  • 41. Data: 2023-03-16 12:43:11
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-16 o 10:40, Trybun pisze:
    > No,, - wyciągało a już w tym roku już tak różowo nie jest, przykładowo w
    > lutym 2022 uzysk z paneli wyniósł 766, w tym jak na razie - 160KWh,
    > choćby do końca miesiąca były idealne warunki to osiągnę moze połowę
    > ubiegłorocznego uzysku.
    Raz że luty się skończył :) dwa aż taki zły nie był, ja rok temu miałem
    458kWh a w tym mam 371kWh wyprodukowanej za luty, więc to nie są takie
    proporcje jak twoje, coś ci po prostu gorzej PV działała, np brudna albo
    śnieg dłużej na niej leżał.

    --
    Janusz

  • 42. Data: 2023-03-16 12:53:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-16 o 10:42, Trybun pisze:

    > Niby instalacja oparta na miedzi i aluminium ale ma się co psuć,

    To trzeba było tak od razu pisać, połączenie tych dwóch metali w
    instlacji to proszenie się o problemy, nie mówiąc już o kosztach. Ja mam
    w pex-ie i mam spokój.

    zawory
    > pozapiekane, puszczają uszczelki,
    To sie da wymienić, to są grosze w stosunku do całej instalacji.

    >instalacja nie była ani razu płukana
    A po co chcesz ją płukać? Instalację się płucze szczególnie miedzianą po
    wykonaniu żeby sie pozbyć resztek wiórów czy topnika. Potem się jej nie
    dotyka, od tego są filtry żeby jeszcze coś wyłapać.

    > itditp. Poza tym w sporej części jest położona pod podłogą, gdy coś tam
    > nawali to trzeba będzie skuwać posadzki.
    A nawaliło? jak nawali to się będziesz martwił, teraz już za późno,
    trzeba było pilnować przy budowie czy rury są dokładnie zaizolowane żeby
    miały luz na rozciąganie co jest szczególnie istotne przy miedzi,
    kompensatory czy odpowiednie przejścia przez dylatację itd itp.
    Dlatego instalacja miedziana pod wylewkami czy w ścianach schowana to
    jest trudny temat i trzeba sie na tym znać.

    > Oto właśnie chodzi, o grzanie na zasadzie klimatyzacji (chłodzenia).
    A jaki klimatyzator kupiłeś, zwykły czy odwracalny tzw z funkcją grzania?

    --
    Janusz

  • 43. Data: 2023-03-16 13:28:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-03-2023 o 12:53, Janusz pisze:

    > A jaki klimatyzator kupiłeś, zwykły czy odwracalny tzw z funkcją grzania?

    Są takie bez w ogóle?
    Ile to tańsze?

  • 44. Data: 2023-03-16 13:44:51
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-03-2023 o 12:43, Janusz pisze:

    > Raz że luty się skończył :) dwa aż taki zły nie był, ja rok temu miałem
    > 458kWh a w tym mam 371kWh wyprodukowanej za luty,

    Czyli jednak nie zawsze masz lepiej.
    U mnie nabiło prawie 400...
    Z 8,9 kWp.

  • 45. Data: 2023-03-16 16:40:06
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 10:50, heby pisze:

    > To dziwne, bo średnie pomiary temperatury od 20 lat mówią o tym, że
    > średnio jest 0 stopni +- 3.
    >
    > Innymi słowy pamiętasz *epizody* typu było bardzo zimno przez 2 tyg.
    > Nie ma się o nijak do średniej temperatury zimowej, od której zależy
    > dobieranie pompy i która to średnia temperatura wynosi 0 stopni od 20
    > lat.

    Jeżeli oprzemy fakty o informację takich samych czynników które twierdzą
    że mamy 18% inflację i na podstawie tego waloryzowane są emerytury to
    się zgadza, ale ja o stanie rzeczywistym a nie o fantazjach mających
    trzymać w niewiedzy ciemny lud.

    Moim zdaniem pompa nie będzie dobrana skoro dopuszcza marznięcie w swoim
    domu.

> [...]
    > kazać, że prąd będzie niezgodny z nauką Kościła i wyłączą.
    >
    > Może też być tak, że pechowo przyjdzie epoka lodowcowa.
    >
    > Tylko ze obie te sytuacje są mało prawdopodobne, choć może ta pierwsza
    > nie aż tak bardzo.
    >
    > Nie pojmuje dlaczego usilnie starasz się dobrać źródło ciepła do
    > ekstremum. To miało by sens, kiedy od tego czy masz 22 stopnie zależy,
    > czy przeżyjesz. Ale to chyba nie jest aż takie ryzyko. Pocierpisz te
    > 5-10 dni w roku, ewentualnie odpalisz kominek.
    >
    > Jak kupisz przewymiarowaną pompę ciepła, to ona będzie pracować

    A chociażby z tego powodu żeby sąsiedzi się nie śmiali, że wysupłałem
    tyle kasy tylko po to aby marznąć w swoim domu. Kominkiem ciężko ogrzać
    cały dom.

