  • 1. Data: 2009-04-06 08:21:15
    Temat: Jak poprawnie zasypać fundamenty/wykop?
    Od: k...@g...com

    Pod moim domem, z częściowym podpiwniczeniem jest dość dużo ław
    fundamentowych - architekt zaszalał na nasze sugestie o mocnym
    posadowieniu, i majster który zabrał się do robienia wyceny SSO
    zauważył, że prawie całą ziemię trzeba będzie wybrać spod domu, gdyż
    ławy są tak blisko sebie, że ziemia i tak się osunie. Pod spodem mamy
    gilnę pomieszaną z piaskiem. Zastanawiam się jak to potem poprawnie
    zasypać? (czym, jaka technika). Nie chciałbym mieć potem problemów z
    osiadającą podłogą itp itd.
    Spód ławy będzie na głębokości ok 160 cm, zero jest ok 70 cm nad
    ziemią. Część zajmą piwnice (jakieś 1/3) więc tam nei ma problemu,
    część garaż, który jest 20 cm na ziemią ale cała reszta wymagała
    będzie usypania jakichś prawie 2m podsypki. Jak to poprawnie wykonać i
    czym?
    Swoją drogą czy pod ławy leje się zawsze chudziak i dopiero na nim
    stawia zbrojenie i szaluje pod ławy, czy ławy można lać bezpośrednio
    na niezruszonej ziemii (glinie)?

  • 2. Data: 2009-04-06 10:38:50
    Temat: Re: Jak poprawnie zasypać fundamenty/wykop?
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    k...@g...com pisze:

    > Spód ławy będzie na głębokości ok 160 cm, zero jest ok 70 cm nad
    > ziemią. Część zajmą piwnice (jakieś 1/3)

    A liczyłeś o ile drożej by Cie wyszło zrobienie stropu nad pozostałą 2/3
    częścią fundamentu?
    Może już musztarda po obiedzie, ale chyba niewiele drożej w tym
    przypadku wyszła by piwnica pod całym budynkiem, choćby jej teraz nie
    wykańczać i zostawić zamurowaną.
    Pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2009-04-06 10:42:33
    Od: "tornad" <t...@o...net>

    > Pod moim domem, z częściowym podpiwniczeniem jest dość dużo ław
    > fundamentowych - architekt zaszalał na nasze sugestie o mocnym
    > posadowieniu,
    Architekt rzeczywiscie zaszalal, jesli zaprojektowal fundamenty w oparciu o
    Twoje sugestie. Powinien je obliczyc w oparciu o wartosci liczbowe okreslone
    na podstwaie budowy geotechnicznej podloza gruntowego. Ciekawi mnie tez, czy
    zaprojektowal drenaz opaskowy, czy czasem nie jest on konieczny.
    i majster który zabrał się do robienia wyceny SSO
    > zauważył, że prawie całą ziemię trzeba będzie wybrać spod domu, gdyż
    > ławy są tak blisko sebie, że ziemia i tak się osunie.
    Przynajmniej majstra masz madrego - trzymaj sie go.
    Pod spodem mamy
    > gilnę pomieszaną z piaskiem.
    Nie za bardzo w to wierze, bardzo rzadko wystepuje glina pomieszana z
    piaskiem. Moze byc glina piaszczysta lub piasek gliniasty. Oba te grunty sa
    dosc nosne.
> [...]
    > część garaż, który jest 20 cm na ziemią ale cała reszta wymagała
    > będzie usypania jakichś prawie 2m podsypki. Jak to poprawnie wykonać i
    Warstewkami 10 cm i ubijakiem recznym od zewnatrz i z uzyciem zageszczarki
    mechanicznej na wiekszych powierzchniach.
    Wczesniej na scianach piwnic od zewnatrz izolacja pionowa (ja preferuje pape
    termozgrzewalna), potem ew. drenaz w obsypce, ew. ocieplenie 5cm styro,
    geowloknina i zabudowanie gruntem z wykopu.
    Wewnatrz dobrze zageszczonym gruntem rodzimym a pod plyta 20 cm odsianego z
    pospolki rownoziarnistego uklepanego zwiru, na tym plyta zbrojona w srodku
    siatka.
    > Swoją drogą czy pod ławy leje się zawsze chudziak i dopiero na nim
    > stawia zbrojenie i szaluje pod ławy, czy ławy można lać bezpośrednio
    > na niezruszonej ziemii (glinie)?
    Leje sie chudziak. Na glinie ani porzadnie lawy nie zazbroisz a w przypadku
    zalania wykopu, dupa w kwiatach.
    A w ogole pytasz o takie oczywiste rzeczy, ze radze sie wczesniej troche
    podszkolic i poczytac wiecej, nawet starych dyskusji, w ktorych te sprawy byly
    juz wielokrotnie walkowane. Co nie znaczy, ze ja i zapewne wielu innych Ci nie
    doradzimy. Chodzi o to abys wiedzial co jest wazne o co pytac.
    A projekt po zatwierdzeniu, aby sprawnie "nadzorowac" budowe musisz umiec na
    pamiec, zanim zaczniesz cokolwiek robic - widziec to w zamknietych oczach:).
    W sumie nie podoba mi sie ten architekt; byc moze lawy masz przeprojektowane
    co znaczaco, jak sam widzisz, niepotrzebnie podrozy koszty fundamentowania.
    Ponadto czesc podpiwniczona a czesc budynku nie, to tez wydaje sie
    ekonomicznie nieuzasadnione.
    Powinno sie jednak za te pare piec stow zrobic jakies zgrubne chociazby
    badanie geotechniczne i w oparciu o nie oraz o fundamenty sasiada, projektowac
    szerokosc law; tak przynajmniej pisze w odnosnej normie dot. fundamentowania.
    Pzdr.
    Tornad

