  • 31. Data: 2014-06-10 20:09:25
    Temat: Re: Grzeje basen :)
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    news:ozeogqicztb1$.dlg@myjk.org...
    > W Egipcie czy Turcji woda w basenach ma czasem ponad 35 stopni i nie
    > glonuje. To dlatego, że przepuszczają wodę przy filtracji, a poza
    > standardową chemią, także przez filtr UV. Do kupienia także w PL. :P

    domyślam sie ze są instalacje przemysłowe, które działają. O cene takiej
    która by zabezpieczyła mój basen 5m3 nawet nie pytam. Pewnie przypomina taką
    od basenów z tunezji :)

    b.

  • 32. Data: 2014-06-10 21:09:48
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > nie wiem czy rozumiesz :-) Najbardziej sprawne smigło jest jednołopatowe
    > - o śmigłach tez mozemy pogadac.

    Zależy jak głęboko sięgniemy, jak głęboko, to zapewne nic nie wiem :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 33. Data: 2014-06-11 07:51:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 10 Jun 2014 20:09:25 +0200, Budyń

    > domyślam sie ze są instalacje przemysłowe, które działają. O cene takiej
    > która by zabezpieczyła mój basen 5m3 nawet nie pytam.

    5m3 to dużo? Rzekłym, że to raczej popierółka a nie basen. ;) Wg
    sprzedawców takich lamp, potrzeba 1W lampy UV na każde 1000L wody (np. w
    stawie, aby eliminować glony). 300 zł i masz przepływową lampę UV, która ma
    36W, z przepływem 11 tys. l/h i żywotnością żarnika do 8000h. Czyli 3 lata
    pociągnie. Lepsze to chyba niż wrzucanie tony koagulantów i chloru oraz
    sprzątanie tego ścierwa. Niedosyć, że to mało zdrowe i upierdliwe to
    jeszcze kosztowne. No ale jak kto woli. ;)

    > Pewnie przypomina taką od basenów z tunezji :)

    Bo jej prawie nie widać -- i to jedyna wspólna cecha. ;)

    --
    Pozdor Myjk

  • 34. Data: 2014-06-11 08:50:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 11 czerwca 2014 07:51:52 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > 36W, z przepływem 11 tys. l/h i żywotnością żarnika do 8000h. Czyli 3 lata
    > pociągnie.
    U mnie basen stoi pewnie z 80 dni w roku. 80*24h(ciągle musi ta lampa chodzić? chyba
    nie.)=ok2tys godzin rocznie. Więc te 4-5lat minimum powinna pociągnąć. Ale dla mnie
    to teoria. Ja tam wole co 2tyg wodę wymieniać. 8m3 wody wodociągowej póki co kosztuje
    mnie ok 13zł więc tragedii nie ma.

  • 35. Data: 2014-06-11 09:53:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 10 Jun 2014 23:50:42 -0700 (PDT), Kris

    > U mnie basen stoi pewnie z 80 dni w roku. 80*24h
    > =ok2tys godzin rocznie. Więc te 4-5lat minimum
    > powinna pociągnąć.

    Przy (warunek) ogrzewanym basenie założyłem 120 dni per rok...

    > (ciągle musi ta lampa chodzić? chyba nie.)

    ...i że będzie chodzić 24h/doba (stąd taki wynik). Ale rzeczywiście to bez
    sensu trochę przy takim przepływie aby pracowała tak dużo. Można więc
    faktycznie założyć żywotność min. 6 lat.

    > Ale dla mnie to teoria.

    Dla mnie też, bo basenu wcale nie mam (oprócz tego obserwowanego u szwagra
    i sąsiada), ale twierdzenie, że się nie da bez glonów w basenie... ;)

    > Ja tam wole co 2tyg wodę wymieniać. 8m3 wody wodociągowej póki
    > co kosztuje mnie ok 13zł więc tragedii nie ma.

