  • 11. Data: 2023-02-27 02:03:57
    Temat: Re: FV różne pytania o konfigurację/działanie
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 25 February 2023 at 18:03:03 UTC+1, marios wrote:
> [...]
    > czy w tym czasie jest nabijany jakiś kondensator i nic się nie marnuje.
    > Bo jeżeli nie, to wydaje się że 3F jest lepszym rozwiązaniem - lepsze
    > "wypełnienie poboru" że tak to nazwę.
    >
    > 5/ Falownik (jeśli) powinienem dobrać ok. 20% mniejszej mocy niż
    > teoretyczna moc paneli - tak?
    > A jakie fimy są "w miarę" uznając Epever za ostatnie w kolejce.
    > (będzie mocowany raczej na zewnątrz, pod dachem, ale nic więcej)
    >
    > m.
    ==Czy mogę podłączyć się samowolnie "do fazy" w domu bez takiego
    (dwukierunkowego) licznika, pozwolenia, etc.?

    Nie wolno, gdyz podczas naprawy awarii sieci, porażeniu ulegna pracownicy na slupach,
    albo dokonają zwarcia, zerowania, uziemienia i spali się dom, bo panele będa
    pracowaly na zwarciu.

    Wszystko musi być formalnie zgłoszone, zarejestrowane, aby nikogo na slupie nie
    ,poraziło prądem.

  • 12. Data: 2023-02-27 12:24:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.02.2023 08:43, Trybun wrote:
    > Skąd taki pomysł z mniejszą mocą falownika, nie chcesz w pełni
    > wykorzystywać mocy paneli?

    Rzadko kiedy panele osiągną swoją maksymalną moc, za to falownik
    chodzący średnio rocznie na 25% ma niską sprawność.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2023-02-28 09:11:07
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > Rzadko kiedy panele osiągną swoją maksymalną moc, za to falownik
    > chodzący średnio rocznie na 25% ma niską sprawność.

    To wiem, większą moc falownika można wykorzystać do zwiększenia liczby
    paneli, nie trzeba kupować innego. Taki też miałem zamiary zamawiając
    pojemniejszy.

    O co konkretnie chodzi z tą sprawnością? Ja nie zauważyłem abym coś
    tracił w stosunku do użytkownikiem z falownikiem szytym na miarę paneli.

  • 14. Data: 2023-02-28 09:38:25
    Od: marios <d...@j...pl>

    W dniu 26.02.2023 o 19:08, Marek pisze:

    > ~2kW grzałka grzeje podłogôwkę? :-)
    > Sezon grzewczy kiedy rozpoczyna, w sierpniu?

    napisane było:
    "którym grzeję także podłogówkę (aktualnie ma grzałki 3x1F 1500W w
    gwiazdę) "

    4,5kW

    Z tym że grzane było w 70% w II taryfie,
    teraz I == II (minus mniejszy koszt przesyłu ~ok. 40gr różnicy)

    Było po 33gr. teraz ok. 1 zł/kWh

    70m2, dom part. z 93r belit 700, izolacja pozioma jest,
    docieplony (tymi rękoma) - razem 19cm warstw, ale pierwsza wartstwa
    ~na placki (nie zrywałem i trochę żałuję teraz)

    średnio ok. 20-25kWh/doba,
    z tym że 2-3 os. potrafią brać prysznic z 400L wody/doba
    - a od października żona uparła się na deszczownicę i szło na noże (jest)

  • 15. Data: 2023-02-28 09:46:28
    Od: marios <d...@j...pl>

    W dniu 25.02.2023 o 18:03, marios pisze:
> [...]
    >
    >   Pomyślałem o zakupie ~8 paneli Trina momo 390 Wp. ~ 3kW mocy
    > teoretycznej. A/i w tym roku wydaje mi się nadspodziewanie dużo było

    ps.
    Na razie kupię panele + mocowanie + kabel (+różne zabez. porażeniowe)
    Powieszę na ścianie i podłączę DC do bojlera,
    mam tuzin zawalistych nówek styczników made by Austria po 7zł z olx

    7*35 = 245V

    Mają Vcc 33.8, OC 40.8, ile może skoczyć w słoneczny dzień przy 0*C ?
    Teoretycznie mogę stycznikiem (4x górne/dolne styki jeden panel
    przyłączać i odłączać).

