    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile ogranicznikow DEHN
    Date: Wed, 22 Feb 2012 09:22:41 +0100

    > Użytkownik "Plumpi" napisał w wiadomości grup

    > Użytkownik "Ergie" <e...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Po co Ci w rozdzielni odłącznik?
    > Jeżeli już to się montuje odłącznik w oddzielnej, oszklonej puszce na
    > zewnątrz domu jako odłącznik pożarowy przed skrzynią rozdzielczą. Ale taką
    > samą rolę pełni ogranicznik mocy w przyłączu (skrzynka licznika). Przewód
    > N powinien zachowywać jak najlepszą ciągłość, zatem odłaczniiki 3-polowe.

    Na słupie w skrzynce licznikowej za ogranicznikiem mocy jest już jeden FR,
    drugi według projektu ma być w rozdzielni nie na wypadek pożaru (bo wtedy
    lepiej odłączyć ten na słupie), ale na czas grzebania w skrzynce po prostu
    wyłączam FR i wiem że wszystkie obwody są bez prądu. Zmieniam co mam zmienić
    i włączam go. Nie muszę chodzić do słupa.

    > W przypadku ochronników przepięciowych należy pomyśleć o ich
    > dobezpieczeniu.

    Hmm, W projekcie nie ma dobezpieczenia ochronników, elektryk też nic o tym
    nie wspominał, a z tego co znalazłem w katalogu Według DEHN'a przy moim
    zabezpieczeniu głównym 3x32A nie trzeba ich dobezpieczać.

    Jeśli jest jakiś argument aby to zrobić to nie problem w końcu instalację
    robi się raz na kilkadziesiąt lat. Nie będę oszczędzał kilku stów na
    wyposażeniu rozdzielni gdy same gniazdka i łączniki kosztują mnie znacznie
    więcej.

    Czytałem kiedyś, że dobezpieczenie wprawdzie ochroni ochronnik, ale gdy samo
    się spali to budynek zostaje bez ochronnika. Nie wiem czy taka sytuacja jest
    powszechna.

    > Niewątpliwie w razie większego udaru przepięciowego od strony przyłącza,
    > styki takiego FR-a zazwyczaj ulegną upaleniu.

    Tak też myślałem, więc dam najpierw ochronnik, a później FR.

    Dzięki
    Ergie