  • 51. Data: 2023-03-06 12:06:04
    Temat: Re: FV różne pytania o konfigurację/działanie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-06 o 11:15, marios pisze:
    > W dniu 25.02.2023 o 18:03, marios pisze:
    >>

    > Dodam jeszcze co wykombinowałem.
    >
    > 1/ http://www.el-car.auto.pl/?75,regulator-grzalek-mega
    -pwm-mppt-3000w
    >    Po próbie doczytania co i jak.
    >    Jestem nastawiony negatywnie. Rażące błędy ortograficzne w opisach i
    > instrukcji PDF. Mowa o jakimś SSR - jakby po stronie DC 3kW i 3kWp
    > paneli, itd. - opis trochę w stylu alledrogo.

    Marudzisz, ja tam nie widze niczego złego, a to że nie umiesz doczytać
    po co ssr to tylko o tobie świadczy, porywasz sie z motyką na słońce.
    Błędy ortograficzne o niczym nie świadczą, jak umiesz lepiej to napisz
    instrukcję.

    > - nadaje się to raczej na 4 złyklejsze panele i raczej nic więcej.
    Też nie doczytałeś ile ich ma być a wyraźnie jest to napisane.

    > 2/ HMS-2000-4T
    >    Moikroinwerter na 4 panele (400-600Wp)
    >    za ~1500 zeta.
    >
    >   Kupujemy 8 paneli (JaSolar 540) i dwa wspomniane inwertery.
    >   I mamy
    >     4*(540*0.93)*0.8 ~= 1500W szczytowe na każdą fazę
    >     (0.93 spadek po ~5+ lat, i 80% max. NOCT, 1607W - ~sprawność
    > inwertera)
    >
    >   Mamy 2F co jest często korzystne jak się ma sporo sprzętów.
    >   I zawsze można próbować łączyć w 1F.
    Widzę ten ogień w instalacji albo falownikach.
    Głubszego rozwiązania nie mogłeś wymyślić :(

    --
    Janusz

  • 52. Data: 2023-03-06 19:54:56
    Od: marios <d...@j...pl>

    W dniu 6.03.2023 o 12:06, Janusz pisze:

    > Widzę ten ogień w instalacji albo falownikach.
    > Głubszego rozwiązania nie mogłeś wymyślić :(

    He he , uderz w stół ..,
    abo .. kij w mrowisko

    Dzięki! Porzucę głubie rozważania o kupowaniu "polskiego", lepszego,
    właśnie jestem po lekturze czegos co o mało nie kupiłem
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18
    740199#18740199

  • 53. Data: 2023-03-06 21:44:20
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 05.03.2023 10:59, Budzik wrote:
> [...]
    > dobrac wiekszy falownik bo byc moze bede chciał rozbudować i sprzedawca
    > stwierdził ze ok, to nawet nie bedzie wpływac na cene.
    >
    > Potem wpisał mi do umowy falownik 6, przypomniałem mu ze miał być
    > wiekszy wiec włozył 8 i stwierdził ze trzeba bedzie cos dopłacic.
    > Oczywiście przypomnialem mu nasze ustalenia wiec odpuscili te kilkaset
    > zł.
    >
    > I teraz przy rozmowie o rozbudowie oczywiście wzielismy pod uwage ze
    > falownik 8 moze byc w piku obciazany maks około 9 i byc moze nawet
    > bedzie obcinał produkcje przy maksymalnym nasłonecznieniu.

    Trochę więcej szczegółów. Inni też się ucieszą.

    > Tylko co to zmienia w kontekscie wyceny?
    > Probujesz mi zasugerowac ze jestem debilem który nie wział pod uwage
    > tego ze firma w ramach rozbudowy chciała mi wymienic falownik na
    > wiekszy? No bez zartow, szanujmy sie...

    Myślę że za bardzo bierzesz do siebie, a sprawy nazywasz niepoprawnie.
    To co nazywasz "szukaniem jelenia" to ja obstawiam jedno z dwóch: nie
    zrozumieliście się lub mieli roboty po sufit. Ja aktualnie potrzebuje
    szafy przesuwnej do pokoju, takiej zwykłej 2m x 2,7m x 0,6m - same
    pułki, dwa drążki na koszule, najtańsza płyta eggera, to wszystko.

    Na razie z projektem poszedłem do trzech meblarzy w okolicy - jeden
    "takich szaf nie robi", drugi po 5 dniach odpisał, że "za około 7900zł
    może zrobić". Trzeci meblarz/monter PV to mój sąsiad. Kurtuazyjnie
    zapytałem się jego i kurtuazyjnie mi odpowiedział "że nie ma czasu".

    A przyczyna jest taka, że ma do roboty kuchnie za kuchnią na przemian z
    zakładaniem nowych instalacji PV. Także przypuszczam że i meblarze i
    instalatorzy PV nie chcą się "bawić w mniejsze rzeczy". Z resztą w
    budowlance jest podobnie. I ja nie nazywam tych ludzi naciągaczami, bo
    sam mam co robić z rzeczy na których się znam i wolałbym nie musieć
    douczać się "jednorazowych" umiejętności.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 54. Data: 2023-03-06 22:34:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-06 o 19:54, marios pisze:

    > He he , uderz w stół ..,
    > abo .. kij w mrowisko
    >
    > Dzięki! Porzucę głubie rozważania o kupowaniu "polskiego", lepszego,
    To Ty to guano chciałeś kupić?
    Zdjęcia z środka
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18
    724882#18724882
    dają pojecie dlaczego się to pali i sieje zakłóceniami po okolicy.
    Większego shit-u dawno nie widziałem, wygląda na typowe rękodzieło
    producenta prostowników do ładowania akumulatorów, tam też taki shit
    odstawiają.

    >  właśnie jestem po lekturze czegos co o mało nie kupiłem
    > https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18
    740199#18740199
    No i bardzo dobrze, kupisz pożądnej firmy i będziesz miał spokój, ja mam
    Sofara i działa.
    Sam widzisz po wątku z elektrody że firma jest niepoważna a falowniki
    psują i palą się na potęgę.
    Żeby nie było, pokazują tam też wnętrza innych falowników i w stosunku
    do tego rzemieśnika jest to niebo a ziemia, np Growatt
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18
    725354#18725354
    Jeszcze fajne cytaty jak śmiecą te falowniki
    "Zerknij na filmik to zakłócenia przy ok 1,8kW. Wartości
    idą w górę wraz ze wzrostem produkowanej energii. Czy te zakłócenia mogą
    isc po kablach? Pytam bo u kolegi stary telewizor szwankował i
    monitoring świrował. Pewnie sam się odezwie i opisze problem. U mnie
    kilka metrow od Elnixa kursor w laptopie biegał po calym ekranie, siec
    internetowa głupiała a sterownik dotykowy pieca sam zmieniał nastawy.
    router zmieniony, do sterownika serwis przyjechał, musialem zapłacic za
    nowy i to samo. Dopiero po południu jak produkcja się skończyła wszystko
    wróciło do normy i skojarzyłem fakty."
    i drugi
    "Używanych falowników PV przeszło przez ręce ponad 100 sztuk i ponad 60%
    wymagała wymiany kondensatorów MKP w EMI sieciowym, ponieważ mimo
    poprawnej pracy, "śmieciły" w pasmie KF po przewodach instalacji
    elektrycznej.Jednak
    1F-S-5-PV jest pierwszym egzemplarzem(u mnie) który przez sieć potrafił
    "dotrzeć "po przewodach do układu pomiarowego pralki EWF12470W i
    zaproponować jej przerwę ;)."
    no i jeszcze głos jeden
    "Jestem niezmiernie zaszczycony, że udało mi się dołączyć do elitarnej
    grupy szczęśliwych posiadaczy Elnixa.
    Myślałem, że trafiłem na zły egzemplarz lub coś nie tak z moją
    instalacją, ale po lekturze wielu postów widzę, że nie jestem
    odosobniony z problemami. Z informacji otrzymanej z serwisu,
    dowiedziałem się, że tylko ja mam takie problemy, nikt z innych
    użytkowników nie ma z tym produktem żadnego problemu.
    Inwerter 5kW daleko mu do deklarowanej sprawności, przy pracy z mocą
    mniej niż 4kW mamy już niezły grzejnik i na fabrycznych nastawach
    ograniczników temperatury 70st wyłącza się. Serwis zalecił zwiększyć
    próg na 80st !!!
    Przy mocy 4,3kW temperatura 83st i oczywiście stop pracy !!!
    Jaka może być sprawność przy tej temperaturze, to tylko można się już
    domyślać?
    Kolejną sprawą jest sianie zakłóceń. Gdy inwerter zacznie pracować
    wszystko w pobliżu wariuje. CB radio jest "zatkane" na wszystkich
    kanałach, urządzenia po Wi-Fi "tracą zasięg", a na monitoringu obraz z
    kamer cały faluje i jest nieczytelny.
    Wymieniane już były 3 szt. inwertera i problem pozostał, serwis
    stwierdził, że winne jest słabe uziemienie. Wezwałem elektryka,
    sprawdził poprawność uziomów i stwierdził, że wszystko jest OK. Poradził
    mi na próbę wpięcie innego inwertera.
    Jakie było moje zdziwienie, że "chińczyk" z tych samych paneli generuje
    4.6kW przy temperaturze ok.50 st. a o jakichkolwiek zakłóceniach pracy
    nie ma mowy.
    Produkt chyba dalece niedopracowany..."
    i takich jest więcej :(

