    From: Roman Tyczka <n...@b...no>
    Subject: Re: Globalne ocieplenie - zdania uczonych są podzielone
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: r...@t...no.found
    Date: Wed, 9 Oct 2019 23:00:06 +0200

    On Wed, 9 Oct 2019 09:28:27 +0200, Elektrolot wrote:

    > To o co pytałem to tzw. efekt cieplarniany. Jest on oczywiście potrzebny ponieważ
    dzięki niemu mamy
    > około 30 stopni cieplej na naszej planecie. Gorzej gdy tego CO2 zaczyna przybywać i
    nie bilansuje
    > się na wskutek procesów naturalnych.
    >
    > W skrócie polega to na tym, że ziemia emituje promieniowanie cieplne, tzw. gazy
    cieplarniane
    > pochłaniają tą energię i temperatura wzrasta.

    Gazy cieplarniane nic nie pochłaniają. One odbijają promieniowanie
    podczerwone (czyli "ciepło") w różnych kierunkach, w tym z powrotem do
    ziemi, co powoduje sprzężenie zwrotne.

    > Opisz mi proszę proces odwrotny.

    Nie wiem o jaki proces odwrotny Ci chodzi. To co pisałem dotyczyło tego, że
    gdy ziemia ma zmienną orbitę i ta orbita powoduje, że ziemia jest bliżej
    słońca to wtedy z natury rzeczy (bliskość źródła ciepła) podnosi się
    temperatura na powierzchni z powodu przyjmowania większej ilości
    promieniowania. Podnoszenie temperatury dotyczy całej powierzchni, w tym
    mórz i oceanów, które zajmują większość powierzchni. Z kolei podgrzana woda
    przyjmuje mniej gazów co skutkuje tym, że więcej CO2 krąży w atmosferze, bo
    nie może rozpuścić się w wodzie, co z kolei nasila efekt cieplarniany
    opisany wyżej.
    Jak widać temperatura pojawia się najpierw, potem wzrost CO2, co
    ...skutkuje kolejnym przyrostem temperatury i koło się napędza.
    Człowiek miał w tym przypadkowy udział, bez niego byłoby to samo, choć może
    inna dynamika procesu by zaszła. Ale nie stało by się tak, że nagle procesy
    cyklicznego zlodowacenia i ocieplenia by się po setkach cykli zatrzymały ni
    z gruszki, ni z pietruszki.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka