  • 1. Data: 2020-02-12 09:14:42
    Temat: Altanka na ROD
    Od: t...@g...com

    Witajcie,
    Mam taką zagwozdkę. Kupiłem ogródek działkowy na którym kiedyś stała altana drewniana
    wraz z murowaną werandą pod którą była głęboka na 120 cm a'la piwniczka. Domek sam
    się przewrócił, więc poszedł do likwidacji... tak samo weranda - pod podłogą werandy
    stało głębokie na 1 metr bajorko i cały "fundament" był w wodzie przez wiele lat.
    Wszystko po osuszeniu kruszyło się i odpadało. Trzeba to było też zburzyć i dziurę po
    "piwniczce" zasypać gruzem z murku werandy. Zostało mi coś takiego jak na fotce
    https://images90.fotosik.pl/316/92b1b04f5d5ac950med.
    png
    Chciałbym postawić nową niedużą (25 m2 + 10 m2 taras), murowaną altanę, a to co
    zostało chciałbym zabunkrować pod ziemią jak wzmocnienie wylewki.
    I teraz pytania. Czy dobrym pomysłem jest zakopanie tego 20 cm poniżej gruntu,
    zasypanie tego cienką warstwą piasku (żeby beton nie uciekał w gruz), na to folia,
    styropian (opcjonalnie), zbrojenie, szalunek i 20 cm betonu? Czy to wystarczy czy
    muszę jednak po obrysie murów kopać głębiej i robić dodatkowe zbrojenie?
    Przypominam że to altanka na ROD, w której nie będę raczej zimą więc ten styropian to
    opcja. Chodzi mi bardziej o to czy taka wylana płyta da radę. Może ew. ktoś ma jakieś
    inne sugestie czy czy krytyczne uwagi. Jestem informatykiem i nie znam się na
    budowlance, stąd moje pytanie do fachowców.
    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2020-02-13 22:53:11
    Temat: Re: Altanka na ROD
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam
    > Przypominam że to altanka na ROD, w której nie będę raczej zimą więc ten styropian
    to opcja. Chodzi mi bardziej o to czy taka wylana płyta da radę.

    Odnoszę wrażenie, że czegoś nie zrozumiałeś. To nie chodzi o to, czy Ty
    będziesz tam zimę mieszkał.To chodzi o to, że mróz tam będzie zimą pracował.
    Niestety, w naszym klimacie konieczne jest wylanie choć "babek" pod słupy
    nośne. Można dać taką wylewkę jak proponujesz, ale będzie ryzyko, że będzie
    domek pękał. A i tak nie nie wiem, z czego go chcesz budować.W domku
    drewnianym da się położyć belki (ramę) betonowe czy stalowe o na czym
    stawiać. Ale ja nie biorę odpowiedzialności za takie budowanie- choć
    widywałem takowe.
    pozdro. abomito

  • 3. Data: 2020-02-14 12:01:02
    Od: t...@g...com

    W dniu czwartek, 13 lutego 2020 22:53:13 UTC+1 użytkownik abomito napisał:
> [...]
    > nośne. Można dać taką wylewkę jak proponujesz, ale będzie ryzyko, że będzie
    > domek pękał. A i tak nie nie wiem, z czego go chcesz budować.
    Dzięki za odpowiedź. Właśnie na takie uwagi liczyłem, bo jestem zupełnym laikiem.
    Altankę chcę budować (przy pomocy znajomego) z bloczków z betonu komórkowego - taką
    niewysoką 2,5-3 m z jednospadowym dachem. To jego sugestia żeby zrobić tylko taką
    płytę jak pod garaż. Wolałem zapytać tutaj niż potem płakać ;-)
    Mam rozumieć że sugerujesz iż tam gdzie będą mury mam po całym obrysie zrobić wykop
    na głębokość przemarzania (u mnie 1 m), wrzucić zbrojenie i zalać całość zamówionym w
    betoniarni betonem (B20?)? Czy może wystarczy co kilka metrów zrobić świdrem otwór na
    1m głęboki (po obrysie murów)? Jeśli tak, to co ile metrów i czy go trzeba zbroić?
    Oczywiście całość zaizolować folią? Nie ukrywam że chciałbym jak najtaniej to
    zrobić.Aaa, ziemia pod warstwą humusu raczej piaszczysta.
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2020-02-15 02:29:14
    Od: Piotrek Paradysz <p...@g...com>

    Wywierc otwory na 100 głębokie, zalej betonem i daj po 4 pręty dla spokoju. Odległość
    miedzy otworami 150. Na to konstrukcja drewniana szkieletowa. Szybka i czysta robota.

  • 5. Data: 2020-02-16 11:26:33
    Od: abomito <a...@w...pl>

    W dniu piątek, 14 lutego 2020 12:01:04 UTC+1 użytkownik t...@g...com napisał:
> [...]
    Oczywiście całość zaizolować folią? Nie ukrywam że chciałbym jak najtaniej to
    zrobić.Aaa, ziemia pod warstwą humusu raczej piaszczysta.

