  • 1. Data: 2021-12-14 10:17:33
    Temat: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: A S <a...@e...pl>

    Ostatnio było tu kilka dobrych wątków w temacie, więc mam pytanie do naszych
    ekspertów. PV ma moc max. ok 300W. Odbiornik to kilka pomp wody o mocy po ok. 50 -
    80W.
    Wszystko działa z klasycznym sterownikiem PWM i akumulatorem samochodowym.
    Dodatkowo pompy rotacyjnie się wyłączają aby odpoczęły, ale nie o to chodzi.

    Chciałbym wyrzucić z zestawu akumulator (zostawić mały do zasilania elektroniki).
    Zależnie od bieżącego nasłonecznienia chcę włączać/wyłączać jedną, dwie, trzy pompy.
    Jeśli jest moc to pompują wszystkie. Nie ma - zestaw stoi. Dodam że woda jest
    gromadzona
    w zbiorniku i nieregularności w pracy pomp nie mają żadnego znaczenia. Nie potrzebuję
    żadnego gromadzenia energii np na noc czy dni pochmurne. Żyję chwilą.

    Nie bardzo wiem, jaki parametr ma decydować ile pomp w danym momencie załączyć.
    Jak odczytywać chwilową moc słoneczną? Próbkować powiedzmy co 10s
    załączenie/wyłączenie
    i patrzeć czy prąd i napięcie są w wyznaczonych przedziałach i ewentualnie dodać
    lub wycofać pompę? Robiłbym to jakoś inteligentnie, tak aby nie przeglądać całej
    dziedziny
    możliwych załączeń a tylko wokół stanu bieżącego. Pompom nie powinno zaszkodzić
    sekundowe
    prze- czy niedowoltowanie, ale nie podoba mi się to.

    W co spoglądać aby wiedzieć - teraz pracują 2 pompy, a teraz 1, a teraz żadna ...itd,
    itd
    Może są gotowe urządzenia?

    pozdr serd
    --
    A S

  • 2. Data: 2021-12-14 10:42:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 10:17, A S pisze:
> [...]
    > chodzi.
    >
    > Chciałbym wyrzucić z zestawu akumulator (zostawić mały do zasilania

    Akumulator musi być gdyż jest on stabilizatorem napięcia. Jak go
    wywalisz to spalisz sterownik PWM. To nie musi być jakiś wielgachny aku,
    możesz zastosować jakikolwiek, nawet walnięty, byle nie miał zwarcia czy
    przerwy. Może być zasiarczony.

> [...]
    > prze- czy niedowoltowanie, ale nie podoba mi się to.
    >
    > W co spoglądać aby wiedzieć - teraz pracują 2 pompy, a teraz 1, a teraz

    Gotowców w pudełkach nie widziałem ale można oprzeć się o płytki z
    Allegro. Czy to będzie jakiś komparator (porównywacz napięcia) czy
    przekaźnik z funkcją załączania powyżej jakiegoś progu.
    https://allegro.pl/oferta/dvb01-5v-12v-24v-cyfrowy-w
    yswietlacz-komparator-10696508967
    Możesz sobie na tym ustawić progi napięciowe.

    Osobiście wykonałbym to "na piechotę" i porobił bym małe moduły w sensie
    przekaźnik/tranzystor/dioda zenera/potencjometr. Taki moduł miał by
    płynną regulację progu załączania i można sobie regulować w razie potrzeby.

    Mam na mojej działce coś innego/podobnego ale z pełną kontrolą przez
    Net. Jest tam woltomierz i w zależności od jego wskazań definiuję sobie
    jaki przekaźnik ma być włączony lub wyłączony.

    Jeśli Cię interesuje takie rozwiązanie, to Ci dam linki.