  • 4. Data: 2009-04-06 10:44:17
    Od: k...@g...com

    Nie liczyłem, gdyż problem jest taki, że piwnica jest tylko częściowo
    poniżej poziomu zero a nie pod nim. Jakbym zrobił taką pod całością
    miałbym zero na wysokości 1,5m a to mi raczej nie pasuje. A i warunki
    glebowe nie za ciekawe... (żeby posadowić ją głebiej). Stąd pytam co
    zrobić z taką dziurą w ziemii? Może gdzie nie gdzie uda się co nieco
    zostawić, skoro to glina ot nie będzie się może super osuwać, ale na
    pewno tak czy siak sporo będzie zasypywania - no i chciałbym aby było
    to dobrze zrobione a nie wspyane "coś" z wywrotki bezpośrednio do
    dziury i ubite ostatnie 5 cm... z tekstem "będzie dobrze, niech się
    Pan nie martwi"

    Mariusz

  • 5. Data: 2009-04-06 10:55:21
    Od: k...@g...com

    Dzięki za dokładną odpowiedź. Już wyjasniam co nie co:
    1. Ławy są pod ścianami zewn i nośnymi wewnętrznymi, może z 2 krótkie
    odcinki są zbędne (a może nie bo kawałek zachodzą na nie ściany nośne,
    więc może inaczej się nie dało).
    2. Badanie _oczywiście_ robiliśmy i nie oszczędzaliśmy tych 1200 zł.
    3. Opaska została wskazana, że geologa, bo teren idealny pod piwnicę
    nie jest.
    4. Piwnica jest na zasadzie półpiętra więc tylko pod częścią domu i w
    połowie "zera", więc nie dało zrobić się pod całym bo by powędrował
    wysoko, a głębsza piwnica ze względu na warunki glebowe odpada.
    5. Co do samego zasypywania środka bo to mnie najbardzej nurtuje, z
    zewnątrz niech sobie osiada czy tam jej się chce, ale w środku mam
    przecież podłogę.... Nurtuje mnie właśnie czy wszystko co zostanie
    wybrane musi zostac zasypane piaskiem (żwirem) czy można użyć tego co
    wybraliśmy częściowo do zasypania. I czy robi to różnicę w kwestii
    ubijania - bo słabo widzę możliwość utwardzania gliny. Swoją drogą czy
    można wogóle utwardzać wykop w środku nie mając obsypanych ścian od
    zewnątrz? (uszkodzenia ścian fundamentowych - zewnątrzne mamy 3W
    24+7+12).

    Dorzucę jeszcze o tych gruntach info od geologa:

    warstwa Ia - Wilgotne piaski drobne z domieszką piasków gliniastych a
    miejscami otoczaków
    występujące poniSej gleby do głębokości 0,8 - 1,0 m ppt. a w otworze
    nr 1
    piaski pylaste z pogranicza drobnych stwierdzone poniSej głębokości
    2,4 m ppt.
    Stan techniczny gruntów średnio zagęszczony o stopniu zagęszczenia ID
    = 0,50.

