    Subject: Re: Fotowoltaika - wzrost napiecia w sieci
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <s5hvpa$nch$1$Janusz@news.chmurka.net> <s5i10p$14hu$1@gioia.aioe.org>
    <s5jhv2$lom$1$Janusz@news.chmurka.net> <s5k820$peq$1@gioia.aioe.org>
    <s5kigr$9oe$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <c...@g...com>
    <607e3aad$0$511$65785112@news.neostrada.pl>
    <s5m1ee$4r0$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <607ebe12$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <s5mghs$e8f$1$Janusz@news.chmurka.net>
    From: KIKI <y...@p...uu>
    Date: Tue, 20 Apr 2021 17:08:08 +0200

    On 20.04.2021 14:13, Janusz wrote:
> [...]
    erna.html

    > Jak na razie to sobie mogą chcieć.

    A mnie się wydaje, że wkrótce zaczną pobierać opłaty z tytułu poboru
    energii biernej. To jest cisza przed burzą, czekają na więcej
    prosumentów. Później już nie będzie odwrotu.
    Zresztą trudno się dziwić skoro autorowi wątku siada napięcie na starych
    kablach. Gdyby się odbiorcy skompensowali to i spadki by były znacznie
    mniejsze.
    Jeżeli nie przewidzisz tego teraz to później nie będziesz miał jak tego
    skorygować albo poniesiesz koszty związane z dostosowaniem własnego
    odbioru żeby się zmieścić w kwadrantach z +jQ i do tego nie przekroczyć
    umownego tangensa równego 0.4.
    Dyskutowałem na pl.misc.elektronika na ten temat. Najgorszy przypadek
    jest rano, wieczorem i gdy słońce się chowa i jest mały przesył watów w
    którąkolwiek stronę ale gdy w tym czasie pompujesz jednocześnie moc
    bierną, bo tangens wychodzi nieskończoność.
    Ja przewiduję, że będzie jatka. Dojdzie do tego, że 99% prosumentów
    nagle wyłączy instalacje PV, bo nie będą w stanie nad tym zapanować.
    Takie przekroczenie tangensa może być i 100 razy dziennie w pochmurny dzień.