  • 1. Data: 2023-02-25 18:03:01
    Temat: FV różne pytania o konfigurację/działanie
    Od: marios <d...@j...pl>

    Cześć.

    0/ Właśnie skończyli mi się 2MWh po starych cenach.

    Pomyślałem o zakupie ~8 paneli Trina momo 390 Wp. ~ 3kW mocy
    teoretycznej. A/i w tym roku wydaje mi się nadspodziewanie dużo było
    słonecznych dni.

    Mam właściwie wszystko na prąd, ale głównym odbiorcą jest jednak
    bojler 140L, którym grzeję także podłogówkę (aktualnie ma grzałki 3x1F
    1500W w gwiazdę) - tutaj mogę pomyślec o zasilaniu DC.
    A w nocy głównie PC będzie działać.

    Nie nastawiam się jakoś na sprzedaż prądu, chciałbym jednak odciążyć
    rachunek w znacznym stopniu - czyli głównie potrzeby własne.

    Ponieważ wydatków mam pod sufit, to wolałbym /w tym roku/ nie
    przekroczyć okolic 10k zl na to - sam zamocuję.

    1/ W 2018 wymienili mi licznik z okazji II taryfy, czy on może być
    dwukierunkowy?

    Czy mogę podłączyć się samowolnie "do fazy" w domu bez takiego
    (dwukierunkowego) licznika, pozwolenia, etc.?
    Jeżeli coś będzie szło do sieci "za darmo", krzyku nie będę robił.
    Przy niektórych falownikach jest jakaś tam opcja "0 exportu" - jak to
    działa? - stara się nie podnosić napięcia więcej niż jakieś tam części
    volta?

    2/ Czy falownik "dokłada się" swoją mocą wykrywając spadek napięcia?
    Bo patrząc po różnych schematach, to raczej nie jest tak, że prąd
    od przyłącza przechodzi przez niego na dom.
    Zastanawiam się jak to działa. Wytwarza odrobinę większe napięcie niż
    jest w sieci? - ale jak to mierzy nie mierząc tego co sam wytworzył.
    Może głupie pytanie, ale ..

    3/ Falowniki sa 1F i 3F, ale patrząc po tabelce (max. A na linii), to w
    3F nie jest tak, że cała moc jest przerzucana na jedną fazę gdy
    pozostałe nie maja poboru.

    4/ Bo jeszcze takie pytanie. Czy falowniki mają jakieś kondensatory na
    wejściu DC. 1F to sinusoida z przejściem przez "0" - w tym ułamku
    sekundy nie ma poboru - czyli nic nie ciągnie z paneli? - nudzą się? -
    czy w tym czasie jest nabijany jakiś kondensator i nic się nie marnuje.
    Bo jeżeli nie, to wydaje się że 3F jest lepszym rozwiązaniem - lepsze
    "wypełnienie poboru" że tak to nazwę.

    5/ Falownik (jeśli) powinienem dobrać ok. 20% mniejszej mocy niż
    teoretyczna moc paneli - tak?
    A jakie fimy są "w miarę" uznając Epever za ostatnie w kolejce.
    (będzie mocowany raczej na zewnątrz, pod dachem, ale nic więcej)

    m.

  • 2. Data: 2023-02-25 18:24:18
    Temat: Re: FV różne pytania o konfigurację/działanie
    Od: marios <d...@j...pl>

    6/ I jeszcze takie pytanie/kombinacja mi się nasuwa.
    Czy można taki 1F falownik dosyć bezkarnie przełączać (stycznikiem)
    między fazami?
    Jeżeli - to jest jakiś duży czas synchronizacji, np. robi sobie restart?

    Bo może dać zwykły pomiar obciążenia na fazach, dać jakieś RPi,
    zaprogramować priorytety i niech przełącza wyjście 1F na najbardziej
    obciążoną fazę z jakąs czasową i obciążeniową histerezą (minuta?)

    3F pewnie ma sens przy mocy 6-9 kWp, a nie 3.

  • 3. Data: 2023-02-25 23:59:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 25 Feb 2023 18:03:01 +0100, marios <d...@j...pl>
    wrote:
    > 0/ Właśnie skończyli mi się 2MWh po starych cenach.

    W półtora miesiąca? Na co takie zużycie?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2023-02-26 08:18:19
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2023-02-25 o 18:03, marios pisze:
> [...]
    > A jakie fimy są "w miarę" uznając Epever za ostatnie w kolejce.
    > (będzie mocowany raczej na zewnątrz, pod dachem, ale nic więcej)

    Nie warto kombinowac, zrob instalacje 3-4kW panele nowe x 600 zł. szt.
    + inwerter sieciowy Kostal używany 2500 zł. + mocowanie

  • 5. Data: 2023-02-26 08:43:15
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 25.02.2023 o 18:03, marios pisze:

> [...]
    > A jakie fimy są "w miarę" uznając Epever za ostatnie w kolejce.
    > (będzie mocowany raczej na zewnątrz, pod dachem, ale nic więcej)

    Skąd taki pomysł z mniejszą mocą falownika, nie chcesz w pełni
    wykorzystywać mocy paneli? Ja mam odwrotnie, panele 7.2 KW a falownik
    10KW. Cena prawie ta sama a w razie czego jest rezerwa.

    Nie znam firmy Epever, ale stanowczo odradzam usługi firmy Promag. Jedno
    że uszkodzili dach i nie chcą się do tego nawet ustosunkować (poprosili
    tylko o przesłania fotek uszkodzeń i na tym koniec tematu dla nich) to
    jeszcze ani myślą przesłać dostarczonych im papierów o dopłaty, a zaraz
    mija dwuletnia rocznica założenia instalacji. Nie odpowiadają na e maile
    ani na telefony. Trzeba będzie sprawę oprzeć o sąd. Jednym słowem jak
    najdalej od nich.

  • 6. Data: 2023-02-26 11:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marek f...@f...com ...

    > W półtora miesiąca? Na co takie zużycie?

    No przeciez napisał ze ma ogrzewanie elektryczne.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kobiety mogą uczynić milionerem tylko takiego mężczyznę, który jest

  • 7. Data: 2023-02-26 14:34:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    a dokładnie to napisał:

    "Mam właściwie wszystko na prąd, ale głównym odbiorcą jest jednak bojler
    140L, którym grzeję także podłogówkę"

    TG

  • 8. Data: 2023-02-26 19:08:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Feb 2023 14:34:19 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
    <g...@a...pl> wrote:
    > 140L, którym grzeję także podłogówkę"

    ~2kW grzałka grzeje podłogôwkę? :-)
    Sezon grzewczy kiedy rozpoczyna, w sierpniu?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2023-02-26 21:15:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2023 o 19:08 Marek <f...@f...com> pisze:

    > ~2kW grzałka grzeje podłogôwkę? :-)
    > Sezon grzewczy kiedy rozpoczyna, w sierpniu?

    Wiem tyle co Ty, ale mnie te 2MWh od początku roku nie dziwi bo ja mam w
    tym samym okresie 3,4MWh :-)

    TG

  • 10. Data: 2023-02-26 22:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marek f...@f...com ...

    > ~2kW grzałka grzeje podłogôwkę? :-)
    > Sezon grzewczy kiedy rozpoczyna, w sierpniu?

    Nie wiem jaki duzy ten dom ale nowoczesne domy o metrazach do 120m2
    maja bardzo czesto zapotrzebowanie na energie rzedu 6kw przy -20.
    Co w tym dziwnego ze grzałka 2kw wystarcza przez 90% okresu grzewczego?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz