  • Data: 2021-12-14 20:59:15
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 14.12.2021 o 19:48, A S pisze:

    > Te pierwsze pracowałyby najwięcej, ostatnia tylko przy supersłońcu.
    > Aby było sprawiedliwie, będę jakoś mieszał im indeks. Ważne aby chodziła
    > jedna, dwie
    > czy ile tam wynika z bieżącego napięcia. Nieważne która.

    To skoro już się dowiedziałem, że mają pracować kaskadowo...to użyjemy
    brzytwy Ockhama i uprościmy sprawę :)

    Najpierw kupujesz to i podłączasz:

    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-przetwornica-dc-d
    c-cc-step-down-300w-8a-10180229940

    Musisz użyć tej przetwornicy bo jeśli spalą Ci się 3-4 pompy (nadal nie
    wiem ile ich masz) to jeśli tylko jedna będzie sprawna a panel w max
    słońcu odpali, spalisz ostatnią pompę :)

    Zabezpieczenie napięciowo/prądowe MUSI być i nie możesz tego pominąć.

    Potem kupisz sobie przekaźniki 12V o jeden mniej niż masz ilość pomp i
    zwykłe diody prostownicze oraz kondensatory 1000mikro/25V. Przekaźniki
    małe na jakieś 2A na stykach.
    Wiedząc że na diodzie krzemowej mamy spadek 0,7V budujesz sobie kaskadę
    i każdy następny przekaźnik załączany jest o różnicę napięć 0,7V.

    Przekaźnik 12V z doświadczenia, załącza się już przy napięciu 8V więc
    wiedząc że 10 diod da Tobie spadek 7V w połączeniu szeregowym,
    kombinujesz ustalanie włączenia poszczególnych przekaźników w zależności
    od ilości diod.

    Przykład: 3 diody szeregowo z cewką, załączą Tobie przekaźnik przy 10V...
    5 diod szeregowo, to będzie 11,5V. Przekaźniki muszą mieć równolegle
    kondensatory bo odpalenie następnej pompy, natychmiast zaniży napięcie i
    nim się pompa rozkręci, to ten kondensator utrzyma kotwicę przekaźnika
    do powrotu napięcia wyższego :) (żeby nie klapały).
    Niżej masz schemat z touchpada i painta :)

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/2832cf535b8cfc8e

    > Te prądy to dla Ciebie religia :) Ale mierzyć je można.

    Bo nie znoszę braku logiki. Mierzymy zawsze napięcie bo ono steruje
    przepływem prądu. Prąd nigdy nie steruje wielkością napięcia.

    Inaczej, wyobraź sobie że prąd to woda. Nigdy z wielkiego jeziora nie
    popłynie woda rzeki, jeśli rzeka będzie na tym samym poziomie co jezioro
    lub wyżej niż jezioro. Woda popłynie wtedy, jeśli będzie różnica
    poziomów. A jeśli chcesz mierzyć prąd, to tak jakbyś mierzył pojemność
    jeziora. A mierz sobie, bo ten pomiar do niczego nie prowadzi :)

    No nie, wyżej Ci napisałem jaki jest sens mierzenia prądu :)

    > Napięcie nie wymaga wiedzy o liczbie pomp. Gdy na zespole pomp za
    > wysokie - włączam kolejną i odwrotnie.
    > Przy okazji odporne na spalenie pompy - napięcie skoczy i układ dojdzie
    > do równowagi.

    Dlatego wyżej masz schemat "kaskady" bazujący na różnicy napięć :)

    > Dzięki za schemat ale jeśli naszze rozważania są poprawne, poradzę sobie
    > z pomocą Arduino i modułami
    > załączającymi z mosfetem zdaje się

    Nie strzelamy z armaty do wróbla :> Wykombinuj sobie na stole to co Ci
    narysowałem, dokonaj obliczeń dla poszczególnych przekaźników i na pewno
    będzie to działać :)

    Teraz dopiero możesz już wywalić ten PWM i akumulator :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>