    Date: Fri, 28 Dec 2012 22:03:42 +0100
    From: Jacek <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ekonimicznew palenie ekogorszkiem.

    > Połowa sezonu za chwile, pierwszy raz palę i mam kłopot.
    >
    > *Każdy* ekspert który był u mnie (hydraulik, "stary budowlaniec", mistrz
    > od świadectwa energetycznego, przechodzący przypadkowo sąsiad) mają
    > opinie o kotłach weglowych, że najekonomiczniej to się pali przy 55
    > stopniach albo lepiej.

    Twoi eksperci mogą mieć rację.
    Zrobiłem jeden pomiar i myślisz, że tak będzie zawsze?
    Przy niskich temperaturach wewnętrzne powierzchnie kotła zabrudzą się po
    jakimś czasie i sprawność spadnie, dlatego mówią, że te 55 to optimum.
    Ponadto przy niskich temperaturach może pojawić się wilgoć w piecu, a
    wraz z nią korozja.
    Nie wiem, jaki masz węgiel, ani jak się on spala w tym kotle, ale możesz
    sobie zrobić próbę paląc tydzień na 45 stopni. Jeżeli po tygodniu
    nic się nie będzie działo, to masz gotową odpowiedź.
    Jacek