  • 1. Data: 2009-01-11 14:53:49
    Temat: Brykiet węgla brunatnego, brykiet drzewny RUF- walec
    Od: "Iwan" <i...@w...interia.wwwpl>

    Witam
    Używa ktoś tych wynalazków jak w temacie do grzania w piecu c.o. zamiast
    węgla?
    Mile widziane opnie, uwagi itd...

    Jacek

  • 2. Data: 2009-01-11 17:40:40
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Witam
    > Używa ktoś tych wynalazków jak w temacie do grzania w piecu c.o. zamiast
    > węgla?
    > Mile widziane opnie, uwagi itd...

    Ja uzywam. Jak kupisz tanio (brykiet drzewny) to nie ma porownania do
    drewna - malutka pracochlonnosc, bardzo dobra stałopalnosc, dobra wydajnosc
    energetyczna. Jasne ze fajnie jest popalic w piecu c.o. dębem czy bukiem czy
    akacją ale drewno obrobione (pociete i rozłupane) kosztuje sporo na rynku
    plus by otrzymac odpowiednia wartosc kaloryczna nalezy je sezonowac (w
    przypadku deba napewno 2 lata) - glupota jest spalic mokre bo dramatycznie
    spada kalorycznosc. Z drugej strony palilem tez sosną - odpady budowlane
    plus odpady tartaczne, juz suche. Moze i tanio wychodzi (za m3) ale
    stalopalnosc znacznie nizsza,wartosc energetyczna takze znacznie nizsza plus
    nie zaleca sie palic drewnem iglastym w wiekszosci piecy c.o.

    Przetestowalem też suchy odpad bukowy (po produkcji parapetów, stopni
    schodowych itp) - bardzo fajny. Niska pracochlonnosc (pociąc listy i ulozyc
    na stos) ale cena po przeliczeniu energetycznosci/wagi wychodzi taka sama
    jak brykietu - z ktorym robic nie trzeba NIC.

    miejsce i czas akcji: kotlownia z piecem dolne spalanie, na drewno (glowne
    paliwo) i ewentualnie wegiel (paliwo zastepcze). instalacja z buforem
    ciepła, dom w budowie wiec brak konkretniejszych wrazen - pale tylko tyle by
    utrzymac temperature 5-8stopni w budynku.

    Dodatkowa zaleta: popiol z drewna/brykietu to nawóz na ogródek - "darmowy".
    nie ma go wiele bo popiolu powstaje malo ale przez zime pare-parenascie
    workow napewno sie nazbiera.

    O brykiecie wegla brunatnego chetnie sie czegos dowiem - moze ktos inny
    uzywa - chetnie bym wrzucil pare kilo wieczorem razem z brykietem tak by
    rano miec jeszcze żar i nie musiec rozpalac pieca ;)

    Greets,

    Kane

  • 3. Data: 2009-01-11 20:50:41
    Od: "Iwan" <i...@w...interia.wwwpl>

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedz na temat brykietu drzewnego:)
    U mnie w Olsztynie 10 kg tego paliwa jest w cenie 7 zł.
    Muszę kupić i testować u siebie :)

    Dziś pojechałem do Praktikera i kupiłem brykiet węglowy (sprasowany węgiel
    brunatny) HEIZ PROFI, za 11,50 zł (10 kg) na próbę.

    Piec: EkoCenter
    Model: EKPD-NWA 20 CarboMix
    Dom: 150 mkw w stanie wykończeniowym

    Na dniach opiszę jak sie sprawuje ten brykiecik węglowy :)
    Pozdrówka

    *****************
    *****************

  • 4. Data: 2009-01-12 07:31:27
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iwan" <i...@w...interia.wwwpl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Model: EKPD-NWA 20 CarboMix
    > Dom: 150 mkw w stanie wykończeniowym
    >
    > Na dniach opiszę jak sie sprawuje ten brykiecik węglowy :)

    Ten brykiet wegla brunatnego wychodzi więc 1150zł za tonę. To drogo biorąc
    pod uwagę ze węgiel brunatny kosztuje ok300zł tona a węgiel kaminny 650zł
    tona.
    Czemu on jest taki drogi? Czy to jest ekonomicznie uzasadnione?

