    From: Mateusz Viste <m...@...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Indukcyjny piec CO
    Date: Fri, 18 Aug 2023 09:56:13 +0200
    <uasvtv$3b1iq$1@dont-email.me> <uat34c$3beud$5@dont-email.me>
    <ub9vvb$1o64v$1@dont-email.me> <uba92h$1pdd7$1@dont-email.me>
    <ubf8je$2nnpc$3@dont-email.me> <ubg4q8$2sffa$1@dont-email.me>
    <e...@g...com>
    <ubgg5j$3aa$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <7...@g...com>
    <ubglid$2v244$1@dont-email.me> <ubif8p$2uf6k$1@paganini.bofh.team>
    <ubih31$3a71l$1@dont-email.me> <ubjbk9$31719$1@paganini.bofh.team>
    <ubjers$3eono$1@dont-email.me> <ubldli$37931$1@paganini.bofh.team>
    <ublmjo$3s3ft$1@dont-email.me> <20230817213144.562cc644@mateusz>
    <ublv4q$38r6l$2@paganini.bofh.team> <2...@m...lan>
    <ubmsnr$3bk5u$1@paganini.bofh.team>

    dn. 18.08.2023 o 06:40, Uzytkownik napisał:
    > Montaż samego zaworu antyzamrożeniowego jest bezsensowny.

    Producent pompy zapewnia inaczej. Producent zaworu tak samo. Tylko
    Uzytkownik z internetu twierdzi inaczej. Komu wierzyć?

    > Ochrona takim zaworem polega na tym, że w razie zadziałania takiego
    > zaworu, woda jest cały czas uzupełniania wodą z sieci o temperaturze,
    > która zabezpiecza instalację przed zamarznięciem.
    >
    > Samo wyrzucenie wody niczego nie zabezpiecza, ponieważ wewnątrz PC
    > pozostaną pewne ilości wody, które i tak rozsadzą podzespoły.

    Teoria producenta pompy jest nieco inna. Nie wykluczam, że masz rację w
    przypadku innych pomp - moje doświadczenie jest w tej materii
    ograniczone do tego, co sam montowałem. W kontekście mojej pompy
    konsultowałem temat z producentem i ten zapewniał, że w przypadku
    otwarcia zaworu Exogel pompa opróżni się grawitacyjnie.

    Raz się przydało - parę dni nie było prądu, pod zaworem za PC zrobiła
    się spora kałuża lodu. Jak prąd wrócił to uzupełniłem obieg CO i
    wszystko ruszyło bez żadnych problemów.

    > Byle głupek to kupi zgrzewarkę za 99,99zł i będzie zgrzewał rury.
    > A mądry wie, że rur PEX32 nie zaciska się zaciskarką ręczną za 200zł

    Moja chińska zaciskarka zaciska bardzo ładnie. Również pex32, bo taki
    właśnie mam na dolocie do PC. Nic nie cieknie, 100% sukcesu. Fakt,
    trzeba nieco siły, a zaciskanie w trudnych miejscach bywa niekomfortowe
    za sprawą metrowych rączek, ale dla zaciśnięcia kilku złączek więcej
    nie trzeba.

    Więc wybacz, szanuję Twoje zdanie i rozumiem, że nie można psuć rynku,
    ale Twoje obawy uważam za technicznie nieuzasadnione. Co nie znaczy, że
    krytykuję PP - nigdy nie używałem, więc trudno mi się wypowiedzieć.

    > Bo PP jest bardziej odporny na tzw. zmęczenie. PC podlega drganiom, a
    > rura cały czas jest przeginana. W przypadku PEX-a jest to rura
    > wielowarstwowa i po jakimś czasie takiej pracy potrafi się
    > rozwarstwić.

    Ale wiesz, że PC podłącza się do instalacji za pomocą grubo
    izolowanych, półtorametrowych, gumowych rurek? Tego wymagają
    producenci, stoi zresztą w instrukcji montażowej do pompy. Chodzi m.in.
    o komfort akustyczny, coby kaloryfery nie buczały podczas mrozów.

    Ułatwia to również montaż, bo ciężko mi sobie wyobrazić jak można
    trafić przez ścianę idealnie w gwinty PC za pomocą calowej rurki,
    niezależnie czy to PEX czy PP.

    Mateusz