    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: Globalne ocieplenie - zdania uczonych są podzielone
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <14hegmqvkpof5$.dlg@tyczka.com> <5d9c529b$0$3372$426a74cc@news.free.fr>
    <o...@l...harvard.local>
    <5d9c59ac$0$6484$426a74cc@news.free.fr>
    <o...@l...harvard.local>
    <5d9c6f45$0$15505$426a74cc@news.free.fr>
    <o...@l...harvard.local>
    Date: 08 Oct 2019 12:15:48 GMT

    On Tue, 08 Oct 2019 13:35:38 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Też jestem za opcją nr 2 - nie napisałeś jednak co ona realnie zawiera.
    > Co zamiast węgla i ropy?

    Na początek sugerowałbym - mniej ropy i mniej węgla. Część zasobów, które
    zużywamy, idzie na zaspokojenie nowomodnych, zupełnie niepotrzebnych
    wygód: wszechobecna klimatyzacja, samochody jeżdżące prawie puste, domy
    budowane z myślą o jednym pokoleniu, samoloty latające w tą i nazad po
    niebie, kontenerowce płynące z Azji wypełnione szajsem który w ciągu
    tygodnia wyląduje w koszu, i generalnie - niepohamowana konsumpcja.

    > A w temacie - ja dyskutuję z tezą, że to "my ludzie" odpowiadamy za
    > aktualne ocieplenie klimatu i powinniśmy w związku z tym ograniczyć
    > emisję CO2 - bo jak nie to będzie katastrofa i zagłada ludzkości.

    Ano, dyskutować zawsze można. A teza, o której wspominasz, jest jednak
    jedną z możliwości. Póki nie zmądrzeliśmy dostatecznie aby ogarnąć co
    faktycznie się dzieje i dlaczego, racjonalne wydaje się zachowanie daleko
    idącej przezorności. Wychodzenie z założenia, że to my jesteśmy za ten
    cały bigos odpowiedzialni, jest po prostu bezpieczne.

    Mateusz