    --
    Janusz

  • 55. Data: 2023-03-07 08:42:06
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 05.03.2023 o 10:33, Cavallino pisze:

    > Tak.

    > Ciężko porównać, bo raz że ta zachodnia jest rano zacieniona, to
    > jeszcze 7 lat starsza, więc już wydajność paneli jest niższa.
    > Ale za to z optymalizerami (z powyższego powodu).
    >
    > Geeneralnie wychodzą podobnie z 1 kWp, może ta nowsza TERAZ nieco lepiej.
    > Zobaczymy jak będzie latem, gdy słońce będzie wyżej i dłużej na
    > zachodzie.

    No, przy wschodnim położeniu latem też prędzej instalacja startuje. U
    mnie jest to mniej więcej 2, 2,5godz prędzej niż teraz. Wieczorem dłużej
    pracuje o jakieś 3godz, ale nie jest to już praca z taka mocą jak rano.

    > Wręcz przeciwnie - grudzień i styczeń były jednymi z najgorszych w
    > historii.
    > Ale bierz pod uwagę jeszcze przesunięcie czasowe ze względu na
    > położenie na mapie - nie wiem gdzie mieszkasz....

    Może i najgorsze, ale w porównaniu ze mną to i tak nieźle skoro startuje
    wcześniej. A tak ogólnie moja instalacja ma dwa lata, ale od listopada
    osiągi cały czas gorsze niż wcześniej, i to sporo gorsze.

    Jasne, 100 kilosów od Poznania też może robić różnicę.

  • 56. Data: 2023-03-07 08:43:39
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 05.03.2023 o 10:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Trybun L...@j...cb ...

    > Moze i troche masz racje ale w razie "w" mieliby łatwiej.
    > Bo jezeli w przyszłosci sprawa miałaby sie oprzec o sad, to potencjalna
    > rozbudowa instalacji we własnym zakresie byłaby "dupochronem".
    > A moze i w warunkach gwarancji jest gdzies wpisany zakaz ingerencji...
    > A z drugiej strony rozbudowa sprawiłaby ze miałbym troche pradu wiecej
    > ale nadal nie wystarczajaco.
    > A tak zrobiłem na zicher i teraz starcza zarówno na ogrzanie domu jak i
    > na dogrzewanie basenu latem. O prądzie "bytowym" nie wspominajac.

    Jasna sprawa, jeden montażysta nie może odpowiadać za błędy drugiego.
    Sprawa nie jest taka prosta. Jednak przy takiej instalacji warto wziąć
    pod uwagę procent ryzyka, co się w takiej instalacji może popsuć, bo
    gwarancja na falownik to już inna sprawa, tu gwarancję daje producent.

