  • 1. Data: 2023-07-12 19:05:26
    Temat: Fotowoltaika słabo pyka
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Cena wytworzenia energii z gazu w Holandii spadła dziś do 29,66 euro za
    megawatogodzinę (MWh),

  • 2. Data: 2023-07-12 19:31:38
    Temat: Re: Fotowoltaika słabo pyka
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 19:05 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Cena wytworzenia energii z gazu w Holandii spadła dziś do 29,66 euro za
    > megawatogodzinę (MWh),

    Dzisiaj u mnie faktycznie słabo, 91kWh produkcji, 79kWh oddane do sieci,
    15,5kWh pobrane z sieci.

    https://zapodaj.net/plik-FzgeCsr9o1

    i cały lipiec (12 dni)

    https://zapodaj.net/plik-fiPlzc8LUH

    TG

  • 3. Data: 2023-07-12 21:54:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 12 lipca 2023 o 19:31:40 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Dzisiaj u mnie faktycznie słabo, 91kWh produkcji, 79kWh oddane do sieci,
> [...]
    I właśnie dlaczego zebys nie miał za dobrze przerobia cie na sprzedawcę pradu a nie
    prosumenta. Jak wygra PiS to poźniej a jak placforma to wczesniej bo piniendzy nie ma
    i nie będzie. Ktos tutaj pisał ze jak się go pytali o radę czy zakładać fotowoltaiket
    to radził ze nie warto. Jest to w innym temacie. Może pamiętasz kto tak napisał bo ja
    nie a szukać mi się nie chce, chyba ze będę musiał. Ktos pisze ze ma fotowoltaikę i
    samochod elektryczny jest szczególnym przypadkiem. Dalej jest to słabo opłacalne bo
    samochody trzeba doliczyć do ceny instalacji. A juz. Z samochodem warto. Przy
    wspołczesnym spełniającym normy energetyczne domu i ogrzewaniu tanim gazem jak sieg
    gotuje wodę w kuchni w czajniku to się ogrzewanie wylacza. Przy miesięcznym koszcie
    ogrzewania gazowego w zimę na poziomie ceny dwoch paczek fajek i poł litra po co komu
    jakas droga fotowoltaika? Znajomy w zeszłym roku się skusił. Tak skusił. On z tych
    chytrych i jak usłyszał ze dotacje dostanie to mało się nie zesrał. 12 Kw ma
    założone. Ale katy marny i niecałe 10 maksymalnie daje. Do tego multisplita.
    Najlepsze co zrobił co w zasadzie by wystarczyło to okna wymienił na wspołczesne z
    trzema szybami. Załapał się na ostatni miesiac przed likwidacja prosumentow. Znaczy
    się kupił maksymalnie drogo bo jak wszystkim wiadomo nie siła a sztuka frajerów w
    dupę tłuka plus to ze gdyby na ziemi co 13 sekund nie rodził się frajer to handel by
    nie istniał. Miał kocioł gazowy prawie nowy. Ma kuchenkę gazowa i w zasadzie szansy
    na zmianę na indukcyjna szansy nie ma. Skrzynka z pradem po drugiej stronie domu.
    Trzeba kuc sciany w pokojach zeby przewod pociagnac bo do gniazdek ma 2,5 a do
    oswietlenie 1,5. Ciepła wodę ma z bojlera grzanego z kotła do co. Po zeszłym sezonie
    został mu więcej niz połowę pradu co zrobił bez szansy na wykorzystanie. Wkurwiony
    chodził bo mu przepadło. Worki na pieniadze zamowił i dobrze ze uszyć nie zdarzyli to
    nie musiał płacić. Gaz bedzie taniał. Przez wojnę sporo zdrozał i państwa wprowadziły
    plany awaryjne. Zredukowały znacznie ilość zuzywanego gazu, znalazły innych dostawcow
    niz kacapy. Doprowadziło to do wojny cenowej. Gaz staniał. I jeszcze stanieje bo po
    wojnie kacapy będą chciały wrocic na rynek europejski. Nie zrobia tego jak nie obniza
    znacznie ceny gazu. Nowi dostawcy tez obniza ceny. Zeby z europejskiego rynku nie
    wypasc. Niby maja w dupie ruski gaz , chyba ze za 1/3 ceny. Indie i Pakistan by
    kupiły ale nie maja za co. A Europa to PKB powyżej dwudziestu bilionów dolarow. I
    zapłaci po wojnie za ruski gaz połowę tego co teraz. Na dodatek jak nord stream by
    się nie nadawał do użytku to zostaje gazociąg przez Polskę. Jak tylko Pawlaka nie
    wybiora to mie dość ze dostaniemy jeszcze taniej to za tranzyt nam zapłaca. Ceny
    nosnikow sa ze sobą powiązane. Jak tanieje gaz to tanieje ropa i wegiel. To prąd
    tanieje. I jak srednio przy dwóch taryfach wyjdzie przy pompie ciepła 15 groszy za
    kilowatogodzine to na chuj komus bez samochodu elektrycznego fotowoltaika, zwłaszcza
    ze na nasz rzad i elektrownie krzywym okiem patrza.