    Sterownik PWM, który posiadasz ma funkcję przełączania napięcia w
    przypadku braku słońca, można to też wykorzystać. ZTCP kiedyś o tym
    pisałeś i napisałeś, że nie korzystasz z tego wyjścia a pompki masz
    podłączone bezpośrednio do akumulatora.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 3. Data: 2021-12-14 12:30:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 14 December 2021 at 10:43:22 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > przypadku braku słońca, można to też wykorzystać. ZTCP kiedyś o tym
    > pisałeś i napisałeś, że nie korzystasz z tego wyjścia a pompki masz

    dodatkowo aku stabilizuje prąd rozruchowy pomp, który będzie większy od
    eksploatacyjnego, z uwagi na wyższy moment obrotowy przy starcie z bezruchu

  • 4. Data: 2021-12-14 12:38:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 12:30, a a pisze:

    > dodatkowo aku stabilizuje prąd rozruchowy pomp, który będzie większy od
    eksploatacyjnego, z uwagi na wyższy moment obrotowy przy starcie z bezruchu

    Znów przylazłeś bredzić? Pompa 50W a panel 300W :> Właśnie chodzi o to,
    że w przypadku małego akumulatora jest "naturalna" funkcja "Soft Start"
    i żadne przeciążenie panelu czy sterownika nie nastąpi :]

    Na dodatek należy stosować zabezpieczenia prądowe (bezpiecznik) żeby
    uniknąć spalenia całej instalacji w przypadku zatarcia pompy.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 5. Data: 2021-12-14 12:57:42
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 14 December 2021 at 12:39:25 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    >
    > Na dodatek należy stosować zabezpieczenia prądowe (bezpiecznik) żeby
    > uniknąć spalenia całej instalacji w przypadku zatarcia pompy.

    Znów marudzisz
    ==Pompa 50W a panel 300W :

    Nie pompa 50W a kilka pomp

    A kilka pomp to 3 i więcej x 50-80W to daje 150W - 240W

    300W to moc nominalna panelu, a nie użyteczna

    czyli zimą , w dni zachmurzone da 30W a po południu 15W
    i nijak pomp nie odpali

    i bez aku panel będzie odpalał pompy na zwarciu
    c zyli kópa

  • 6. Data: 2021-12-14 13:04:56
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 12:57, a a pisze:

    eksploatacyjnego, z uwagi na wyższy moment obrotowy przy starcie z bezruchu

    > Znów marudzisz
    > ==Pompa 50W a panel 300W :
    >
    > Nie pompa 50W a kilka pomp

    Sromp. Wiesz co to stabilizacja prądowa?

    To taka, gdzie jest stabilizowany prąd. Jak ma być 2A to jest 2A ani
    mniej ani więcej.

    Pewnie chciałeś napisać o stabilizacji napięciowej, gdzie jesli
    obciążymy obwód więcej to napięcie będzie cały czas równe ale wzrośnie
    prąd z uwagi na mniejszy opór obwodu...

    OK, zatem bredzisz od początku :]

    > A kilka pomp to 3 i więcej x 50-80W to daje 150W - 240W
    >
    > 300W to moc nominalna panelu, a nie użyteczna
    >
    > czyli zimą , w dni zachmurzone da 30W a po południu 15W
    > i nijak pomp nie odpali

    Taaa, kurwa, w lodzie :> Jebnij się w ten zatłuszczony łeb.

    > i bez aku panel będzie odpalał pompy na zwarciu
    > c zyli kópa

    No to biegiem do kibelka bo się zesrasz w majty!

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 7. Data: 2021-12-14 13:06:38
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 10:42, LordBluzg(R) pisze:

    > Akumulator musi być gdyż jest on stabilizatorem napięcia. Jak go wywalisz to
    spalisz sterownik PWM.

    Dzięki ale chyba chodzi mi po głowie coś innego. Po co mi PWM?

    > Gotowców  w pudełkach nie widziałem ale można oprzeć się o płytki z Allegro. Czy to
    będzie jakiś komparator (porównywacz napięcia) czy przekaźnik z funkcją załączania
    powyżej jakiegoś progu.

    Z tym sobie poradzę. Chodzi o coś innego. Nie mogę patrzeć w napięcie na PV, bo np o
    zmroku
    mam 20V (przykładowo mówie o panelu 12V), ale ledwie zajarzę tym LEDa. O pompie nie
    ma mowy.
    Jest napięcie, nie ma mocy.

