    From: Roman Tyczka <n...@b...no>
    Subject: Re: Globalne ocieplenie - zdania uczonych są podzielone
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: r...@t...no.found
    Date: Tue, 8 Oct 2019 23:13:36 +0200

    On Tue, 8 Oct 2019 12:07:25 +0200, Elektrolot wrote:

    > Możesz opisać proces podnoszenia energii cieplnej na wskutek wzrostu CO2 w
    atmosferze?

    Napisałem, że podnoszenie temperatury powoduje (a nie jest powodowane)
    wzrost CO2, czyli najpierw jest cieplej a potem w wyniku ocieplenia pojawia
    się w atmosferze więcej CO2.

    > Jasne że tak. Kwestia ilościowa, o jakim przyroście temperatury mówimy, kilka
    stopni?

    Wzrost to wzrost, chodzi o relację, jedno wzrasta, drugie proporcjonalnie
    spada. Proporcji nie znam, ale zakładam, że jest do wygooglania.

    > Tak wiem, mam akwarium. Tylko zapominałeś dodać, że jeśli dodać tego CO2 za dużo
    (zakwaszenie wody)
    > to efektem jest śmierć obsady. Dlatego często mierzy się pH i w zależności od tego
    steruje się
    > dozowaniem CO2.
    >
    > Ale nie o to zasadniczo chodzi, w przypadku oceanów, jest sporo form życia, które
    korzystają z
    > węglanu wapnia (np. wszelakie koralowce). Jak obniżenie pH na nie wpłynie łatwo się
    domyślić.

    Tak, ale flora do pewnego stopnia ten nadmiar dwutlenku spożytkuje, im go
    będzie więcej tym więcej flory się pojawi i zneutralizuje CO2 podnosząc pH.
    Akwarium w takim przypadku ma ograniczenia pojemnności i chemicznej i
    biologicznej, oceany są dużo bardziej elastyczne i bezwładne.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka