  • Data: 2021-12-14 16:45:29
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 14.12.2021 o 16:31, A S pisze:

    > No ale właśnie wtedy chce natychmiast włączyć (równolegle) kolejną pompę.

    Załóżmy, że następna pompa ma się włączyć przy 12,3V...a kiedy wyłączyć?

    Jeśli pompa się włączy, to natychmiast spadnie napięcie obwodu na skutek
    obciążenia.
    Efekt może być taki, że będzie się włączała/wyłączała cały dzień bez sensu.

    > Pewnie będę to robić PWMem ze względu na miękkość pracy, ale to nie ma
    > znaczenia.

    Ma jak najbardziej.

    > Po diabła mi PWM regulujący odbieraną moc? Gdy trzeba załączę kolejne pompy
    > i prąd wróci do tolerowanego zakresu. Nie PWM a chwilowa, ruchoma liczba
    > pomp

    PWM ma Tobie współpracować z jakimś starym/małym akumulatorem i
    zapewniać płynność pracy. Pisałeś też, że masz jakiś mały akumulator do
    elektroniki. Zatem w podłączeniu z PWM dokładasz mu diodę i się ładnie
    ładuje i jest podłączony równolegle z jakimś starym aku o którym już
    pisałem. Dioda nie pozwala na obciążenie tego małego akumulatora po
    stronie wyjścia z PWM i masz stale naładowany mały aku, do którego
    podłączasz sobie to co tam masz.

    > Przetwornice mam w zanadrzu, wchodzi to w gre. Ale przecież powinno się
    > dać zbudować
    > układ, który bezpiecznie obciąży PV dodając lub ujmując pompy.

    Musisz zrozumieć, że dynamika przełączeń, może sprowadzić cię do
    paradoksu, gdzie wszystko będzie pulsować włącz/wyłącz i będzie bez sensu.

    > Jest niebezpieczenstwo, że pompa się zepsuje i prąd dla 3 pomp pójdzie
    > na dwie.
    > Ale układ powinien pomierzyc co trzeba, stwierdzić za duży prąd i coś z
    > tym zrobić.
    > Bezpiecznik też będzie OK.
    >
    > Pytanie aktualne: jaki parametr fizyczny mierzę i ustalam aktualną
    > liczbę pomp?

    Jedynie pomiar napięcia jest tutaj użyteczny. Prąd jest wynikiem a nie
    źródłem pomiaru. Już kiedyś tutaj była dyskusja, gdzie "znafcy"
    próbowali zwiększać/zmniejszać prąd, nie zwiększając napięcia :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>