UTC+1 użytkownik t...@g...com napisał:
    > Dzięki za odpowiedź. Właśnie na takie uwagi liczyłem, bo jestem zupełnym laikiem.
    Altankę chcę budować (przy pomocy znajomego) z bloczków z betonu komórkowego - taką
    niewysoką 2,5-3 m z jednospadowym dachem. To jego sugestia żeby zrobić tylko taką
    płytę jak pod garaż. Wolałem zapytać tutaj niż potem płakać ;-)
    > Mam rozumieć że sugerujesz iż tam gdzie będą mury mam po całym obrysie zrobić wykop
    na głębokość przemarzania (u mnie 1 m), wrzucić zbrojenie i zalać całość zamówionym w
    betoniarni betonem (B20?)? Czy może wystarczy co kilka metrów zrobić świdrem otwór na
    1m głęboki (po obrysie murów)? Jeśli tak, to co ile metrów i czy go trzeba zbroić?
    Oczywiście całość zaizolować folią? Nie ukrywam że chciałbym jak najtaniej to
    zrobić.Aaa, ziemia pod warstwą humusu raczej piaszczysta.
    > Pozdrawiam

    Witam
    Znaczy każdy ma swoją metodę. Onegdaj byłem w Gołdapi i widziałem fundament domków
    budowanych przez Niemców dla personelu tamtejszej bazy. Ceglane fundamenty, 70 cm w
    ziemi.Fakt- nawet 100 lat nie stoją a niewiele ich zostało...Ale się nie rysowały.
    Niedawno robiłem podkop pod komórkę (zachodnie Mazowsze). komórko podobno jeszcze
    przedwojenna. Na pewno, to budowana w czasach kryzysu, bo fundamenty głębokości 60
    cm, z kamieni i żwiru spajane czymś co sypało się w palcach. ale stoi.
    Moja rada: wykopać fundament na głębokość 60 cm. Wiercenie otworów wyjdzie drożej.
    Zalać betonem -nawet B15. Wbrew pozorom nie musi być mocniejszy.Oczywiście, zbrojenie
    nie zaszkodzi, ale warto zaokrąglić wewnętrzne kąty i dać dodatkowe druty dla
    wzmocnienia łączeń.Natomiast izolacja- potrzebna jest, i to bardzo. Na zewnątrz wykop
    trzeba wyłożyć folią. Nie będą się betonu czepiać korzenie, które traktują go jako
    rezerwuar wilgoci.A od środka- a o co?
    To w ziemi. Natomiast na wierzchu: można zrobić szalunek i jednym wylaniem pociągnąć
    z betonu.Ale koszt desek i robocizny.
    Można również zakończyć beton w gruncie i pociągnąć z bloczków. Może być taniej i
    lepiej.I dokładniej. Ile ma wierzchu: 20 cm powinno być zasypane ziemią. Da to 80 cm
    w gruncie i ładny spadek wody od budynku. I jeszcze przynajmniej 10 cm ponad poziom
    nasypu. Razem- ze 3 warstwy bloczków, ok 35 m- 40 cm. Dlatego, że bloczki nie lubią
    wody i kiedyś nie wolno było dawać "gołego" muru poniżej 30 cm od gruntu. A i dzisiaj
    warto dać dać na fundament izolację , za dwie warstwy cegieł, izolację i dopiero
    bloczki. Nie zaszkodzi.
    Natomiast warto zrobić jakiś projekt- choćby po to, żeby wiedzieć gdzie zrobić kanały
    pod media, by po co kuć? I warto dołożyć kanał na powietrze do pieca, czy wentylację
    podpodłogową.Zatkać można Zawsze można.
    No i ten "uziom fundamentowy". Osobiście jestem zdania, że sonda 2-3 metry w gruncie
    da więcej pożytku- a mniej omów- niż uziom na poziomie (niechby) 80 cm. Ale inni
    mówią inaczej.
    Pozdro.abomito