    Czyli jakieś 80 zł per sezon. Dużo nie jest, ale po czterech latach jesteś
    już w plecy w stosunku do lampy UV. :) Tymczasem w interwale 2 tygodniowym
    już małe conieco się tam lęgnie i ta woda po tygodniu już taka zdrowa nie
    jest. Może już być nawet E.Coli. :/

    --
    Pozdor Myjk

  • 36. Data: 2014-06-11 12:22:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 11 czerwca 2014 09:53:31 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Czyli jakieś 80 zł per sezon. Dużo nie jest, ale po czterech latach jesteś
    > już w plecy w stosunku do lampy UV. :)
    Ta coś tam pradu tez żre, ale to pewnie pomijalne.
    > Tymczasem w interwale 2 tygodniowym
    > już małe conieco się tam lęgnie i ta woda po tygodniu już taka zdrowa nie
    > jest. Może już być nawet E.Coli. :/
    A tym się nie bardzo przejmuje. Paranoikiem nie jestem. W jeziorach i innych stawach
    się kąpałem całe życie więc dwu/trzytygodniowa woda w basenie nie zaszkodzi. Zresztą
    jakiesś tabletki z chloru czy cos w tym stylu tam żona wrzuca;)

  • 37. Data: 2014-06-11 12:56:56
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 11 Jun 2014 03:22:06 -0700 (PDT), Kris

    > A tym się nie bardzo przejmuje.

    Racja. W końcu można nie pić. ;) Ale dzieci...

    > Paranoikiem nie jestem. W jeziorach i innych stawach się kąpałem
    > całe życie więc dwu/trzytygodniowa woda w basenie nie zaszkodzi.

    Ja też nie miałem szczególnych oporów przed kąpielami. Do momentu jak się
    kolega, stwierdzając że woda jest ciepła (taaa, całe 17 stopni) i czysta,
    nad Zalewem Zegrzyńskim na sznurze za żagłówką ciągnął, gdy mu fala prosto
    w ryj przywaliła, i tak się opił wody, że mało się nie utopił. :P Skończyło
    się na tym, że my poszliśmy wieczorem się po marynarsku napić (nie wody z
    zalewu), a on pojechał (bez picia) do wymiotkowa. ;) Taka to była
    bezpieczna i czysta woda. :P

    > Zresztą jakiesś tabletki z chloru czy cos w tym stylu tam żona wrzuca;)

    UV może trochę energii bierze, ale jest chemicznie obojętne i nie
    oddziałowuje na skórę jak chlor. IMO lepiej zainwestować w lampę UV, nawet
    jesli będzie chodzić 24h/d niż pakować stosunkowo agresywną chemię. Ale ja
    to jestem po ochronie środowiska o kierunku woda -- za dużo się naoglądałem
    w oczyszczalniach i stacjach uzdatniania wody, żeby teraz mieć trzeźwe
    spojrzenie na temat. ;)

    --
    Pozdor Myjk

  • 38. Data: 2014-06-11 13:22:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 11 czerwca 2014 12:56:56 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > w oczyszczalniach i stacjach uzdatniania wody, żeby teraz mieć trzeźwe

    Zboczenie zawodowe;)
    A to może powiedz co z oczyszczalni biologicznej wychodzi? Czy to faktycznie obojętne
    dla środowiska czy taki marketingowy bełkot?

  • 39. Data: 2014-06-11 17:56:25
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 czerwca 2014 20:23:08 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:
    > Rozumiem dlaczego przykładowo elektrownie wiatrowe mają tak wąskie i
    > tylko 3 śmigła (przepływ), ale w przypadku energii słonecznej - wydaje
    > mi się to tylko stratą efektywności.

    http://pl.sci.fizyka.narkive.com/dYdxMbvZ/elektrowni
    e-wiatrowe

    bajcik

  • 40. Data: 2014-06-11 19:24:05
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2014-06-09 20:23, Irek.N. pisze:

    > Ok, zastanawia mnie jedna rzecz, i to od dawna.
    > Solary w formie próżniowej mają odstępy pomiędzy rurami. Tutaj też
    > piszesz, że rozłożyć z odstępami.
    > Mnie zastanawia dlaczego tak? Rozumiał bym odstępy na poziomie paru mm,
    > powiedzmy cm (dla rurowych oczywiście) ze względów technologicznych, ale
    > więcej nie czuję dlaczego.

    A po co byłaby pod spodem czarna folia, jakbyś ją zasłonił zielonym
    wężem? :)

    Moim zdaniem tańszym, bo wielosezonowym rozwiązaniem jest kupić na
    złomie stary kaloryfer płytowy i pomalować na czarno. A jeszcze lepiej
    ze cztery :)

    Pozdrawiam,
    MW