  • 1. Data: 2010-04-01 22:25:51
    Temat: Jakie rury do instalacji wodnej w podłodze?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Jakie rury zastosować do instalacji wodnej, która bedzie zalana w podłodze,
    czyli do ułożenia na chidzuaku?
    Myslałem o PP stabi, ale...
    No właśnie jak z kompensacją? Jak ja tu zrobić w podłodze, jak te rury
    układać w podłodze żeby nie było niespodzianek?

    Gdyby rury był w szychcie to nie ma problemu - kompensacja na załamaniach,
    ale w wylewce?

    Możecie coś podpowiedzieć?
    Czy układać je w peszlu, czy w piance?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-04-02 06:01:48
    Temat: Re: Jakie rury do instalacji wodnej w podłodze?
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Bartek napisał(a):
    > Jakie rury zastosować do instalacji wodnej, która bedzie zalana w podłodze,
    > czyli do ułożenia na chidzuaku?
    > Myslałem o PP stabi, ale...
    To się nie stosuje do zalanie w podłodze, ze wzgledu na
    rozciągliwość liniową.
    Zaciskowy PEX lub instalacja z miedzi. Zaciskana lub
    lutowana. I to wszystko w peszlu.
    --
    Krzysiek

  • 3. Data: 2010-04-02 07:28:04
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Bartek <b...@o...pl> wrote:

    > Myslałem o PP stabi, ale...
    > No właśnie jak z kompensacją? Jak ja tu zrobić w podłodze, jak te
    > rury
    > układać w podłodze żeby nie było niespodzianek?

    Po pierwsze stabi jest tu zupełnie zbędne, bo i co ono ma dać,
    zwykłe PP wystarczy.
    Po drugie - z kompensacją nie ma żadnego problemu, przecież takie
    rury i tak układasz w osłonkach z gąbki, a to wszystko idzie jeszcze
    w styropian, spokojnie w tym wszystkim ci się to wszystko poukłada
    przy zmianach temperatury, przyrosty długości można sobie sprawdzić
    w tabelach producenta i zadbać o miejsce w styropianie nawet. A
    jeśli gdzieś będziesz miał długachny odcinek, robisz w połowie
    odcinka normalny kompensator.

    > Gdyby rury był w szychcie to nie ma problemu - kompensacja na
    > załamaniach, ale w wylewce?

    Szachcie, nie szychcie :-)

    > Możecie coś podpowiedzieć?
    > Czy układać je w peszlu, czy w piance?

    Zimna w peszlu, ciepła i recyrkulacja w piance.

    J.

  • 4. Data: 2010-04-02 07:54:42
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 2 Kwi, 00:25, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
    > Witam
    > Jakie rury zastosowa do instalacji wodnej, kt ra bedzie zalana w pod odze,
    > czyli do u o enia na chidzuaku?
    > Mysla em o PP stabi, ale...
    > No w a nie jak z kompensacj ? Jak ja tu zrobi w pod odze, jak te rury
    > uk ada w pod odze eby nie by o niespodzianek?
    >
    > Gdyby rury by w szychcie to nie ma problemu - kompensacja na za amaniach,
    > ale w wylewce?
    >
    > Mo ecie co podpowiedzie ?
    > Czy uk ada je w peszlu, czy w piance?
    >
    > Pozdrawiam
    > Bartek

    W przypadku stosunkowo krótkich odcinków jakie występują w domkach
    stabi absolutnie nie jest konieczne. Te rury są przeznaczone do
    ciągłego transportu ciepłej wody, czyli do ogrzewania lub np
    centralnego zasilania CWU budynku czy zespołu mieszkań - sytuacji gdy
    woda w rurze praktycznie nie ma czasu by wystygnąć. Płaszcz stabi
    zapewnia stabilność rury - zjawisko rozszerzalności cieplnej zostaje
    ograniczone do minimum.
    W mieszkaniu, czy domku do wykonania instalacji wodnej absolutnie
    wystarczające jest zastosowanie zwykłej rury PP w wykonaniu PN20,
    czyli przystosowanej do transportu wody ciepłej i odpornej na
    ciśnienie 20 bar. Jako zapewnienie kompensacji wydłużeń wystarczy
    izolacja piankowa (thermaflex). Jeżeli proste odcinki rur ciepłej wody
    zatopionych w wylewce są długie można wykonać kompensator (bądź zakręt
    lub dwa) lub zastosować gotową pętlę kompensacyjną, np taką:
    http://www.plastmetix.pl/product/item/system-zgrzewa
    ny-pp-/ptla-kompensacyjna-pn-20.html
    choć to IMHO gorsze rozwiązanie bo zwiększa grubość instalacji a nie
    zawsze można sobie na to pozwolić
    Współczynnik wydłużalności termicznej rur PP wynosi 0,15mm/mK, czyli
    wzrost teperatury o jeden stopień powoduje wyłdłużenie rury o 0,15mm
    na każdym metrze długości, czyli przykładowo na 10 metrach prostego
    odcinka zmiana temperatury wody od 9 do 50 stopni spowoduje wydużenie
    całego odcinka o 0,15*10*41= 61,5
    wrost od 9 do 80 stopni wyłuży 10 metrową rurę o ponad 106 mm
    mm. Wystarczy więc wykonanie np jednego kompensatora o dlugości 15 cm
    i wysokości 25-30 cm
    Współczynnik rozszerzalności stabi wynosi 0,06 - 0,07 czyli TYLKO dwa
    razy mniej przy AŻ trzy-czterokrotnie droższej rurze zapewniającej
    bardziej upierdliwy montaż
    Jeżeli masz rzeczywiście długie odcinki proste prowadzone posadzką
    pomyśl o pexach. Współczynnik rozszerzalności pexa to 0,025 - 0,03
    przy bardzo dobrej cenie rury i dużej swobocie układania. Przejście z
    jednego systemu na drugi nie stanowi przecież żadnego problemu, np w
    posadzce pexy a piony i rozprowadzenie w PP.
    Izolować i tak musisz - to ciepła woda więc po co straty i do
    izolowania na pewno lepsza będzie pianka niż peszel.

  • 5. Data: 2010-04-02 08:23:33
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam

    > Po pierwsze stabi jest tu zupełnie zbędne, bo i co ono ma dać, zwykłe PP
    > wystarczy.

    Myślałem żeby poprostu zmniejszyć te wydłużenia stosując stabi.

    > Po drugie - z kompensacją nie ma żadnego problemu, przecież takie rury i
    > tak układasz w osłonkach z gąbki
    W otulienie tak? No właśnie a jakiej bo są i czerwone i niebieske i szare.
    Słyszałem że te szare nie nadają się do wylewki, czy to prawda?

    > A jeśli gdzieś będziesz miał długachny odcinek, robisz w połowie odcinka
    > normalny kompensator.
    No właśnie a co to znaczy długaśny odcinek?
    Pytam bo do poprowadzenia mam tak: kotłownia obok łazienki i na piętrze
    łazienke druga w tym samym pione.
    Dodatkowo jeszcze z kotlowni do kuchni i tu jest może maksymalnie z 8 m.
    Trzeba tu dawać kompensator (rozumiem że to jest ta pętla - świsnki ogonek,
    czy takie "C")

    No a jak to poprowadzić w podłodze w jakiej kolejności i co na co układać?
    Pytam bo w kuchni będzie jeszcze podłogówka.
    Czy poprostu ulożyć rury na chudziaku w otulinie i potem na to styropian
    10cm, wycinając w nim rowki na rury, a potem to opiankować?
    Czy może inaczej, warstwa styropiany, rury, warstwa styropianu między
    rurami, i kolejna wasrtwa cienkiegi styropianu?

    > Zimna w peszlu, ciepła i recyrkulacja w piance.

    A właście recyrulacja jest potrzebna przy tak małkych odcinkach bo niektórzy
    mi odradzają?
    Pozdrawiam, dziekuje bardzo za wszystkie uwagi i życze Wesołych Świat
    Bartek

  • 6. Data: 2010-04-02 08:28:23
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    >W przypadku stosunkowo krótkich odcinków jakie występują w domkach
    >stabi absolutnie nie jest konieczne.

    Rozumiem...

> [...]
    any-pp-/ptla-kompensacyjna-pn-20.html
    >choć to IMHO gorsze rozwiązanie bo zwiększa grubość instalacji a nie

    A taki kompensator to zrobić poprostu takie "C" tak? I ułożyć to w
    styropianie wycinając takie "okienko" na kompensator, czy tak?

    Jeżeli masz rzeczywiście długie odcinki proste prowadzone posadzką
    pomyśl o pexach.
    Maksymalny odcinek to bedzie 10 m wiec czy warto pexa?
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 7. Data: 2010-04-02 08:33:44
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Bartek <b...@o...pl> wrote:

    > Myślałem żeby poprostu zmniejszyć te wydłużenia stosując stabi.

    Moim zdaniem dodatkowy koszt za stabi będzie większy niż korzyści,
    nie warto.

    > W otulienie tak? No właśnie a jakiej bo są i czerwone i niebieske
    > szare. Słyszałem że te szare nie nadają się do wylewki, czy to
    > prawda?

    A tu nie wiem. A chętnie się dowiem, może inny grupowicz?

    > No właśnie a co to znaczy długaśny odcinek?

    Poszukaj stosownych danych na stronie producenta twoich rur. U
    siebie mam Vawin Ekoplastik, u nich można znaleźć tabelę podającą
    maksymalne długości odcinków mogących pracować bez kompensacji, u
    mnie dla rury 25mm było to bodajże 8m

> [...]
    > piętrze łazienke druga w tym samym pione.
    > Dodatkowo jeszcze z kotlowni do kuchni i tu jest może maksymalnie

    Ale to będzie jeden prosty odcinek, bez żadnych zakrętów?

> [...]

    > między
    > rurami, i kolejna wasrtwa cienkiegi styropianu?

    U siebie będę miał tak (póki co mam same rury):
    - izolacja pozioma
    - 5cm styropian
    - rury w osłonach
    - 5cm styropian (między rury, szczeliny zapiankowane)
    - folia technologiczna
    - instalacja CO
    - wylewka

    > A właście recyrulacja jest potrzebna przy tak małkych odcinkach bo
    > niektórzy mi odradzają?

    Moim zdaniem zrobić warto i najwyżej nie musisz jej używać jesli
    stwierdzisz, że Cię rujnuje finansowo. 8m odcinek wcale nie jest
    mały, na końcu na pojawienie się ciepłej wody w kranie będziesz
    czekał dość długo. ja u siebie recyrkulacją objąłem główną
    "magistralę", bez recyrkulacji są same podejścia a one sa nie
    dłuższe niż 2m.

    J.

  • 8. Data: 2010-04-02 09:00:33
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 2 Kwi, 10:33, "Jarek P." <jarek[kropka]p...@gazeta.pl> wrote:

    > A tu nie wiem. A ch tnie si dowiem, mo e inny grupowicz?

    Rozróżnienie kolorów: Niebieskie i czerwone są zazwyczaj przeznaczone
    do izolowania rur - przeważnie pexów i cu którymi prowadzone
    instalacje grzewcze. Czerwona zasilanie, niebieska powrót
    Otuliny foliowane (niebieskie i czerwone) są przeznaczone do
    izolowania rur metalowych układanych w posadzce lub tynku -
    zebezpieczają je m.in przed agresywnym działaniem roztworów
    mineralnych (cement, wapno, gips) które silnie i szybko powodują
    korozję metali i zwłaszcza miedź jest na taką korozję wrażliwa.
    Otuliny szare wykonane z samej pianki stosuje się do izolowania rur w
    szachtach instalacyjnych, na ścianach itd.
    Jako że rury plastikowe generalnie nie są wrażliwe na oddziałuywania
    chemiczne składników mineralnych zawwartych w tynkach, posadzkach itp
    mozna je ułożyć w szarej otulinie - nic się im nie stanie.
    Miedź zreszta też mozna pod warunkiem że pod i nad rurami (np w
    posadzce) ułoży sie szczelnie folię budowlaną która nie dopuści wody
    z wylewki do rur. czyli taka kanapka wyglądałaby tak; Wylewka, folia,
    rury, folia styropian, folia, chudziak.
    Przy okazji pamiętac warto że kotwiczenie np stelaży do zabudowy
    muszli, spłuczki, umywalki nalezy wykonać do stropu (chudziaka) a nie
    do pływającej wylewki. W wylewce należy zostawić odpowiednie
    marginesy, tak 5-10 mm wokół nóg stelaży.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2010-04-02 09:05:41
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 2 Kwi, 11:00, Jackare <j...@g...com> wrote:

> [...]
    > do pływającej wylewki. W wylewce należy zostawić odpowiednie
    > marginesy, tak 5-10 mm wokół nóg stelaży.

    i otym samym warto pamiętać i pozostawić margines w wylewce wokół
    plastikowych pionów kanalizacyjnych. Z reguły wystarcza tu owiniecie
    rur taśmą akustyczną taką jaką daje się pomiędzy wylewkę a ścianę, ale
    ja bym na rurze dał tej taśmy przynajmniej dwie warstwy bo już różne
    rzeczy widywałem i naprawiałem :))))
    --
    Jackare

  • 10. Data: 2010-04-02 10:39:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jarek P. wrote:

> [...]
    > w tabelach producenta i zadbać o miejsce w styropianie nawet. A
    > jeśli gdzieś będziesz miał długachny odcinek, robisz w połowie

    a kom0pensację uzyskuje się poprzez odpowiednie ukłądanie rur