    Subject: Re: Fotowoltaika, prosument - rozwazań ciag dalszy.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: pieszy <z...@g...pl>
    Date: Sun, 26 Jan 2020 19:10:33 +0100

    W dniu 26.01.2020 o 12:37, Budzik pisze:
    > Mam dom plus mieszkanie. Czy jezeli na domu zamontuje sobie
    > przewymiarowane panele to bede mogł to rozliczac razem w ramach jednego
    > rachunku i z pradu wyprodukowanego na panelach w domu korzystac w
    > mieszkaniu? (oczywiscie zakładajac korzystanie z tego samego dostawcy)
    >
    > Zakładam ze nie wiec nasuwa sie pytanie dlaczego?
    >
    > Pojawiały się tu hasła ze prosumenci to dla wytwórców samo zło.
    > Rozumiałbym to gdyby wytwórcami były prywatne firmy (nastawione tylko i
    > wyłącznie na zysk) ale to przeciez firmy panstwowe. Wiec prosumenci
> [...]

    Żeby zrozumieć problem trzeba po pierwsze zrozumieć, że rząd to nie
    producent energii elektrycznej. Przynajmniej nie bezpośrednio.

    Z punktu widzenia wytwórców i dystrybutorów prądu lokalne OZE jest
    problemem ze względu na jej niestabilność. Chwilowe przeciążenia sieci
    itp. Zastanów się jakie mają korzyści z tego OZE? To, że mniej spalą
    węgla to nie jest dla nich korzyść. Ile by nie spalili to i tak
    zapłacimy. To, że prąd będzie tańszy to też nie korzyść producentów
    tylko klientów.
    Utrzymanie sieci dystrybucji musi być takie jak by OZE nie było.

    Z punktu widzenia rządu OZE to też problem. Bo to oznacza zmniejszanie
    udziału węgla. A wybory będą i elektorat górników jest istotny. Co z
    tego OZE ma nasz rząd?

    No to po co te OZE. Dlaczego są dotacje? No i tu wchodzą pewne
    deklaracje. Jak nie osiągniemy odpowiedniego poziomu energii z OZE to UE
    nam dowali takie kary, że nie będzie nas stać na żaden prąd.
    A prosument dla rządu to złota kura. Dzięki temu ludzie ze swoich
    pieniędzy wykonają inwestycje i załatwią udział OZE w rynku. W innym
    przypadku rząd nie byłby w stanie tych pieniędzy od nas wyciągnąć. Bo
    przecież podatek zwiększyć to zaraz wybory i problemy.

    To wszystko to uproszczenie. Ale po pierwsze problem nie jest liniowy.
    To nie jest tak, że chcą nie chcą. Jest kilka stron tego tematu.

    pieszy.