  • 11. Data: 2021-12-14 15:51:24
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 14:55, LordBluzg(R) pisze:

    > Jest jeszcze inna opcja. Skoro źle Ci z tym PWM (nie wiem jak będziesz
    > ładował mały aku o którym pisałeś) jest możliwość zakupu stabilizatora
    > na 12V i użycie go bezpośrednio z panelu:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/zasilacz-przetwornica-dc-d
    c-cc-step-down-300w-8a-10180229940

    > Za nim podłączasz pompy główne.

    Dopiszę jeszcze, po co masz kupować w/w przetwornicę.

    Jest ona potrzebna do układu stabilizacji napięcia na pompach "głównych"
    oraz jest też ogranicznikiem prądu, którego jakiś zapas/nadmiar ma
    trafiać do pozostałych pomp w przypadku mocniejszego słońca. Jest tam
    regulacja więc sobie te progi/ograniczenia możesz ustawić.

    Jeśli pominiesz tą przetwornicę to cały układ będzie niestabilny i
    będzie się załączał w szybkich cyklach, co jest bez sensu.

    Może być tak, że pompy główne będą działać a dodatkowe załączą się na
    kilka sekund a jak słońce lekko zdechnie (jakaś chmura) to się
    natychmiast wyłączą. Ten zdechły akumulator będzie jakimś tam magazynem
    dla podtrzymania pracy, co upłynni pracę całego obwodu.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 12. Data: 2021-12-14 16:29:20
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 12:57, a a pisze:

    > Nie pompa 50W a kilka pomp

    > A kilka pomp to 3 i więcej x 50-80W to daje 150W - 240W
    >
    > 300W to moc nominalna panelu, a nie użyteczna
    >
    > czyli zimą , w dni zachmurzone da 30W a po południu 15W
    > i nijak pomp nie odpali

    Pewnie masz racje z tym udarem prądowym, nie pomyślałem o tym.
    Ale zawsze będę załączał tylko jedną pompę na raz. Zgadza się, że pracujące pompy
    siądą na sekundę gdy dochodzi kolejna, ale to chyba do przełknięcia. Ponadto
    włączanie pompy mogę realizować miękko (przez PWM).

    Ale nie chciałbym PWMu jako regulatora mocy, co sugeruje Lord.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 13. Data: 2021-12-14 16:31:03
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 13:19, LordBluzg(R) pisze:

    > PWM jest potrzebny do ograniczenia prądu z panelu. Jeśli go usuniesz to napięcie i
    prąd na pompie będą maksymalne w słońcu. Jeśli masz panel 300W to jego napięcie może
    być w zakresie 40V/9A co spali Ci pompę :)

    No ale właśnie wtedy chce natychmiast włączyć (równolegle) kolejną pompę.
    Pewnie będę to robić PWMem ze względu na miękkość pracy, ale to nie ma znaczenia.
    Po diabła mi PWM regulujący odbieraną moc? Gdy trzeba załączę kolejne pompy
    i prąd wróci do tolerowanego zakresu. Nie PWM a chwilowa, ruchoma liczba pomp

    Przetwornice mam w zanadrzu, wchodzi to w gre. Ale przecież powinno się dać zbudować
    układ, który bezpiecznie obciąży PV dodając lub ujmując pompy.

    Jest niebezpieczenstwo, że pompa się zepsuje i prąd dla 3 pomp pójdzie na dwie.
    Ale układ powinien pomierzyc co trzeba, stwierdzić za duży prąd i coś z tym zrobić.
    Bezpiecznik też będzie OK.

    Pytanie aktualne: jaki parametr fizyczny mierzę i ustalam aktualną liczbę pomp?

    pozdr serd
    --
    A S

  • 14. Data: 2021-12-14 16:32:08
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 13:10, a a pisze:

    > zimą wydajność panelu 300W to 30W a 15W po południu
    > czyli nawet jednej pompy 50W nie odpalisz
    > koniec kropka

    Zimą nie pompuję wody.

    Ponadto dobry układ o który tu się dopraszam, powinien oceniać moc realną, a nie
    z tabliczki znamionowej. W sytuacji 30W powinien załączyć zero pomp.

    Argument chybiony, ale dziękuję.

    pozdr
    --
    A S

  • 15. Data: 2021-12-14 16:45:29
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 16:31, A S pisze:

    > No ale właśnie wtedy chce natychmiast włączyć (równolegle) kolejną pompę.

    Załóżmy, że następna pompa ma się włączyć przy 12,3V...a kiedy wyłączyć?

    Jeśli pompa się włączy, to natychmiast spadnie napięcie obwodu na skutek
    obciążenia.
    Efekt może być taki, że będzie się włączała/wyłączała cały dzień bez sensu.

    > Pewnie będę to robić PWMem ze względu na miękkość pracy, ale to nie ma
    > znaczenia.

    Ma jak najbardziej.

    > Po diabła mi PWM regulujący odbieraną moc? Gdy trzeba załączę kolejne pompy
    > i prąd wróci do tolerowanego zakresu. Nie PWM a chwilowa, ruchoma liczba
    > pomp

    PWM ma Tobie współpracować z jakimś starym/małym akumulatorem i
    zapewniać płynność pracy. Pisałeś też, że masz jakiś mały akumulator do
    elektroniki. Zatem w podłączeniu z PWM dokładasz mu diodę i się ładnie
    ładuje i jest podłączony równolegle z jakimś starym aku o którym już
    pisałem. Dioda nie pozwala na obciążenie tego małego akumulatora po
    stronie wyjścia z PWM i masz stale naładowany mały aku, do którego
    podłączasz sobie to co tam masz.

    > Przetwornice mam w zanadrzu, wchodzi to w gre. Ale przecież powinno się
    > dać zbudować
    > układ, który bezpiecznie obciąży PV dodając lub ujmując pompy.

    Musisz zrozumieć, że dynamika przełączeń, może sprowadzić cię do
    paradoksu, gdzie wszystko będzie pulsować włącz/wyłącz i będzie bez sensu.

> [...]
    > tym zrobić.
    > Bezpiecznik też będzie OK.
    >
    > Pytanie aktualne: jaki parametr fizyczny mierzę i ustalam aktualną

    Jedynie pomiar napięcia jest tutaj użyteczny. Prąd jest wynikiem a nie
    źródłem pomiaru. Już kiedyś tutaj była dyskusja, gdzie "znafcy"
    próbowali zwiększać/zmniejszać prąd, nie zwiększając napięcia :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 16. Data: 2021-12-14 17:43:51
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 15:51, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    w przypadku mocniejszego słońca. Jest tam regulacja więc sobie te progi/ograniczenia

    Nie ma pomp głównych. Wszystkie są równoprawne.

> [...]
    akumulator będzie jakimś tam magazynem dla podtrzymania pracy, co upłynni pracę

    Właśnie mają być szybkie cykle, powiedzmy 5s. Znaczy że układ co 5s jest w stanie
    dodac/ująć JEDNĄ pompę. Musiałoby bardzo mrugać Słońce. Aku nie chcę, wiem że
    upłynni, ale nie chcę.
    Nie boję się szarpania gołymi pompami (znaczy bez aku). Wszelkie włącz/wyłącz mogłyby
    iść przez PWM (czyli miękko). Ponadto każda pompa na wlocie ma dobry zawór
    jednokierunkowy.
    Woda rusza natychmiast.

    Tylko wygłówkuj co mam mierzyć, aby podjąć decyzję o dodaniu/wyłączeniu jednej pompy.
    Chyba prąd na aktualnym zestawie pomp. Jeśli jest niebezpiecznie duży dla powiedzmy 2
    pomp,
    to załączy się trzecia. Aaa jest nast. post i mówisz nie prąd a napięcie. Chyba na
    jedno wychodzi.
    Wolę mierzyć napięcie niż stosunkowo duży prąd. OK.

    który jeszcze coś ta ma. Będzie on stabilizatorem obwodu.

    PWM ustawiasz sobie zakres pracy wyjścia, przykładowo:

    Zaraz. Czyli z gołego aku ciągnie pompa główna i ze sterownika PWM reszta pomp?!? Co
    to za kuriozum?
    Po co tak kombinować? Nawiasem tak mam teraz, według mnie to na nic.

    Nie bardzo widzę rolę tej przetwornicy. Pracujemy na chybotliwym panelu, jak Nadia
    Comaneci na chybotliwej równoważni.
    Pompa się nie obrazi jak dostanie 10 - 14V a może i szerzej. A na krańcach tego
    przedziału albo dodam
    albo ujmę kolejną. Pasuje?

    dziękuję - bardzo pomagasz. Zaczynam to widzieć
    --
    A S

  • 17. Data: 2021-12-14 18:06:55
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 17:43, A S pisze:
    [...]
    > Nie ma pomp głównych. Wszystkie są równoprawne.

    Miałem na myśli te, co MUSZĄ pracować jako pierwsze.

> [...]
    > włącz/wyłącz mogłyby
    > iść przez PWM (czyli miękko). Ponadto każda pompa na wlocie ma dobry

    PWM bez akumulatora się spali. To jedno. Druga sprawa, że to właśnie
    akumulator zapewnia Tobie bardziej płynne działanie a nie PWM. PWM jest
    tylko stróżem akumulatora :)

    Nie wiem jak się znasz na elektronice ale w paincie/laptop/touchpad
    wydłubałem Ci schemat do podłączenia każdej z pomp osobno. Każda pompa
    ma potencjometr, czyli tyle ile masz pomp, tyle obwodów musisz zrobić a
    regulacją załatwiasz sobie która ma być pierwsza a która ostatnia.
    Styki przekaźnika chyba wiesz jak podłączyć...

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/9a0e5fa2dec6e84a

    Układ jest prosty i reaguje na włączenie np przy 9V-13V a wyłącza się z
    różnicą ok 4-5V.

> [...]
    > napięcie. Chyba na jedno wychodzi.
    > Wolę mierzyć napięcie niż stosunkowo duży prąd. OK.

    Już pisałem, że możesz mierzyć TYLKO napięcie. Prąd jest wynikowy! Nie
    wiem, nikt tego słowa nie rozumie: "wynikowy" w sensie że prąd jest
    wynikowy, znaczy jest skutkiem różnicy napięć i jego wielkość określona
    jest rezystancją obwodu. Prąd zostaw w spokoju. Jak będzie odpowiednie
    napięcie, to prąd też będzie odpowiedni.

    > Zaraz. Czyli z gołego aku ciągnie pompa główna i ze sterownika PWM
    > reszta pomp?!? Co to za kuriozum?

    Odwrotnie. Z przetwornicy STEP DOWN, do której link zamieściłem
    podłączasz jakieś 2 pompy, które uznałem jako główne w sensie, ze one
    zawsze mają pracować. Następne np 2 pompy masz podłączyć pod PWM który
    załącza w zależności od napięcia w obwodzie. Nie wiem ile masz tych pomp.

> [...]
    > krańcach tego przedziału albo dodam
    > albo ujmę kolejną. Pasuje?
    >
    > dziękuję - bardzo pomagasz. Zaczynam to widzieć

    Może jednak wyszło tak dlatego, że nie napisałeś od początku, że nie
    interesuje Ciebie która pompa ma być pierwsza a która druga a która
    ostatnia, bo tak zrozumiałem, że chcesz mieć kolejność jakąś. Z tego co
    widzę, jest to Tobie obojętne...ale logika tutaj wysiada, bo zawsze
    jedna z pomp musi startować od najniższego napięcia a ostatnia od
    najwyższego. To nie totolotek :D i musimy zachować jakąś kolejność
    włączeń/wyłączeń.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 18. Data: 2021-12-14 19:01:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 14 grudnia 2021 o 10:17:35 UTC+1 A S napisał(a):
> [...]
    > Jak odczytywać chwilową moc słoneczną? Próbkować powiedzmy co 10s
    załączenie/wyłączenie
    > i patrzeć czy prąd i napięcie są w wyznaczonych przedziałach i ewentualnie dodać
    > lub wycofać pompę? Robiłbym to jakoś inteligentnie, tak aby nie przeglądać całej
    dziedziny
    > możliwych załączeń a tylko wokół stanu bieżącego. Pompom nie powinno zaszkodzić
    sekundowe
    > prze- czy niedowoltowanie, ale nie podoba mi się to.
    >
    > W co spoglądać aby wiedzieć - teraz pracują 2 pompy, a teraz 1, a teraz żadna

    Zamiast akumulatora zamontuj superkondensator.

  • 19. Data: 2021-12-14 19:17:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A S napisał:

> [...]
    > znaczenia. Po diabła mi PWM regulujący odbieraną moc? Gdy trzeba załączę
    > kolejne pompy i prąd wróci do tolerowanego zakresu. Nie PWM a chwilowa,

    Charakterystyka ogniw fotowoltaicnych wygląda tak, że napięcie na zaciskach,
    niezależnie od usłonecznienia, jest w przybliżeniu stałe (ok 30V na panel).
    Zmienia się wydajność prądowa. Ale nawet niewielkie obciążenie ponad
    aktualną wydajność, skutkuje radykalnym spadkiem mocy (bo prąd jest wciąż
    ten sam, za to napięcie mocno spada). Podobny problem, co z pompami, jest
    w przypadku obciążenia grzałką. Nie da się jej włączyć bezpośrednio. Ale
    są już dostępne gotowe regulatory, które utrzymują właściwy punkt pracy.
    Stosuje się grzałki przeznaczone na napięcie pracy paneli. Regulator sieka
    napięcie przez PWM, na wyjściu jest wygładzanie LC (magazynowanie enegii
    przez okres pracy PWM), grzałka dostaje tyle prądu, ile słońce daje. Jeśli
    pompy mają silniki komutatorowe prądu stałego, to powinny dobrze poddać się
    takiej regulacji. Taki diwajs to koszt na poziomie kilkuset zł, powinien
    dać się wyguglać (np. fotowoltaika grzałki).

    Jarek

    --
    Nie ma jak pompa
    marmury, wielki dzwon

  • 20. Data: 2021-12-14 19:35:21
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 19:01 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Zamiast akumulatora zamontuj superkondensator.

    1F = 1A*1s/1V

    Jaki superkondensator masz na myśli?

    TG