    Owszem, mogę patrzeć w napięcie, ale próbkując - włączam pompę i patrzę jak siadło w
    porównaniu
    do poprzedniej liczby załączonych pomp. Nie siadło to włączam kolejną, a może i
    jeszcze kolejną.
    Siadło to wyłączam. Do zrobienia, ale może jest lepszy pomysł?

    Z prądem podobnie. Mogę badać, czy załączenie kolejnej pompy skutkuje oczekiwanym
    wzrostem poboru
    prądu (jest moc) czy też nie (brak mocy). Ale znów muszę przeprowadzać próby, zamiast
    odczytać
    to czy tamto i wiedzieć: "przy tym świetle to pójdą 2 pompy".

    Czyli moje pytanie - co i jak mierzyć tuż za panelami, aby podjąć decyzję, czy ma
    pracować
    0, 1, 2 czy 3 pompy. Da się? O PWM chyba nie musimy tu mówić, pompy w stanach on/off
    dają
    optymalne obciążenie za pomocą samej swojej liczby.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 8. Data: 2021-12-14 13:10:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 14 December 2021 at 13:06:56 UTC+1, A S wrote:

> [...]
    on/off dają
    > optymalne obciążenie za pomocą samej swojej liczby.
    zimą wydajność panelu 300W to 30W a 15W po południu
    czyli nawet jednej pompy 50W nie odpalisz
    koniec kropka

  • 9. Data: 2021-12-14 13:19:40
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 13:06, A S pisze:

    > Dzięki ale chyba chodzi mi po głowie coś innego. Po co mi PWM?

    PWM jest potrzebny do ograniczenia prądu z panelu. Jeśli go usuniesz to
    napięcie i prąd na pompie będą maksymalne w słońcu. Jeśli masz panel
    300W to jego napięcie może być w zakresie 40V/9A co spali Ci pompę :)

> [...]
    > PV, bo np o zmroku
    > mam 20V (przykładowo mówie o panelu 12V), ale ledwie zajarzę tym LEDa. O

    Zgadza się bo panel nie ma już wydolności prądowej. Napięcie będzie miał
    znamionowe (bez obciążenia) nawet jak latarką zaświecisz w nocy.

> [...]
    > może i jeszcze kolejną.
    > Siadło to wyłączam. Do zrobienia, ale może jest lepszy pomysł?

    Podałem Ci linka do komparatora. On w automacie może czuwać nad
    napięciem i przełączać sobie bez problemu.

> [...]
    > próby, zamiast odczytać
    > to czy tamto i wiedzieć: "przy tym świetle to pójdą 2 pompy".

    Możesz sobie pomiędzy panel a sterownik PWM wpiąć prosty watomierz za
    15zł. Będziesz wiedział z czym masz do czynienia :)

> [...]
    > stanach on/off dają
    > optymalne obciążenie za pomocą samej swojej liczby.

    Wróć zatem do tego linka z Allegro, co podałem. Ten komparator sam Ci
    będzie włączał i wyłączał w zależności od stanu napięcia obwodu.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 10. Data: 2021-12-14 14:55:39
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 13:06, A S pisze:

    Jest jeszcze inna opcja. Skoro źle Ci z tym PWM (nie wiem jak będziesz
    ładował mały aku o którym pisałeś) jest możliwość zakupu stabilizatora
    na 12V i użycie go bezpośrednio z panelu:

    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-przetwornica-dc-d
    c-cc-step-down-300w-8a-10180229940

    Za nim podłączasz pompy główne.

    Natomiast PWM, który posiadasz może Ci realizować automatykę dalej.

    Pozostawiasz ten PWM tam gdzie jest podłączasz jakiś akumulator ze
    śmietnika, który jeszcze coś ta ma. Będzie on stabilizatorem obwodu.

    Na wyjściu z PWM podłączasz sobie resztę pomp pod złącze wyjścia. Na
    sterowniku PWM ustawiasz sobie zakres pracy wyjścia, przykładowo:

    Wyłączenie poniżej 11,8V
    Włączenie powyżej 12,5V

    Całość masz w pełnej automatyce :)

    --