    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ekonimicznew palenie ekogorszkiem.
    Date: Fri, 28 Dec 2012 22:29:40 +0100

    > Przy niskich temperaturach wewnętrzne powierzchnie kotła zabrudzą się po
    > jakimś czasie i sprawność spadnie, dlatego mówią, że te 55 to optimum.

    Zapylają, zauważyłem, że jak dam dużo powietrza, to mam praktycznie
    palnik, a "ognisko". Rzecz mocno moim zdaniem niefajną dla pieca, ale za
    to popiół jest jak puder i spokojnie zostaje wydmuchany przez komin.
    Osobna kwestia to ile ciepła przy tej okazji kominem wychodzi.
    Jak dam mało powietrza, to tworzy się coś w rodzaju szlaki. Fajnie jest,
    jeżeli są to osobne, drobne kawałeczki, niefajnie jeżeli zbryla się to w
    duże kawałki, lub otacza całą retortę w koło.
    Staram się ustawić coś pomiędzy - mam szlakę, ale małe kawałki. Pył w
    piecu jest, ale suchy i drobny, jak się go dotknie, to zsypuje się z
    elementów pieca do popielnika, zupełnie jak lawina :) tylko pyli
    straszliwie (piec musi być zupełnie wystudzony, inaczej siwo w kotłowni).
    Spalanie tak dobrane, że nie widać żadnego dymu z komina, sąsiad zresztą
    przyleciał kiedyś zobaczyć co wykombinowałem, sądząc że przeszliśmy na
    ogrzewanie gazowe :)

    > Ponadto przy niskich temperaturach może pojawić się wilgoć w piecu, a
    > wraz z nią korozja.

    I tak, i nie. Ustawić moc na retorcie tak, aby piec palił długo, a nie
    tylko odpalał i od razu się wyłączał oraz zadbać o małą histerezę na
    regulatorze. W ten sposób mamy załatwione dwie sprawy za jednym zamachem
    - nie ma skroplin w żadnej części pieca oraz komin jest cały czas ciepły
    i pomaga w odprowadzeniu spalin (mój piec nie jest idealnie szczelny -
    konstrukcja własna). Przy okazji nie skrapla się w kominie woda, więc
    nie rozsadza go.

    > Nie wiem, jaki masz węgiel, ani jak się on spala w tym kotle, ale możesz
    > sobie zrobić próbę paląc tydzień na 45 stopni. Jeżeli po tygodniu
    > nic się nie będzie działo, to masz gotową odpowiedź.

    I tu jest zagwozdka.
    Pale czymś co się nazywa Retopal. Uważany za słaby, tani, i
    niskoenergetyczny, a u mnie najlepiej się spala.
    Na piecu ustawione 43C w tym momencie, ale bywało że i 41C było.
    Dom niecałe 300mkw z 2-ma balkonami, duuużym tarasem w górnej
    kondygnacji oraz mniejszym poniżej. Nieocieplany, ściany z pustaka i
    cegły na zewnątrz (z tego co pamiętam jest szczelina pomiędzy). Do tego
    duża i betonowa klatka schodowa ze schodami na zewnątrz. Jak patrzę na
    to kamerą, to mi tylko ręce opadają.
    Spalam około 6-6.5 tony ekogroszku/sezon. W domu jest ciepło.
    Dotarło do mnie jakiś czas temu, że nie opłaca mi się ocieplać, co
    najwyżej poprawić największe wycieki ciepła (oba balkony, od dołu górny
    taras oraz schody na zewnątrz)

    Miłego.
    Irek.N.