    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Anhydryt
    Date: Fri, 15 Dec 2017 21:21:45 +0100

    W dniu 14.12.2017 o 21:05, uciu pisze:
    > Czesc,
    >
    > dziś był u mnie majster, który będzie montował mi PC.
    > Jak, że obecnie kładę styropian na podłogi zapytał jakie wylewki. Powiedziałem że
    tradycyjne a on na to, że lepiej mam > sobie zrobić wylewki z anhydrytu...
    jakby Ci powiedział że z GIPSU to by nie było takie nowoczesne.....

    > Mówił, że ma domy gdzie jest anhydryt i z zwykłe. I w tych gdzie jest anhydryt
    grzejąc w 2 taryfie podczas dziennego
    > okienka szybko się podłoga nagrzewa w tych tradycyjnych już potrzeba wiecej czasu.
    jakby się tak zastanowić, zdroworozsądkowo, to pojemność cieplna
    posadzki cementowej i gipsowej jest podobna. mniejsza o różnice, ale
    jest podobna. jeśli "anhydrytu" dasz mniej ( o 2cm) to już zdolności
    akumulacyjne masz mniejsze. No to trzeba by dopłacić do tych 2 cm. ile?
    Bo ja mam inną propozycje akumulacji. otóż akumulując ciepło w podłodze,
    nie możesz szaleć z temperaturą. jeśli chciałbyś aby 4 godziny po
    nagrzaniu podłoga miała temperature 25°C, to w momencie nagrzewania
    musiała by miec ze 45 (wybaczie jeśli przesadziłem - chodzi o zasadę)
    Ale gdybyś do instalcji włączył beczkę 200 litrową jako bufor, to taką
    beczkę możesz podgrzać do 60-90 °C i powoli odzyskiwac ciepło. no i woda
    (czy czynnik chłodzący) ma duuuuużo większą pojemność cieplną.
    Nie nakłaniam do radykalnej zmiany projektu domu, tylko wskazuje że
    pewne korzyści można osiągnąć na wiele sposobów. i podawanie tego a nie
    innego sposobu - bo ktoś ma takie rozwiązanie, albo takie rozwiązanie
    sprzedaje, nie koniecznie jest optymalne.
    ToMasz
    Ps teraz Ty mi proszę coś napisz. będziesz miał ogrzewanie podłogowe
    całej płyty podłogowej pod budynkiem, czy też zakładasz że w pewnych
    sytuacjach, będziesz mógł wyłączyć ogrzewanie w części domu? to w
    kontekscie ostatnich rozmów dotyczących rachunków 5 tyś złotych za
    grzanie 240m?