    Ja niestety mocno pobłądziłem w doborze instalacji. Prądu mam nadmiar,
    ale na całkowite ogrzewanie domu nie starcza, tak że zimą muszę
    korzystać z tandemu piec elektryczny i kopciuch na węgiel.

  • 57. Data: 2023-03-08 06:59:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

    > Trochę więcej szczegółów. Inni też się ucieszą.

    A co byś jeszcze chciał wiedzieć?

    > Myślę że za bardzo bierzesz do siebie, a sprawy nazywasz
    > niepoprawnie. To co nazywasz "szukaniem jelenia" to ja obstawiam
    > jedno z dwóch: nie zrozumieliście się lub mieli roboty po sufit.

    Alez ja tego nie biore do siebie.
    Ale to co opisałes czyli podejscie "mamy w chuj roboty wiec wrzucmy
    jakas głupia cene, moze sie uda" to dla mnie własnie szukanie jelenia.
    I nie mam pretensji do firmy ze tak robi, jej zbójeckie prawo.
    Jest jasna oferta, jest klarownie pokazana cena - czego sie czepiac?
    No moze tego ze ich sprzedawca mogł przy omawianiu pierwszej instalacji
    od razu powiedziec zebym sie nie nastawiał na rozbudowe bo nie lubią
    robić takich dostawek i daja wtedy wygórowane ceny.
    Tak czy siak, bez złych emocji, po prostu wybrałem inna opcje.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Najpewniejszą metodą zachowania tajemnicy jest

  • 58. Data: 2023-03-09 23:37:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 3 marca 2023 o 23:59:48 UTC+1 Budzik napisał(a):
    > Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Byc moze ja mowie po chinsku.
    > Rozbudowała miała polegać na dołozeniu paneli.
    > Nie wymagała i nie przewidywała zmiany falownika.
    >
    > Tłumaczenie handlowca było takie ze przy pierwszej instalacj to była
    > jakas super promocyjna cena.
    > --
    > Pozdrawia... Budzik
    > b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
    > "Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie
    > liczyć wszystkich innych form, których próbowano od czasu do czasu."
> [...]
    Po co teraz, jak już prawie wiadomo że prąd będą brali w pierwszej kolejności od tych
    co mają magazyny prądu, rozbudowywać panele? Magazyn prądu tanio to 2500zl za
    kilowatogodzine. Jak będą dopłaty to kilowatogodzina magazynu zdrożeje o wysokość
    dopłaty.

  • 59. Data: 2023-04-23 08:29:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.03.2023 21:44, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    >
    > Na razie z projektem poszedłem do trzech meblarzy w okolicy - jeden
    > "takich szaf nie robi", drugi po 5 dniach odpisał, że "za około 7900zł

    W trakcie odezwał się jeszcze jeden i zaproponował, że zrobi za 6000zł
    więc zrobiłem sam.

    Za wszystko 2607zł z czego 470zł to wyszedł transport (głównie za płyty
    meblowe) - płyta meblowa, zestaw prowadzący i okucia (profil C, profil
    H, tor dolny, tor górny, rączki), kątowniki meblowe.

    Weekend na pocięcie i oklejenie obrzeży, weekend na postawienie
    konstrukcji w miejscu docelowym i skręcenie wszystkiego, weekend na
    złożenie frontów - czas dla laika gdzie pomierzyłem i pociąłem płyty, a
    potem zamówiłem system prowadzący i zobaczyłem że wraz z nim przychodzi
    rozpiska jakie wymiary czego mają być...

    - https://ibb.co/ryGvsxr
    - https://ibb.co/T0pkRLs

    Szczególne pozdrowienia dla tych co "już już wszystko mają" od ponad
    roku i tylko wystarczy złożyć PC, a także tych co "już już rozgryźli" i
    tylko kilka rejestrów do sterowania falownikiem zostało ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 60. Data: 2023-04-23 08:44:10
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 08:29 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > potem zamówiłem system prowadzący i zobaczyłem że wraz z nim przychodzi
    > rozpiska jakie wymiary czego mają być...

    Elegancko wyszło, gratulacje! :-)

    TG