    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 26 Apr 2017 00:55:47 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czym różnią się te wiertła?
    From: Tornad <t...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 kwietnia 2017 23:50:22 UTC+2 użytkownik Krystek napisał:
    > Szukam taniego, podstawowego kompletu wierteł do drewna do użycia od
    > wielkiego dzwonu. Zerkam sobie tu i ówdzie i widzę takie przykładowe oferty:
    >
    > <https://www.budujesz.pl/modeco-komplet-wiertel-do-d
    rewna-4-10mm-5szt-mn-61-571-141647>
    > <https://www.budujesz.pl/milwaukee-wiertla-do-drewna
    -komplet-4-10mm-5-elementow-4932352465-174753>
    > <https://www.budujesz.pl/stanley-zestaw-wiertel-do-d
    rewna-crv-4-10mm-5szt-sta56001-102186>

    > <https://www.budujesz.pl/proline-wiertla-do-drewna-3
    -10mm-8szt-26298-91565>
    > <https://www.budujesz.pl/modeco-komplet-wiertel-do-d
    rewna-3-10mm-8szt-mn-61-572-141648>
    > <https://www.leroymerlin.pl/elektronarzedzia/wiertla
    -bity-mieszadla/wiertla-do-drewna/zestaw-wiertel-do-
    drewna-dexter,p407736,l448.html>

    > Czymże one się różnią, prócz ceny? Bo wykonanie wydaje się być takie
    > samo, jedynie za markę, pod jaką są sprzedawane płąci się odpowiednio
    > więcej? Right? Czy jeśli kupię te droższe to będą faktycznie lepsze od
    > tych tańszych (cały czas mam na myśli te przykładowe komplety-zestawy
    > wierteł).
    >
    > K.
    Wierla jak również wszelkie inne narzezia tnaace czy skrawające roznia się
    miedzy soba tzw. katem natarcia. Narzdzia do metali maja rozne te kate w
    zaleznosci w czym się wierci czy co skrawa.

    Ogolnie do drewna ostrze tnace jest najlepsze gdy kat natarcia jest maly. Ale
    nie za maly. Dla metali katy te sa znacznie większe. Wiertlo dedykowane np dla
    sosny jest tak uformowane, ze ono wierci go praktycznie pod bardzo malym
    naciskiem.
    Uzywajac wiertla do metali musisz je dosc mocno naciskac.

    Niestety nie podam Ci wartości tych katow bo ich już nie pamiętam czyli nie znam
    Np mało kto tez wie, jak ostrzyc zwykly noz aby miał tzw. rzaz czyli wchodzil
    w drewno jak w maslo. Kat ten dla do ciecia wiekszosci materialow nie
    metalowych powinien mieć wartość około 30-35 stopni. Czyli ostrze nie powinno
    być ostrzone pod katem jaki tworza dwie płaszczyzny boczne klingi czyli noza,
    lecz to ostrze powinno być zaostrzone pod katem (dwusciennym) rownym te 30-35
    stopni. Oczywiście należy stosować co raz to drobniejesze materialy scierne,
    ostrzyc na mokro aby nie dopuscic do nagrzania się i rozhartowania ostrza i
    skonczyc na wypolerowaniu go np na zwierzęcej skorze. Wtedy takim nozem można
    się ogolic.

    Pzdr
    Tornad