    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Certyfikat energetyczny
    Date: Thu, 9 Jul 2020 00:10:31 +0200

    Budzik napisał:

    > Nie rozumiem.

    O tym piszę. Że mało ludzi rozumie. Dawniej też tak było, ale
    chociaż budowali zgodnie z zachowaną tradycją.

    > Przeciez jak ocieplisz w domu to nie tylko bedziesz miał zima
    > cieplej ale równiez latem chłodniej...

    Zimą mniej wydam na ogrzewanie -- tak to lepiej ująć. Wszyscy
    optymalizują tylko ten punkt. Zmiast grubej ściany z cegły,
    przez którą przenika dajmy na to 1 wat na metr kwadratowy przy
    różnicy temperatur 1 stopień, stawiają cienką konstrukcję ze
    znakomitą izolacją termiczną. Na przykład 0,1 wata, więc lepszą
    dziesięć razy. Zimą zysk jest ogromny. Ale latem takiej ścianie
    brakuje pojemności cieplnej. Przy mocy prawie 1000 W, jaką słońce
    może ogrzewać ścianę czy dach, wnętrze szybko się nagrzewa, mimo
    dużej izolacyjności. W środku robi się gorąco. Tymczasem polski
    klimat ma to do siebie, że mimo występowania upałów, noce są
    chłodne, średnia temperatura nigdy nie przekracza akceptowalnej.
    A już zwłaszcza średnia kilkudniowa -- stabilizację w tak długim
    czasie potrafią zachować grube mury. A raz na kilka dni przeważnie
    zdarza się chłodny dzień (jak dzisiaj).

    Druga rzecz, to korzystanie z pojemności cieplnej gruntu. O tym
    pisałem kilka dni temu -- <s...@f...lasek.waw.pl>

    --
    Jarek