    From: "kiki" <...@...c>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: CleanSymag i krotka rura
    Date: Mon, 12 Jan 2009 02:26:48 +0100

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message
    news:gkdvvc$chv$1@inews.gazeta.pl...

    > Jeżeli chodzi o licę to używa się jej ze względu na dużą wytrzymałość
    > mechaniczną.
    > Od strony elektrycznej dla częstotliwości akustycznych nie ma ona
    > najmniejszego znaczenia. Równie dobrze sprawdzi się zwykły przewód z
    > pojedynczymi drutami, taki sam jaki używa się do wykonywania instalacji
    > elektrycznych.
    > Lica natomiast ma szerokie zastosowanie w sygnałach wysokiej
    > częstotliwości, gdzie dużą rolę odgrywa zjawisko naskórkowości.

    O ile dobrze liczę to przy 20kHz głębokość wnikania dla miedzi wynosi w
    uproszczeniu 66/sqrt(f) czyli 0.47 mm czyli grybość drutu to razy 2 czyli
    0.9mm średnicy ale wypada być rozsądnym i zaprojektować instalację nie na
    próg słyszalności ale na wyższą częstotliwość aby przenosić dla nie moc bez
    dużych strat. Policzmy więc dla 50kHz czyli 66/223.606 = 0.295mm i średnica
    niecałe 0.6mm.
    Teraz policzmy to na mm2 co by odnieść do przewodów... promień 0.295.....
    Pi*r*r = dale około 0.27mm2
    Teraz tylko należy sie zastanowić jaki prąd szczytowy będzie płynął między
    wzmacniaczem i głośnikiem. Jeśli w szczycie będzie kilkanaście do
    kilkudziesięciu Amperów to trzeba dać kilka takich kabelków równolegle.
    Nie wiem na ile się liczy tory akustyczne, mam na myśli górną częstotliwość
    graniczną ale nie będzie grzechem policzyć ją dla 100kHz i tu wchodzimy w
    zagadnienia zasilaczy impulsowych. Występuje ten sam kłopot z
    częstotliwością i prądem.

    No dobra to dla 100kHz będzie to 66/316,2 = około 0.2mm i średnica drutu
    około 0.4, przekrój 0.12mm2

    Powiem tak, ja bym był skłonny jednak położyć kable głośnikowe licą, a nie
    przewodem elektrycznym.

    > Kolego Fonon idę o zakład, że nie jesteś w stanie odróżnić jakości dźwięku
    > ze sprzętu, w którym połączono wzmacniacz z głośnikami super specjalnym
    > audiofilskim przewodem z miedzi beztlenowej, zbudowanym z licy, w której
    > każda nitka jest pozłacana, a przewód zalany rtęcią w cenie 20000$ za 1mb
    > od sprzętu połączonego zwykłym przewodem instalacyjnym YDY posiadającym
    > pojedyncze żyły o odpowiednim przekroju :)))

    Ja myślę, że to by było słychać przy mocnym wzmacniaczu 7+1 i z głośnikami
    dużej mocy. Myślę, że byś słyszał świszczące wysokie tony, ten metaliczny
    dźwięk :-)