  • 16. Data: 2023-02-28 09:51:14
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2023 o 09:46 marios <d...@j...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Mają Vcc 33.8, OC 40.8, ile może skoczyć w słoneczny dzień przy 0*C ?
    > Teoretycznie mogę stycznikiem (4x górne/dolne styki jeden panel

    Przełączanie po stronie DC to nie jest dobry pomysł, nawet jak masz
    styczniki DC.
    Wiesz jaka jest różnica między przełączaniem DC a AC?

    TG

  • 17. Data: 2023-02-28 09:59:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 28-02-2023 o 09:46, marios pisze:
> [...]

    Wręcz przeciwnie - styczen i luty najgorsze od wielu lat.
    Grudzień podobnie.

    > ps.
    >  Na razie kupię panele + mocowanie + kabel (+różne zabez. porażeniowe)
    >  Powieszę na ścianie i podłączę DC do bojlera,

    Nie wiem czy warto.
    Mam (również) instalację 3 kWp i za luty wyprodukowała niewiele ponad
    100 kW.
    Styczeń i grudzień 1/3 tego.
    Nawet jakbyś miał większą wydajność z racji braku produkcji AC, to i tak
    niewiele Ci to zmieni - na kilka dni grzania ledwo styknie.

    Nie ma co się łudzić, że ogrzewanie opędzisz autokonsumpcją.
    Tylko produkcja prądu latem, może dać Ci finansowe wytchnienie zimą.

    To już chyba bardziej by się PC zamiast bojlera sprawdziła, bo z miejsca
    masz z 1/3 zużycia pokryte.

  • 18. Data: 2023-02-28 18:11:43
    Od: M M <m...@g...com>

    A może (zapomniane już trochę) płaskie kolektory słoneczne i bojler z wężownicą?
    Sprawność bliżej 80% a nie 20% czyli powierzchnia wystarczy 4x mniejsza. Konieczne
    zapewnienie podtrzymania zasilania dla pompki obiegowej, by się nie zagotowało - ale
    jest na to sposób, mały panel PV zasilający małą pompkę DC. Wskazany duży bojler z
    dobrą izolacją cieplną (mam 300l gdzie podają straty 65W).
    PV z oddawaniem przez falownik do sieci wymaga zgłoszenia ale nie z powodu że ktoś
    zginie lub coś się spali itp. (falownik ma zabezpieczenia przed pracą "na wyspie")
    ale zwykły licznik (już elektroniczny ale nie dwukierunkowy) może naliczać oddawaną
    energię tak jak pobieraną czyli rachunek wzrośnie. Jedynie bardzo stare liczniki
    mechaniczne nie miały zapadki i przy oddawaniu energii do sieci liczyły do tyłu.
    Niestety obecnie już na nowych zasadach rozliczeń, mniej korzystnych (sprzedajemy
    energię dużo taniej niż kupujemy) niż dawny "wirtualny magazyn" z którego można było
    odebrać 80% (dla instalacji max 10 kW).
    Przełączanie DC to niełatwy temat ze względu na łuk elektryczny (przy AC gasnący przy
    przejściu przez zero), jeśli już to przekaźniki półprzewodnikowe (gdzie elementem
    przełączającym jest MOSFET lub IGBT).
    Nowy falownik trójfazowy 8 kW da się już kupić poniżej 3k PLN jak się dobrze zapoluje
    (jakiś Chińczyk ale w sumie to wszystkie są tam robione), mniejszej mocy są niewiele
    tańsze a z czasem (jeśli wysokie ceny energii się utrzymają i miejsce pozwoli) pewnie
    warto będzie instalację rozbudować.

  • 19. Data: 2023-03-01 07:51:21
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.02.2023 09:11, Trybun wrote:

> [...]
    >
    > O co konkretnie chodzi z tą sprawnością? Ja nie zauważyłem abym coś
    > tracił w stosunku do użytkownikiem z falownikiem szytym na miarę paneli.

    Masz rację, coś mi się pomyliło ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 20. Data: 2023-03-02 06:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik marios d...@j...pl ...

    > napisane było:
    > "którym grzeję także podłogówkę (aktualnie ma grzałki 3x1F 1500W w
    > gwiazdę) "
    >
    > 4,5kW

    Skoro zuzywasz do 25kwh na dobe To obecnie wystarczyłaby grzałka 1-
    1,5KW

    Nie przesadzajmy, na dobrze ocieplony dom sredniej wielkosci czesto
    wystarcza przy -20 moc 5-6KW.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."