    Date: Tue, 14 Dec 2021 17:43:51 +0100
    Subject: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 15:51, LordBluzg(R) pisze:

    > Dopiszę jeszcze, po co masz kupować w/w przetwornicę.
    >
    > Jest ona potrzebna do układu stabilizacji napięcia na pompach "głównych" oraz jest
    też ogranicznikiem prądu, którego jakiś zapas/nadmiar ma trafiać do pozostałych pomp
    w przypadku mocniejszego słońca. Jest tam regulacja więc sobie te progi/ograniczenia
    możesz ustawić.

    Nie ma pomp głównych. Wszystkie są równoprawne.

    > Jeśli pominiesz tą przetwornicę to cały układ będzie niestabilny i będzie się
    załączał w szybkich cyklach, co jest bez sensu.

    > Może być tak, że pompy główne będą działać a dodatkowe załączą się na kilka sekund
    a jak słońce lekko zdechnie (jakaś chmura) to się natychmiast wyłączą. Ten zdechły
    akumulator będzie jakimś tam magazynem dla podtrzymania pracy, co upłynni pracę
    całego obwodu.

    Właśnie mają być szybkie cykle, powiedzmy 5s. Znaczy że układ co 5s jest w stanie
    dodac/ująć JEDNĄ pompę. Musiałoby bardzo mrugać Słońce. Aku nie chcę, wiem że
    upłynni, ale nie chcę.
    Nie boję się szarpania gołymi pompami (znaczy bez aku). Wszelkie włącz/wyłącz mogłyby
    iść przez PWM (czyli miękko). Ponadto każda pompa na wlocie ma dobry zawór
    jednokierunkowy.
    Woda rusza natychmiast.

    Tylko wygłówkuj co mam mierzyć, aby podjąć decyzję o dodaniu/wyłączeniu jednej pompy.
    Chyba prąd na aktualnym zestawie pomp. Jeśli jest niebezpiecznie duży dla powiedzmy 2
    pomp,
    to załączy się trzecia. Aaa jest nast. post i mówisz nie prąd a napięcie. Chyba na
    jedno wychodzi.
    Wolę mierzyć napięcie niż stosunkowo duży prąd. OK.

    który jeszcze coś ta ma. Będzie on stabilizatorem obwodu.

    PWM ustawiasz sobie zakres pracy wyjścia, przykładowo:

    Zaraz. Czyli z gołego aku ciągnie pompa główna i ze sterownika PWM reszta pomp?!? Co
    to za kuriozum?
    Po co tak kombinować? Nawiasem tak mam teraz, według mnie to na nic.

    Nie bardzo widzę rolę tej przetwornicy. Pracujemy na chybotliwym panelu, jak Nadia
    Comaneci na chybotliwej równoważni.
    Pompa się nie obrazi jak dostanie 10 - 14V a może i szerzej. A na krańcach tego
    przedziału albo dodam
    albo ujmę kolejną. Pasuje?

    dziękuję - bardzo pomagasz. Zaczynam to widzieć
    --
    A S