    Witam
    Znaczy każdy ma swoją metodę. Onegdaj byłem w Gołdapi i widziałem fundament domków
    budowanych przez Niemców dla personelu tamtejszej bazy. Ceglane fundamenty, 70 cm w
    ziemi.Fakt- nawet 100 lat nie stoją a niewiele ich zostało...Ale się nie rysowały.
    Niedawno robiłem podkop pod komórkę (zachodnie Mazowsze). komórko podobno jeszcze
    przedwojenna. Na pewno, to budowana w czasach kryzysu, bo fundamenty głębokości 60
    cm, z kamieni i żwiru spajane czymś co sypało się w palcach. ale stoi.
    Moja rada: wykopać fundament na głębokość 60 cm. Wiercenie otworów wyjdzie drożej.
    Zalać betonem -nawet B15. Wbrew pozorom nie musi być mocniejszy.Oczywiście, zbrojenie
    nie zaszkodzi, ale warto zaokrąglić wewnętrzne kąty i dać dodatkowe druty dla
    wzmocnienia łączeń.Natomiast izolacja- potrzebna jest, i to bardzo. Na zewnątrz wykop
    trzeba wyłożyć folią. Nie będą się betonu czepiać korzenie, które traktują go jako
    rezerwuar wilgoci.A od środka- a o co?
    To w ziemi. Natomiast na wierzchu: można zrobić szalunek i jednym wylaniem pociągnąć
    z betonu.Ale koszt desek i robocizny.
    Można również zakończyć beton w gruncie i pociągnąć z bloczków. Może być taniej i
    lepiej.I dokładniej. Ile ma wierzchu: 20 cm powinno być zasypane ziemią. Da to 80 cm
    w gruncie i ładny spadek wody od budynku. I jeszcze przynajmniej 10 cm ponad poziom
    nasypu. Razem- ze 3 warstwy bloczków, ok 35 m- 40 cm. Dlatego, że bloczki nie lubią
    wody i kiedyś nie wolno było dawać "gołego" muru poniżej 30 cm od gruntu. A i dzisiaj
    warto dać dać na fundament izolację , za dwie warstwy cegieł, izolację i dopiero
    bloczki. Nie zaszkodzi.
    Natomiast warto zrobić jakiś projekt- choćby po to, żeby wiedzieć gdzie zrobić kanały
    pod media, by po co kuć? I warto dołożyć kanał na powietrze do pieca, czy wentylację
    podpodłogową.Zatkać można Zawsze można.
    No i ten "uziom fundamentowy". Osobiście jestem zdania, że sonda 2-3 metry w gruncie
    da więcej pożytku- a mniej omów- niż uziom na poziomie (niechby) 80 cm. Ale inni
    mówią inaczej.
    Pozdro.abomito

  • 6. Data: 2020-02-16 17:54:30
    Od: Piotrek Paradysz <p...@g...com>

    Moja rada: wykopać fundament na głębokość 60 cm. Wiercenie otworów wyjdzie drożej.
    --------------------
    Jak wymyśliłeś ze otwory fi20 cm wyjdą drożej od pełnego fundamentu? Bo ja nie mam
    pojęcia

  • 7. Data: 2020-02-16 18:59:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    >Witam
    Abomito
    Ja pierdolę, on altankę chce a nie wieżowiec budować.

  • 8. Data: 2020-02-16 19:41:15
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > Ja pierdolę, on altankę chce a nie wieżowiec budować.

    No właśnie altankę, a nie namiot. Murowaną altankę, więc i jakieś standardy trzeba
    zachować.
    Jeżeli o otwory chodzi: trzeba wynająć świder z ciągnikiem , do wywiercenie otwory
    to nie to samo, co pod słupki. Przez czas na wywiercenie takiego otworu da się
    wykopać 2-3 metry wykopu.A 4 otwory są dobre pod lekką altankę, a nie domek w którym
    się da posiedzieć. Zresztą to są moje sugestie, a decyduje inwestor.Ja tylko mówię
    jak można- według jego zamiarów.
    Ale miło, że da się dyskutować.
    Pozdro. abomito.

  • 9. Data: 2020-02-16 20:58:46
    Od: Kris <k...@g...com>

    >No właśnie altankę, a nie >namiot. Murowaną altankę,
    > więc i jakieś standardy >trzeba zachować.

    Zapewne wiesz że jak grunt niewysadzinowy to i fundamenty zbyteczne. Domy ludzie bez
    fundamentów budowali. Teraz nie budują bo forum muratora czytają a tam pisze że sié
    nie da.
    Nad morzem będziesz latarnie Stilo odwiedź. Poczytaj jakie tam fundamenty są

    > Jeżeli o otwory chodzi: trzeba wynająć świder z ciągnikiem ,

    Że co!
    Poniżej 100zl kosztuje ręczny świder którym byle cherlak otwór zrobi jak skały tam
    nie ma
    >Ale miło, że da się dyskutować.

    Ano miło

  • 10. Data: 2020-02-17 02:08:04