    Subject: Re: Czym się grzać....jak nie gazem?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: FEniks <x...@p...fm>
    Date: Thu, 11 Mar 2021 22:17:33 +0100

    > Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli. Ja widziałem.
    > "Inteligencja" tego rozwiązania miała polegać na tym, że skręceniu
    > podlegał tylko ten kaloryfer, który znajduje się pod oknem otwiernym
    > w celu wietrzenia. Tu warto wyjaśnić, czym jest owo wietrznie, bowiem
    > z lektury grupy wnoszę, że już prawie wszyscy sobie porobili systemy
    > rurek, filtrów, wiatraczków i rekuperatorów, które cały czas robią im
    > atmosferę domową. Staroświecki zwyczaj wietrzenia (w wersji zimowej)
    > polega na szerokim otwarciu okna na kilka, najwyżej kilkunaście minut.
> [...]

    Wygląda na to, że ja jestem staroświecka, bo wietrzę poprzez otwieranie
    okien. I nawet w zimie przy takim wietrzeniu - dajmy na to półgodzinnym
    - temperatura w domu nie spada do 0 stopni. Przy naszej standardowej
    zimie, kiedy jest około 0 na zewnątrz, piętro wychładza się do mniej
    więcej 17 stopni, jeśli otworzę wszystkie okna na piętrze. Przy takim
    wietrzeniu zwykle też "skręcam" kaloryfery, tzn. wyłączam jednym
    przyciskiem piec. Zaproponowanych obliczeń nie chce mi się robić, ale
    tak na chłopski rozum to grzane powietrze od razu uciekałoby przy
    otwartym oknie, pod którym bezpośrednio są kaloryfery. Przyznaję jednak,
    że nigdy po akcji wietrzenia nie robiłam dokładnych obserwacji, jak
    długo temperatura wraca do pożądanej normy. I czy ma na to duży wpływ
    wyłączenie pieca (bo czasem oczywiście o tym zapominam).

    --
    Ewa