  • 1. Data: 2023-07-16 19:10:12
    Temat: Klimator
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Ktoś ma i teraz mu chłodzi?
    Jak to działa w praktyce?

    Robert

  • 2. Data: 2023-07-16 21:24:13
    Temat: Re: Klimator
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 19:10 Robert Wańkowski <r...@w...pl> pisze:

    > Ktoś ma i teraz mu chłodzi?
    > Jak to działa w praktyce?

    Miał być armagedon (na wszystkie tel przyszedł RCB) a u mnie raptem 33 st
    przy małej wilgotności, całkiem znośnie.
    Od jutra już chłodniej, od środy wg prognoz max 25 st.

    Jak do tej pory bez tego dałeś radę to w tym sezonie już chyba nie warto ;)

    TG

  • 3. Data: 2023-07-16 22:18:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 16 July 2023 at 19:10:15 UTC+2, Robert Wańkowski wrote:
    > Ktoś ma i teraz mu chłodzi?
    > Jak to działa w praktyce?
    >
    > Robert

    to syfilis nawilżający pomieszczenie wodą

    Wlewasz wodę i wentylator wodę zasysa i wydmuchuje jako parę

  • 4. Data: 2023-07-16 22:26:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 16.07.2023 o 22:18, a a pisze:

    > to syfilis nawilżający pomieszczenie wodą
    >
    > Wlewasz wodę i wentylator wodę zasysa i wydmuchuje jako parę

    To wszystko wiem, ale jak to w praktyce działa?
    Są 34°C, włączam po godzinie mam...?

    Robert

  • 5. Data: 2023-07-16 22:39:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 22:26:30 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

    > To wszystko wiem, ale jak to w praktyce działa?
    > Są 34°C, włączam po godzinie mam...?
    >
    > Robert
    Robi duza wilgotność.temperatute trochę obniza ale powietrze wilgotne i sie spocisz
    zeby ostudzić i odparować pot ze skóry nie może. Klimatyzator nawet jak zrobisz dwa
    stopnie mniej niz jest to osusza powietrze i pot paruje. Człowiek ma dobrze zrobiona
    termoregulację pod warunkiem ze pot może odparować. Co innego bardzo duze instalacje
    schładzające powietrze. One wszystkie oparte na ewaporacji z tym ze wilgotne
    powietrze nie ma kontaktu z schładzanym. W duzych instalacjach do powietrza goniego
    wentylatorami nie wdmuchuja wody tylko parę wodna. Goraca para wodna lepiej odbiera
    ciepło od aerozolu z wody.

  • 6. Data: 2023-07-16 22:43:58
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Jul 2023 22:26:26 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > To wszystko wiem, ale jak to w praktyce działa?
    > Są 34°C, włączam po godzinie mam...?

    I po godzinie masz 32, może 31 i wilgotność taką, że Ci pleśnieje to i owo.

    Moim znadniem: szkoda czasu, szkoda pieniędzy i szkoda zdrowia.
    To już lepiej postawić klimatyzator jednobryłowy na kółkach, nawet taki z
    tylko jedną rurą. Przynajmniej jakoś działa.
    A jak Ci się uda kupić dwururowy, albo zrobić dostarczanie powietrza drugą
    rurą do wersji jednorurowej, to wydajność znacznie wzrasta.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2023-07-16 23:24:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 16.07.2023 o 22:43, Adam pisze:

> [...]
    > A jak Ci się uda kupić dwururowy, albo zrobić dostarczanie powietrza drugą
    > rurą do wersji jednorurowej, to wydajność znacznie wzrasta.

    Standardowe już przerabiałem. Nie ma możliwości ani jednej rury.
    Proponowałem nawet podłączyć do nieużywanego komina, ale nic z tego.

    A, że to dla ludzi 70++ to trudno coś przeforsować. W zeszłym roku już
    teoretycznie sprawdziłem, że klimator to chyba się nie sprawdzi. Ale
    myślałem, że może jednak coś więcej można wydusić z niego.

    Jestem ciekaw jaka jest różnica temperatur na wejściu i wyjściu.

    Bo wlawszy wodę do dwóch słoików i jednego zawinąłem w bandaż na
    podstawku, to różnica 2-8 °C. Teraz przy 27°C jest w tym drugim o 6°C mniej.

    Teraz przed wentylator stawiają butle z wodą z zamrażarki. Nie wiem czy
    działa, ale psychicznie trochę. :-)

    Robert

  • 8. Data: 2023-07-17 02:28:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 23:24:46 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

> [...]
    >

    > Teraz przed wentylator stawiają butle z wodą z zamrażarki. Nie wiem czy

    Generalnie lodowka ma sprawnosci mniejsza niz 1. Nie tak jak klimatyzator ze w
    korzystnych warunkach potrafi mieć w okolicach 3,5-4. Ciekawostka. Bardzo duze
    instalacje schładzana eoparte na odparowaniu wody z kilowata mocy doprowadzonej
    potrafia osiagnac do dwudziestu razy więcej mocy chłodniczej. Tak jak by miały COP
    20. Podejrzewam ze rekuperator w którym do powietrza wywalanego na zewnątrz
    doprowadzić przed rekuperatorem parę wodna zadziałał by ze sprawnoscia większa niz
    klimatyzator. Musiał by mieć wymiennik zrobiony z materiału odpornego na wodę
    destylowana. Aluminiowy się nie nadaje bo w warunkach znacznie podwyższonej
    temperatury i wodzie destylowanej aluminium by się rozpusciło w wodzie. Jak ktos ma
    inne zdanie niech w zakręcanym słoiku umiesci folie spożywczą i zaleje woda
    destylowana. Po zakręceniu słoik postawi z ciepłym miejscu i po miesiącu sprawdzi i
    napisze w jakim stanie jest folia aluminiowa.

  • 9. Data: 2023-07-17 08:23:31
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > To wszystko wiem, ale jak to w praktyce działa?
    > Są 34°C, włączam po godzinie mam...?

    34.
    Przecież to nie jest do chłodzenia.
    Może nawet 35, bo zaciągnie bokiem trochę cieplejszego powietrza z zewnątrz.

  • 10. Data: 2023-07-17 08:39:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-17, Cavallino <C...@k...pl> wrote:

    > 34.
    > Przecież to nie jest do chłodzenia.
    > Może nawet 35, bo zaciągnie bokiem trochę cieplejszego powietrza z zewnątrz.

    Chłodzenie to to jest, tyle że słabo z sensem. Jak komus się chce,
    mozna policzyć z ciepła parowania wody, uwzględnić grzanie silnika,
    przeliczyć na kubaturę pomieszczenia. Pewnie wyjdzie jakaś mało istotna
    róznica in minus.

    Jedyny sens takiego chłodzenia jest wtedy, gdy stosunkowo duże ilości
    tej wody rozpylane są tak, że parują na wyjściu z wentylatora i ten
    podmuch jest uzywany do miejscowego chłodzenia na wolnym powietrzu.
    Pewnie taki powiew będzie miał z 1-3C (strzelam) poniżej otoczenia.

    --
    Marcin