    Warstwa Ib - Piaski gliniaste i gliny piaszczyste przewarstwiające się
    wzajemnie, zawierające
    lokalnie przewarstwienia piasków średnich występujące w otworach nr 2
    - 4
    poniSej piasków drobnych, nie przewiercone do głębokości rozpoznania
    tj. 3,0m
    ppt. a w otworze nr 1 sięgające do głębokości 2,4 m ppt. Stan
    techniczny
    gruntów twardoplastyczny, głębiej twardoplastyczny z pogranicza
    półzwartego,
    o stopniu plastyczności IL = 0,10, symbol konsolidacji gruntów B.

    Mariusz

  • 6. Data: 2009-04-06 13:36:56
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    Ja juz prawie spie z projektem a i tak nie pamietam wszystkiego. Tego
    nie da sie przeskoczyc. Jesli do tej pory nie interesowalo mnie
    budownictwo to nawet gdybym zaczal studia i tak nie pokocham tego.
    U mnie konstrukcja liczona byla w oparciu o badania geotechniczne i
    tez mam pokrecone fundamenty roznica taka ze mam sama gline. Miescami
    mam fundament o 1m oddalony od drugiego fundamentu.

    Pozdrawiam
    Dy

  • 7. Data: 2009-04-06 13:40:05
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    > Mariusz

    Mam dosyc zblizona sytuacje wiec tez sie nad tym zastanawialem.
    Niczego genialnego nie wymyslilem wiec zamierzam normalnie sypac i
    zageszczac.
    Wazne jaka jest konstrukcja podlogi na gruncie. U mnie dosyc solidnie
    zaprojektowana to moze chronic przed jakims osiadaniem.

    Pozdrawiam
    Dy

  • 8. Data: 2009-04-06 13:53:14
    Od: k...@g...com

    > Wazne jaka jest konstrukcja podlogi na gruncie. U mnie dosyc solidnie
    > zaprojektowana to moze chronic przed jakims osiadaniem.

    A możesz zdradzić jakieś szczegóły zanim zacznę robić swoją :)
    U mnie raczej typowo,
    1. Zagęszczona podsypka piaskowa 80 cm
    2. Posadzka betonowa 10 cm
    3. Izolacja - folia PCV
    4. Styro twardy 15 cm
    5. Posadzka betonowa zbrojona siatką 4 cm
    6. Co tam dusza wymyśli (parkiet)

    Mariusz

  • 9. Data: 2009-04-06 16:01:04
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    Wyglada to tak:

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b8535e6d4e129575
    .html

    chyba normalna ale wykonawcy jak widzieli troche krecili nosem.

    pozdrawiam
    Dy

  • 10. Data: 2009-04-06 16:27:47
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > półzwartego,
    > o stopniu plastyczności IL = 0,10, symbol konsolidacji gruntów B.

