  • 21. Data: 2022-12-18 19:01:45
    Temat: Re: Jak tam wasze pompki?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    jnUVzjV71odXA/view?usp=share_link

    > Ale że przez całą dobę nie było defrostów i obrosło o 25 cm czy jak?
    >
    > Mam pod zadaszeniem, we wnęce od północnej strony i u mnie zamraża
    > jedynie sam wymiennik (nie licząc skapującej wody).
    >
    > https://ibb.co/tHCTtDq
    > https://ibb.co/z8JLKbt
    > https://ibb.co/Swc4zbd

    Niezłe lodowisko Ci robi.
    --
    Janusz

  • 22. Data: 2022-12-18 19:02:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/12/2022 16:14, Mateusz Bogusz wrote:
    > Defrost sterowany jest zegarowo czy jak? Niezależnie od warunków,
    > przerwy między defrostami są zawsze identyczne?

    Nie. Są zależne of temperatury i wydaje mi się też, że wilgotności (jest
    czujnik). Odstępy na wykresie temparatury pomiędzy odwróceniami obiegu
    są tym częstsze im niższa temperatura. Co do wilgotności nie do końca mi
    się to koreluje, więc trudno powiedzieć.

    Ale znakomicie to działa. Od 3 lat nie ma z tym problemu, wymiennik
    czysty lub lekko oszroniony.

    Tylko że pojawił się lepki śnieg, zasysany w wymiennik, zatykającgo
    skutecznie. Pompa piłowała z zatkanym wymiennikiem dłuższą chwilę, aż ją
    na tym nakryłem.

    Ogólnie warto zerknąc, jak pada śnieg, w jaim stanie jest wymiennik.
    Szron był gruby na 5mm.

  • 23. Data: 2022-12-18 19:04:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/12/2022 16:12, Mateusz Bogusz wrote:
    > Ale że przez całą dobę nie było defrostów i obrosło o 25 cm czy jak?

    Ostatni defrost przed tym zdjęciem był 2h wcześniej. Trwał tyle co
    zawsze. Ja go ręcznie "wymusiłem" to potrzebował nawet mniej czasu, aby
    wytopić cały szron, niż w harmonogramie. Po prostu warunki typu śnieg
    powodują, że pompa nie robi tego inaczej, niż typowo, a to okazuje się
    być niewystarczające.

  • 24. Data: 2022-12-18 19:09:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/12/2022 16:12, Mateusz Bogusz wrote:
    > jedynie sam wymiennik (nie licząc skapującej wody).
    > https://ibb.co/tHCTtDq

    Nie ma przelotu powietrza przez wymiennik -> skuteczność spada na pysk.
    Na oko, na tym zdjęciu, jest zabity lodem na amen.

    U mnie, przy normalnej pracy, wymiennik jest oszroniony, ale ma normalny
    przepływ powietrza, mogę patrzeć "przez" niego na drugą stronę pompy.

    Inny objaw to znaczenie słabsze dmuchanie mimo kręcenia się wentylatora
    na max. Nie ma czym dmuchać.

    Mam nadzieję, że ten efekt na zdjęciu "wszystko na biało" to tylko
    złudzenie optyczne i masz jakieś prześwity ;)

  • 25. Data: 2022-12-18 19:20:24
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 18:05 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > A tak na marginesie, patrząc na dwu-wentylatorowe konstrukcje to jak one
    > działają - zawsze załączają się oba (prędkość na pewno jest stopniowana
    > tak jak przy jednym wentylatorze, to nie pytam)? Czy też przy małym
    > zapotrzebowaniu chodzi np. tylko jeden? Nie wiem, może jakieś udziwnione
    > algorytmy typu najpierw jeden, potem się zamieniają gdy już jedna część
    > się oszroni... :-P

    U mnie zawsze chodzą dwa. Jak startują to rozpędzają się bardzo powoli i
    płynnie - przez kilkanaście sekund widzę obracające się łopatki, ale nie
    wiem czy regulacja jest stopniowa czy płynna.
    Wentylatory mają 2 x 100W i 103 m3/min przy max nadmuchu.

    TG

  • 26. Data: 2022-12-18 21:55:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.12.2022 19:02, heby wrote:
    > Są zależne of temperatury i wydaje mi się też, że wilgotności (jest
    > czujnik).

    Możliwe że piszemy o tym samym. U mnie pompa kieruje się wskazaniem
    temperatury odparowanego czynnika (im bardziej zatkany tym mniejszy
    przepływ powietrza, tym niższa temperatura odparowania - zakładając że
    nie zmieniamy częstotliwości obrotów sprężarki). Działa to na tyle
    sprawnie, że pompa wyłączona (elektrycznie / zanik napięcia) na kilka
    minut przed spodziewanym defrostem, uruchomiona kilka minut później
    podziała z 5 min i wykona defrost.

    > Odstępy na wykresie temparatury pomiędzy odwróceniami obiegu są tym częstsze im
    niższa temperatura.

    Z obserwacji u mnie generalnie jest odwrotnie. Przy aktualnej
    temperaturze -9C defrosty wykonują się co jakieś 1,5h. W okolicy -2C -
    4C potrafi być różnie, skrajnie nawet co 30 min (jak jest wyjątkowo
    wilgotno i "piździ"), przeważnie w okolicy 45 min.

    > Musiałem ją ręcznie przestawiać w tryb chłodzenia, aby rozmrozić.

    Ale przestawiłeś ją ręcznie, bo Cię "bolało" to co zobaczyłeś czy
    zrobiła defrost i był on niewystarczający? ;-)

    Bo skoro chodziła, to sterownik może widział że ciągle pozyskuje ciepło?
    Z kolei defrost to też chyba nie operacja "na czuja" tylko (np. u mnie)
    trwa tyle aż czujnik powierzchni parownika osiągnie określoną
    temperaturę - u mnie to okolice ~35C+-3C. No i podczas defrostu,
    wentylator jest zatrzymany z wiadomych powodów.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 27. Data: 2022-12-18 22:06:25
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.12.2022 19:20, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Wentylatory mają 2 x 100W i 103 m3/min przy max nadmuchu.

    U mnie 1 x 60W i 52 m3/min przy max nadmuchu. Czyli wygląda że dwa
    wentylatory to równo dwa razy większy przepływ.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 28. Data: 2022-12-19 21:34:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/12/2022 21:55, Mateusz Bogusz wrote:
    > Ale przestawiłeś ją ręcznie, bo Cię "bolało" to co zobaczyłeś czy
    > zrobiła defrost i był on niewystarczający? ;-)

    Usłyszałem inny dzwiek wentylatora. Wyło głośno. Okazało się, że
    wmiennik tak zabity, że zero prześwitu i wentylator krecił tylko powietrzem.

    Defrost był ~2h wcześniej i nastepny powinien być po 1h sądząc po
    historii. Niestety padało i zabiło wymiennik na amen wczesniej.

    > Bo skoro chodziła, to sterownik może widział że ciągle pozyskuje ciepło?

    Przypuszczalnie odzyskiwała, bo wspomagam sie kominkiem z płaszczem i
    ilość energi pobierana z pompy nie jest specjalnie duża w ciągu dnia,
    nawet wymiennik bz przepływu cośtam odsysa z otoczenia. W nocy mogło by
    to mieć znaczenie zasadnicze.

> [...]
    > temperaturę - u mnie to okolice ~35C+-3C. No i podczas defrostu,
    > wentylator jest zatrzymany z wiadomych powodów.

    Nie wiem jak to jest skonstruowane. Czujnik temperatury jest na
    wymienniku, obok, po otwarciu elektroniki, widzę drugi czujnik, na oko
    elektronika hobbysty - wilgotności. Czy i jaki jest algorytm, nie wiem.
    Poniżej kilku stopni otoczenia nad zerem pojawiają się cykle
    rozmrażania, tym czestsze im niżej. Ale nie mam danych, być może jak
    temperatura jest jeszcze niższa, to są z większymi odstępami, bo
    oszronienie jest najwyżesz w okolicy zera. Musze kiedyś to skorelować z
    temperaturą, bo cykle widzę w temperaturze czynnika i rejestruje tą
    temperaturę co kilka sekund. Może to będzie jakiś projektcik, jak mi się
    będzie bardzo nudziło.

    Ale wczęsniej chyba rozpracuje proto komunikacji z nią, tak będzie
    prościej :)

  • 29. Data: 2022-12-19 21:52:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-19 o 21:34, heby pisze:
    > Nie wiem jak to jest skonstruowane. Czujnik temperatury jest na
    > wymienniku, obok, po otwarciu elektroniki, widzę drugi czujnik, na oko
    > elektronika hobbysty - wilgotności. Czy i jaki jest algorytm, nie wiem.
    W niektórych pompach w serwisówkach algorytmy sa opisane.
    Ze znanych mi metod
    1.Jak spadnie temp poniżej zera to włącza się defrost co określony czas.
    2. Jak mierzona różnica temp pomiędzy czynnikiem na wyjściu parownika i
    otoczeniem jest zbyt duża to też się on włącza
    3.Są jeszcze pompy co mają czujnik ciśnienia i tym wykrywają zatkanie
    wymiennika i robią defrost.

    --
    Janusz