    Krzysiek

  • 5. Data: 2009-01-12 08:44:11
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    iwan, ku...wa, pisz pod cytatem, bo się tego nie da czytać

    a co do tych cen z Praktikera, to masakra :-(
    podzwoń po tartakach, pod Olsztynem masz ich trochę (w Stawigudzie swego
    czasu sprzedawali), będzie dużo taniej
    u mnie na podlasiu brykiet z brzozy kosztował zeszłej zimy 450 za tonę, w
    tym jeszcze nie kupowałem, bo palę drewnem
    BTW jak to się sprawdza w kominku? jak efekty wizualne?

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 6. Data: 2009-01-12 09:05:33
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Czemu on jest taki drogi?

    Bo jest pakowany po 10 kg w ładne woreczki :-)

    > Czy to jest ekonomicznie uzasadnione?

    Dla sprzedawcy tak :-)

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 7. Data: 2009-01-12 12:32:00
    Od: XXX <x...@x...xx>

    robert pisze:
> [...]
    > tym jeszcze nie kupowałem, bo palę drewnem
    > BTW jak to się sprawdza w kominku? jak efekty wizualne?

    Ostatnio testowałem różne odmiany brykietu. Miałem ich aż 4-y rodzaje.
    W kostkach z drzewa liściastego, iglastego, z łupin słonecznika oraz
    mieszany w walcu.
    Trzy pierwsze były w granicach 7 - 8 zł za 10 kg. Ładnie się palą ale
    dość szybko znikają a za nimi ciepło które oddawały. Czwarty z
    mieszanego w cenie 17 zł za 30 kg szybko się palił jak i szybko rozpadał
    gdy zaczął się palić.
    Jak dla mnie trzeba tego sporo aby się dobrze ogrzać.
    Ostatnią próbę poczyniłem z węglem kamiennym typu orzech czy jakoś tam.
    Cena 40 zł za 50 kg porównywalna do kosztów pierwszych trzech brykietów
    natomiast nie porównywalna jakość grzania. Węgiel znacznie dłużej grzeje
    i dłużej trzyma ciepło. Moja opinia jest wskazująca na duży plus dla
    węgla pod względem cenowym jak i wydajnościowym.
    Dodam że tych materiałów używałem do palenia w kominku.
    Wybór należy do Ciebie.
    Powodzenia.

  • 8. Data: 2009-01-12 12:55:01
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    XXX pisze:

    > Wybór należy do Ciebie.
    > Powodzenia.

    Skoro taki dokładny test robiłeś to podaj średni czas spalania 1 paczki.

    Ja z mojego doświadczenia mogę dodać iż paczka 10kg brykietu z drzew
    liściastych (buk+dąb) pali się ( oddaje dużo ciepła) w czasie ok 4h
    przy umiejętnym operowaniem powietrzem, gdyż wiadomo ze jak na full
    otworze dopływ powietrza to brykiet wypali się wcześniej i wkład nie
    zdąży przejąć ciepła w związku z tym spora część idzie do komina
    (marnuje się)

    w porównaniu z tradycyjnym drzewem ilość ciepła wydzielanego przez
    brykiet jest wyższa ale w krótszym czasie.

    Podczas palenia drzewem spokojnie po załadowaniu pełnego wkładu
    wieczorem (22-23) wystarczało do rana (7-8) czyli 8h palenia
    z brykietem nie jest to wykonalne.

    michał

  • 9. Data: 2009-01-12 12:58:51
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Trzy pierwsze były w granicach 7 - 8 zł za 10 kg.

    Cala ekonomia i obliczenia biora w tym miejscu w łeb bo kupowanie brykietu w
    tych cenach to nieporozumienie. Aby brykiet byl sensownym zamiennikiem wegla
    to trzeba go kupic w cenie max 400pln z transportem za tone.

    Natomiast fakt niezaprzeczalny ze wegiel znacznie dluzej grzeje bo oddaje
    mniej energii w jednostce czasu no ma jej wiecej. Palenie brykietem bez
    jakiegokolwiek bufora zdolnego zakumulowac naddatek energii w krotkim czasie
    i oddac go pozniej jest srednio uzasadnione pod wzgledem ekonomicznym.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 10. Data: 2009-01-12 13:00:27
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > tona.
    > Czemu on jest taki drogi? Czy to jest ekonomicznie uzasadnione?

    Standard dla zakupow marketowych opału. Zarowno drewno jak i brykiety
    (lisciaste, weglowe) sa tam absurdalnie drogie i nie stanowia napewno
    dobrego miejsca na zakup.

    K.