    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 1 Sep 2021 09:07:19 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Fotowoltaika na gruncie
    From: ptoki <s...@g...com>

    środa, 1 września 2021 o 04:34:20 UTC-5 Jacek napisał(a):
    > Chcę montować panele foto na gruncie (2 rzędy po 8). Wersja "balastowa"
    > mnie nie przekonuje i rozważam albo słupki metalowe wbijane w ziemię
    > kafarem, albo słupki betonowe wylewane samodzielnie.
    > Mam do Was w związku z tym dwa pytanka.
    > Czy słupki wbijane to dobry pomysł?
    > Czy lepiej kupić gotowe konstrukcje i zamontować do słupków czy też
    > bawić się w spawanie i skręcanie z profili?

    Cokolwiek wbijesz metalowego w ziemie to bez ochrony elektrostatycznej zgnije
    szybciej niz sie gwarancja na solary skonczy.

    Zalewaj albo wkop betonowe slupki i do nich kotw te solary.

    Pamietaj ze one maja dosyc spory opor aerodynamiczny i wiatr moze je i wyrywac jak i
    wciskac.

    Do tego po zimie betony moga nieco wyjsc z ziemi jak zle zalejesz wiec mocowanie zrob
    elastyczne zeby ci tych paneli nie polamalo.

    Zamiast metalowego stelaza mozesz uzyc drewna impregnowanego. Ono jest nieco tansze
    od rurek, i nie powinno szybko zgnic jak mocowane jest do betonow ponad gruntem.

    Nie wiem czy elstycznosc drewna sie tu przyda.

    Jak bedziesz wylewac sam to ulej albo tak aby slupek zwezal sie ku gorze albo ulej w
    drewnianym szalunku i zakop.