    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak poprawnie zasypać fundamenty/wykop?
    Date: Mon, 06 Apr 2009 18:27:47 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Dzięki za dokładną odpowiedź. Już wyjasniam co nie co:
    > 1. Ławy są pod ścianami zewn i nośnymi wewnętrznymi, może z 2 krótkie
    > odcinki są zbędne (a może nie bo kawałek zachodzą na nie ściany nośne,
    > więc może inaczej się nie dało).
    > 2. Badanie _oczywiście_ robiliśmy i nie oszczędzaliśmy tych 1200 zł.
    > 3. Opaska została wskazana, że geologa, bo teren idealny pod piwnicę
    > nie jest.
    > 4. Piwnica jest na zasadzie półpiętra więc tylko pod częścią domu i w
    > połowie "zera", więc nie dało zrobić się pod całym bo by powędrował
> [...]

    To duzo wyjasnia. Pomijajac to, ze geotechnicy zdarli z Ciebie skore (ja bym
    to zrobil za polowe ceny, w koncu to dwa dni roboty) to uwazam, ze grunt
    podloza nie jest najgorszy. I niepotrzebnie zasugerowales architektowi coby
    zaprojektowal te lawy takie szerokie. Co prawda nie wiem jakie ale zgaduje, ze
    okolo 80 cm. Zapewne oszacowal dane obliczeniowe skrajnie niskie a mogl wziac
    srednie. Moim zdaniem wystarczylyby powiedzmy 60 cm. Z tym, ze zalecilbym ich
    nieznaczne 10-15 proc. poszerzenie w naroznikach.
    No ale teraz sugerowac mu coby je zwezil wiazloby sie z dalszymi kosztami.
    Teraz to podpiwniczenie. Nie balbym sie wykonania podpiwniczenia pod calym
    domem z tym, ze ta piwnica od strony gdzie jej teraz nie ma, mialaby wysokosc
    okolo metra. Ktos sie moze zdziwic, ale nawet taka "piwnica" ulatwia
    pozniejsze wykonanie kanalizacji, doprowadzen pionow, kabli itp. daje jakas
    izolacje termiczno wilgociowa a roznica kosztow pomiedzy wykonaniem stropu a
    ta zabudowa zageszczanym gruntem moze byc pomijalnie mala lub nawet na plus.
    Teraz problem zageszczenia. Otoz wskazane jest uzycie do "zasypu" gruntow
    sypkich, niespoistych a to z tego powodu, ze pospolka czy piasek zageszcza sie
    jednakowo, niezaleznie od wilgotnosci. Zas stosowanie do zabudowy gruntem
    spoistym wiaze sie z koniecznoscia okreslenia najpierw jego tzw. wilgotnosci
    optymalnej a potem jej kontroli. Jest to badanie drogie, gdyz wymaga kilku
    dni, a co najgorsze to to, ze potem w czasie zabudowy trzeba te wilgotnosc
    kontrolowac co jest bardzo upierdliwe i tez drogie gdyz wymaga ciaglego
    nadzoru laboratoryjnego. Po prostu grunt spoisty o wilgotnosci roznej od
    optymalnej, nie da sie zagescic chociazbys stosowal superspecjal zageszczarki.
    Zatem jesli zrezygnujesz z podpiwniczenia musisz te wykopy zapelnic piaskiem
    lub lepiej pospolka. Z tym, ze powtarzam, warstwe przynajmniej 20 cm pod sama
    plyta wykonalbym z w miare rownoziarnistego zwiru uzyskanego przez odsianie z
    pospolki fakcji piaskowej, lub zakup innego materialu o jednakowym wymiarze
    ziarn powiedzmy 10 czy 20 mm. A najlepiej keramzytem. Taka warstwa robi za
    dobra izolacje termiczna, ktora umozliwi rezygnacje ze styropianu, ktorego ja
    nie polecam.
    Teraz ta plyta. W projekcie masz plyte zelbetowa o grubosci 10 cm, na to
    styro 15 cm! folia i cienka, niby plytka, niby zbrojony siatka tynk o grubosci
    4 czy 5 cm.
    Tu pozwole sobie znowu sie zdziwic, po co te az 15 cm styropianu? Przeciez pod
    ta plyta, zima/lato bedzie temperatura plus 8 st. C. W pomieszczeniu bedziesz
    mial plus 20 stopni zatem dla roznicy temperatur 12 stopni wystarczyloby spoko
    4-5 cm tego styro a nie 15. Przecie ten styropian jest w cenie zblizonej do
    betonu, on nie jest za darmo jak sie powszechnie odczuwa. A niestety z moich
    obserwacji pomijajac inne wady, styropian z czasem ulega ciaglemu skurczowi.
    Po 20 latach moze go ubyc nawet pare mm i beda problemy.
    Zatem zastanow sie czy nie lepiej wykonac jedna, normalnie zbrojona plyte o
    normalnej grubosci rzedu 10 cm, na warstwie znakomitego keramzytu? I masz z
    glowy pieprzenie sie z siatkami, foliami i innymi duperelami podrazajacymi
    koszty byleby tylko zastosowac ten "ukochany" styropian.
    Teraz odnosnie jednostronnego zageszczenia piasku przy scianie. Niestety nie
    wiem jaki masz material sciany a i jakichs liczniejszych doswiadczen w tej
    materii nie mam. Wiem tylko, ze jak tu budowalem kilka scian piwnic z
    betonowych pustakow, to zawsze (gdyz w Usa to jest niejako tradycja) na kazdej
    warstwie ukladalem specjalne zbrojenie w postaci 2 cienkich (4 mm) drutow
    zgrzanych zygzakiem trzecim; to sie tu nazywa "dura wall" czyli twarda sciana.
    Zbrojenie to znakomicie usztywnia i wzmacnia sciane w kierunku poprzecznym
    tak, ze sciana jednostronnie zasypana zageszczanym oczywiscie gruntem, nie
    peka lecz jedynie sprezyscie sie wygina. Np. sciana o dlugosci okolo 8 m
    zasypana jednostronnie od zewnatrz do wysokosci okolo 1.8 m, wygiela mi sie na
    srodku od sznurka na okolo 3/4 cala czyli 20 mm. Jak na moj gust, dosc duzo.
    Gyby nie byla zbrojona zapewne by pekla. Dlatego zalecam rownoczesna,
    obustrona zabudowe gruntem. Oczywiscie bez przesady, roznice poziomow do pol
    metra kazda sciana spoko zniesie.
    Pzdr.
    Tornad