    To duzo wyjasnia. Pomijajac to, ze geotechnicy zdarli z Ciebie skore (ja bym
    to zrobil za polowe ceny, w koncu to dwa dni roboty) to uwazam, ze grunt
    podloza nie jest najgorszy. I niepotrzebnie zasugerowales architektowi coby
    zaprojektowal te lawy takie szerokie. Co prawda nie wiem jakie ale zgaduje, ze
    okolo 80 cm. Zapewne oszacowal dane obliczeniowe skrajnie niskie a mogl wziac
    srednie. Moim zdaniem wystarczylyby powiedzmy 60 cm. Z tym, ze zalecilbym ich
    nieznaczne 10-15 proc. poszerzenie w naroznikach.
    No ale teraz sugerowac mu coby je zwezil wiazloby sie z dalszymi kosztami.
    Teraz to podpiwniczenie. Nie balbym sie wykonania podpiwniczenia pod calym
    domem z tym, ze ta piwnica od strony gdzie jej teraz nie ma, mialaby wysokosc
    okolo metra. Ktos sie moze zdziwic, ale nawet taka "piwnica" ulatwia
    pozniejsze wykonanie kanalizacji, doprowadzen pionow, kabli itp. daje jakas
    izolacje termiczno wilgociowa a roznica kosztow pomiedzy wykonaniem stropu a
    ta zabudowa zageszczanym gruntem moze byc pomijalnie mala lub nawet na plus.
    Teraz problem zageszczenia. Otoz wskazane jest uzycie do "zasypu" gruntow
    sypkich, niespoistych a to z tego powodu, ze pospolka czy piasek zageszcza sie
    jednakowo, niezaleznie od wilgotnosci. Zas stosowanie do zabudowy gruntem
    spoistym wiaze sie z koniecznoscia okreslenia najpierw jego tzw. wilgotnosci
    optymalnej a potem jej kontroli. Jest to badanie drogie, gdyz wymaga kilku
    dni, a co najgorsze to to, ze potem w czasie zabudowy trzeba te wilgotnosc
    kontrolowac co jest bardzo upierdliwe i tez drogie gdyz wymaga ciaglego
    nadzoru laboratoryjnego. Po prostu grunt spoisty o wilgotnosci roznej od
    optymalnej, nie da sie zagescic chociazbys stosowal superspecjal zageszczarki.
    Zatem jesli zrezygnujesz z podpiwniczenia musisz te wykopy zapelnic piaskiem
    lub lepiej pospolka. Z tym, ze powtarzam, warstwe przynajmniej 20 cm pod sama
    plyta wykonalbym z w miare rownoziarnistego zwiru uzyskanego przez odsianie z
    pospolki fakcji piaskowej, lub zakup innego materialu o jednakowym wymiarze
    ziarn powiedzmy 10 czy 20 mm. A najlepiej keramzytem. Taka warstwa robi za
    dobra izolacje termiczna, ktora umozliwi rezygnacje ze styropianu, ktorego ja
    nie polecam.
    Teraz ta plyta. W projekcie masz plyte zelbetowa o grubosci 10 cm, na to
    styro 15 cm! folia i cienka, niby plytka, niby zbrojony siatka tynk o grubosci
    4 czy 5 cm.
    Tu pozwole sobie znowu sie zdziwic, po co te az 15 cm styropianu? Przeciez pod
    ta plyta, zima/lato bedzie temperatura plus 8 st. C. W pomieszczeniu bedziesz
    mial plus 20 stopni zatem dla roznicy temperatur 12 stopni wystarczyloby spoko
    4-5 cm tego styro a nie 15. Przecie ten styropian jest w cenie zblizonej do
    betonu, on nie jest za darmo jak sie powszechnie odczuwa. A niestety z moich
    obserwacji pomijajac inne wady, styropian z czasem ulega ciaglemu skurczowi.
    Po 20 latach moze go ubyc nawet pare mm i beda problemy.
    Zatem zastanow sie czy nie lepiej wykonac jedna, normalnie zbrojona plyte o
    normalnej grubosci rzedu 10 cm, na warstwie znakomitego keramzytu? I masz z
    glowy pieprzenie sie z siatkami, foliami i innymi duperelami podrazajacymi
    koszty byleby tylko zastosowac ten "ukochany" styropian.
    Teraz odnosnie jednostronnego zageszczenia piasku przy scianie. Niestety nie
    wiem jaki masz material sciany a i jakichs liczniejszych doswiadczen w tej
    materii nie mam. Wiem tylko, ze jak tu budowalem kilka scian piwnic z
    betonowych pustakow, to zawsze (gdyz w Usa to jest niejako tradycja) na kazdej
    warstwie ukladalem specjalne zbrojenie w postaci 2 cienkich (4 mm) drutow
    zgrzanych zygzakiem trzecim; to sie tu nazywa "dura wall" czyli twarda sciana.
    Zbrojenie to znakomicie usztywnia i wzmacnia sciane w kierunku poprzecznym
    tak, ze sciana jednostronnie zasypana zageszczanym oczywiscie gruntem, nie
    peka lecz jedynie sprezyscie sie wygina. Np. sciana o dlugosci okolo 8 m
    zasypana jednostronnie od zewnatrz do wysokosci okolo 1.8 m, wygiela mi sie na
    srodku od sznurka na okolo 3/4 cala czyli 20 mm. Jak na moj gust, dosc duzo.
    Gyby nie byla zbrojona zapewne by pekla. Dlatego zalecam rownoczesna,
    obustrona zabudowe gruntem. Oczywiscie bez przesady, roznice poziomow do pol
    metra kazda sciana spoko zniesie.
    Pzdr.
    Tornad