    Można znać powody dla których podejmuję to ryzyko? Wydajniejsza pompa
    jest dużo droższa, czy coś innego o tym stanowi? Jak już pisałem wyższe
    pobory prądu w ogóle nie wchodzą w rachubę, pompa tak ale pod warunkiem
    że wystarczy jej prąd z paneli.

    > Ja dostałem bez likwidacji kominka, likwidowałem natomist piec
    > węglowy. Miałem dofinansowanie miejskie (ale nie jakieś ogromne).
    > Pewnie wszędzie są inne warunki.
    >
    > Kominków mogą zakazać. Mam na tę okoliczność piec gazowy.

    Muszę zasięgnąć języka w gminie jak tu u mnie sprawa wygląda. A swoją
    drogą jak ktoś tam sobie wyobraża tą likwidację kominka, np u mnie jest
    on wkomponowany w ścianę.. musiałbym go zamurować??

    > Pompy można ustawiać nawet i do 60 stopni (zalezy jaka). Im wyżej
    > jednak, tym słabszy COP. Dlatego niektórzy wymieniają kaloryfery na
    > większe, aby grzać niższą temperaturą. Docelowa temperatura jest
    > ważnym czynnikiem określającym koszt grzania.

    Jesteś pewny że większy grzejnik to jakaś oszczędność na paliwie??

  • 46. Data: 2023-03-16 16:41:06
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 11:04, Cavallino pisze:

    > Nieśmiało przypomnę, że mamy już marzec więc dane za luty powinieneś
    > miec pełne....

    Sorry, idzie oczywiście o marzec.

    > Jak będziesz grzał do 22 to może być problem.
    > To dużo większe zużycie wyjdzie, a i tak musiałbyś mocno obniżyć
    > temperaturę na wypływie, żeby pompa pracowała optymalnie.

    W takim wypadku chyba ta pompa nie dla mnie.  Na płacenie "żywą gotówką"
    za ogrzewanie prądem raczej mnie nie stać, nawet mimo tego że PC podobno
    zgłasza mniejsze zapotrzebowanie na prąd.

  • 47. Data: 2023-03-16 16:42:30
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > miałem 458kWh a w tym mam 371kWh wyprodukowanej za luty, więc to nie
    > są takie proporcje jak twoje, coś ci po prostu gorzej PV działała, np

    Chodzi o marzec, choć i luty w zeszłym, roku był korzystniejszy, choć
    różnica niewielka - w zeszłym roku było 283, w tym 257KWh. Warunki poza
    bezpośrednim nasłonecznieniem podobne.

  • 48. Data: 2023-03-16 16:44:12
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-03-2023 o 16:41, Trybun pisze:

    > W takim wypadku chyba ta pompa nie dla mnie.  Na płacenie "żywą gotówką"
    > za ogrzewanie prądem raczej mnie nie stać,

    Stać ,skoro trzymasz tak wysoką temperaturę, zamiast się lepiej ubrać.

  • 49. Data: 2023-03-16 16:44:48
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > To trzeba było tak od razu pisać, połączenie tych dwóch metali w
    > instlacji to proszenie się o problemy, nie mówiąc już o kosztach. Ja
    > mam w pex-ie i mam spokój.

    Nawet nie to biorę pod uwagę, po prostu wychodzę z założenia że nie ma
    nic wiecznego (poza diamentami, rzecz jasna?)

> [...]
    > po wykonaniu żeby sie pozbyć resztek wiórów czy topnika. Potem się jej
    > nie dotyka, od tego są filtry żeby jeszcze coś wyłapać.

    Jaki filtr? Poza tym musiałbyś zobaczyć jaka bryja wypływała z
    instalacji podczas montowania kolejnego pieca na niej.

> [...]
    > Dlatego instalacja miedziana pod wylewkami czy w ścianach schowana to
    > jest trudny temat i trzeba sie na tym znać.

    Dlatego właśnie pomysł że skoro nowa PC to (o ile możliwe) nie
    zamontować instalacji grzewczej opartej na innych mechanizmach niż ta
    stara hydrauliczna.

    > A jaki klimatyzator kupiłeś, zwykły czy odwracalny tzw z funkcją grzania?

    Można nim grzać, a gdy potrzeba schłodzić to jest przycisk klimy i
    regulacja jak w aucie z manualną klimą.

  • 50. Data: 2023-03-16 16:45:56
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 11:10, Cavallino pisze:

    > U mnie?
    > Tak, nawet nie muszę nic przerabiać, bo nawiewy są, tylko zastąpić
    > piec centralną klimą.
    >
    > U Ciebie - przecież piszesz że masz klimę, więc ją po prostu włącz.
    > I masz pompę ciepła, tak jak chciałeś.

    U mnie? A ja  kupując ten dom i później modernizując go nawet nie
    pomyślałem o czymś takim jak nawiewy..

    To tylko klimatyzator którym można schłodzić jedno pomieszczenie a nie
    klima domowa.

    > Wrzesień - grudzień to prawie 2 tys....

    Szok! Gaz z dnia na dzień stał się konkurencyjny cenowo dla węgla..
    Widać że nowy sąsiad jednak nie należy do gatunku bajkopisarzy o bujnej
    wyobraźni.