    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ELEKTRYKA kilka pytan
    Date: Sun, 21 May 2017 09:33:02 +0200

    W dniu 20.05.2017 o 22:05, k...@g...com pisze:

    > Niektórzy sprzedawcy opisują, jakie diody są w ich żarówkach/świetlówkach. O ile
    piszą prawdę...

    > Wracamy do mojej szopy:

    > W taśmach widziałam wg opisów diody 3528 (a Ty polecasz 2835). Warte są kupna te
    3528?
    nie seria 35xx to dinozaury, najgorsze parametry
    > U innych sprzedaców widziałam 5050 - też nie wiem, czy to warte zakupu?
    to też bardzo stare diody, ale świecą mocnej. pobierając mocy tyle co
    śwetlówka. seria 28xx ma conajmniej dwa razy lepsze paramertry(teraz
    jakis znawca mnie opluje) niż wspomniane wcześniej diody. gdzieś tu
    opisywałem diody 2835, które próbowałem spalić - bez powodzenia.
    puszczałem przez nie prąd kilka razy większy niż nominalny - świeciły.
    nie jaśniej, grzały się, ale świeciły. Natomiast seri 56, 57 świeci dwa
    razy mocniej niż 28xx, ale bierze dwa razy więcej prądu. dla naszego
    oka, jest lepiej gdy światło jest rozproszone i słabe, a nie mocne i
    punktowe.

    > I teraz nowe pytania do Ciebie i grupy:
    >
    > 1. Kupić diody z zasilaczem, czyli przejście z 230V na 12V?
    > Czy też może takie zasilane bezpośrednio 230V bez zasilacza?
    > Jaki są różnice, jakie to ma znaczenie? (przypominam: chcę zamontować w szopie,
    gdzie jeszcze nie ma elektryczności, oraz w garażu, w którym chcę zastąpić wadliwe
    irytujące jarzeniówki tradycyjne).
    zasilacz stabilizowany. jak będziesz go zostawiał bez obciążenia to
    najlpeiej klasy v (piątej) jak niemasz gdzie, to na alegro znajdz firmę
    holandpoland. naprawde dobre zasilacze mają po 5-10zł. też tu na grupie
    prosiłem o pomoc w podwyższeniu napięcia o pół wolta. dało się
    oczywiście, a zasilacz wewnątrz wyglądał wzorowo. separacje szczelinami
    w pcb, duże tranzystory podłączone do obudowy-ekranu. teraz sobie pomyśl
    który z Twoich domowych zasilaczy ma ekranowanie :)

    > 2. Jeśli kupię diody 12V z zasilaczem, to wyłącznik powinien być przed zasilaczem,
    czy za zasilacze?
    > Czyli:
    > "ściana z prądem - wyłącznik - zasilacz - diody"
    > czy:
    > "ściana z prądem - zasilacz - wyłącznik - diody"
    > ?
    lepiej sciana włącznik diody, ale przy klasie V, nieobciążony zasilacz
    pobiera maks 0.3wata. ładowarka do telefonu kupiona na bazarku - napewno
    więcej

    > 3. Czy taki zasilacz na stałe wpięty w sieć 230V nie stanowi zagrożenia? Nie będzie
    się grzał, albo szopy nie spalę tym, a dalej całego domu?

    nie. ale jeśli cokolwiek projektujesz, lepiej to zrób tak, aby zasilacze
    nie były włączone cały czas. nawet nie chodzi o pożar, albo koszty, ale
    jak będzie jakieś przepięcie, piorun gdzieś walnie... będą mniejsze
    szanse na zgon zasilacza. no i pomyśl o czasie pracy. Mnie co prawda
    przez ostatnie 3 lata żaden zasilacz nie umarł, ale szybciej padnie ten
    który jest włączony non stop, niż ten który załączam 3 razy dziennie na
    godzinę

    > 4. Czy taki zasilacz na stałe wpięty w sieć 230V wpływa na zużycie energii?
    dupiaty - dużo. kilka, kilkanaście wat. klasy czwartej - maks 1 w,
    klasy piątej maks 0.3w

    ToMasz

    ps
    http://pixady.com/image/rwl/
    raster ma 60cm. to co widzisz jest mocno jasne i nie daje cienia.
    kombinacja pasków zimnych i ciepłych poszerza "rozpiętość barwną" światła