    From: Jackare <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jakie rury do instalacji wodnej w podłodze?
    Date: Fri, 2 Apr 2010 00:54:42 -0700 (PDT)

    On 2 Kwi, 00:25, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
    > Witam
    > Jakie rury zastosowa do instalacji wodnej, kt ra bedzie zalana w pod odze,
    > czyli do u o enia na chidzuaku?
    > Mysla em o PP stabi, ale...
    > No w a nie jak z kompensacj ? Jak ja tu zrobi w pod odze, jak te rury
    > uk ada w pod odze eby nie by o niespodzianek?
    >
    > Gdyby rury by w szychcie to nie ma problemu - kompensacja na za amaniach,
    > ale w wylewce?
    >
    > Mo ecie co podpowiedzie ?
    > Czy uk ada je w peszlu, czy w piance?
    >
    > Pozdrawiam
    > Bartek

    W przypadku stosunkowo krótkich odcinków jakie występują w domkach
    stabi absolutnie nie jest konieczne. Te rury są przeznaczone do
    ciągłego transportu ciepłej wody, czyli do ogrzewania lub np
    centralnego zasilania CWU budynku czy zespołu mieszkań - sytuacji gdy
    woda w rurze praktycznie nie ma czasu by wystygnąć. Płaszcz stabi
    zapewnia stabilność rury - zjawisko rozszerzalności cieplnej zostaje
    ograniczone do minimum.
    W mieszkaniu, czy domku do wykonania instalacji wodnej absolutnie
    wystarczające jest zastosowanie zwykłej rury PP w wykonaniu PN20,
    czyli przystosowanej do transportu wody ciepłej i odpornej na
    ciśnienie 20 bar. Jako zapewnienie kompensacji wydłużeń wystarczy
    izolacja piankowa (thermaflex). Jeżeli proste odcinki rur ciepłej wody
    zatopionych w wylewce są długie można wykonać kompensator (bądź zakręt
    lub dwa) lub zastosować gotową pętlę kompensacyjną, np taką:
    http://www.plastmetix.pl/product/item/system-zgrzewa
    ny-pp-/ptla-kompensacyjna-pn-20.html
    choć to IMHO gorsze rozwiązanie bo zwiększa grubość instalacji a nie
    zawsze można sobie na to pozwolić
    Współczynnik wydłużalności termicznej rur PP wynosi 0,15mm/mK, czyli
    wzrost teperatury o jeden stopień powoduje wyłdłużenie rury o 0,15mm
    na każdym metrze długości, czyli przykładowo na 10 metrach prostego
    odcinka zmiana temperatury wody od 9 do 50 stopni spowoduje wydużenie
    całego odcinka o 0,15*10*41= 61,5
    wrost od 9 do 80 stopni wyłuży 10 metrową rurę o ponad 106 mm
    mm. Wystarczy więc wykonanie np jednego kompensatora o dlugości 15 cm
    i wysokości 25-30 cm
    Współczynnik rozszerzalności stabi wynosi 0,06 - 0,07 czyli TYLKO dwa
    razy mniej przy AŻ trzy-czterokrotnie droższej rurze zapewniającej
    bardziej upierdliwy montaż
    Jeżeli masz rzeczywiście długie odcinki proste prowadzone posadzką
    pomyśl o pexach. Współczynnik rozszerzalności pexa to 0,025 - 0,03
    przy bardzo dobrej cenie rury i dużej swobocie układania. Przejście z
    jednego systemu na drugi nie stanowi przecież żadnego problemu, np w
    posadzce pexy a piony i rozprowadzenie w PP.
    Izolować i tak musisz - to ciepła woda więc po co straty i do
    izolowania na pewno lepsza będzie pianka niż peszel.