  • 4. Data: 2023-07-13 07:16:14
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 21:54 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > ciepła 15 groszy za kilowatogodzine to na chuj komus bez samochodu
    > elektrycznego fotowoltaika, zwłaszcza ze na nasz rzad i elektrownie

    Taa, i właśnie zmienili ustawę o OZE gdzie zwiększyli maksymalną moc
    instalacji dla prosumenta z 50 do 150kW. Taką dużą instalację każdy może
    sobie teraz postawić bez pozwolenia na budowę.
    Dodatkowo zmienili prawo i są ułatwienia przy montażu paneli na balkonach
    i dachach bloków.

    Podajesz przykład znajomego, który potwierdza to co tu ciągle piszę, nie
    każdy powinien instalować PV i tyle.

    Pisałeś na wiosnę, że dostanę po dupie bo będzie armagedon w sieci i
    wyłączenia falowników. Szczyt produkcji już za nami i jak na razie ze 2
    razy musieli wyłączyć na parę godzin zawodowe farmy PV.
    Nie było blekałtów, nie było awarii.

    Jak na razie to mamy już najdroższy prąd w EU i najwyższą marżę na paliwa
    i gaz.
    Co będzie na jesieni a tym bardziej za rok to ani Ty ani ja nie wiemy.
    Ja mogę mieć na to wyrąbane, tyle w temacie.
    Mam w d..pie te ich śmieszne limity na kWh i akcyzy na ON.
    Przeorganizowałem sobie dojazdy i zamiast tankować auto do pełna ON 4x w
    miesiącu, tankuję 1 raz.
    Resztę km robi elektryk na prąd z mojej instalacji. Jak zjadę nim do
    16.30-17 to do 20.00 ładuję jeszcze praktycznie w 100% prądem z paneli.
    Jak zjadę później to doładowuję rano, od 6.30 mam już po 3kw mocy na
    każdej fazie z instalacji.

    TG

  • 5. Data: 2023-07-13 09:41:31
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.07.2023 o 07:16, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Jak na razie to mamy już najdroższy prąd w EU i najwyższą marżę na
    > paliwa i gaz.

    Z ciekawości wstukałem "ceny prądu w EU" i to, co mi wyskoczyło
    wskazywałoby raczej, że prąd w Polsce jest relatywnie tani:
    http://viste.fr/5mfu4

    Dane są z lutego. Czy sytuacja naprawdę aż tak się zmieniła w
    międzyczasie?

    Mateusz

  • 6. Data: 2023-07-13 09:43:50
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    >Ktos tutaj pisał ze jak się go pytali o radę czy zakładać fotowoltaiket to radził ze
    nie warto.

    To solidny argument. Znacznie mocniejszy od moich rachunków za prąd, od
    1,5 roku nieprzekraczających 30zł miesięcznie. :-)

    Ewa

  • 7. Data: 2023-07-13 09:53:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 09:41 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

> [...]
    > http://viste.fr/5mfu4
    >
    > Dane są z lutego. Czy sytuacja naprawdę aż tak się zmieniła w

    "Na rynku energii elektrycznej w Europie w czerwcu dało się zauważyć trend
    wzrostu cen na rynku spot. W Polsce ceny hurtowe prądu na tym rynku były
    po raz kolejny najwyższe w regionie."

    https://300gospodarka.pl/news/srednie-ceny-energii-w
    -polsce-w-europie

    TG

  • 8. Data: 2023-07-13 10:07:42
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.07.2023 o 09:53, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > "Na rynku energii elektrycznej w Europie w czerwcu dało się zauważyć
    > trend wzrostu cen na rynku spot. W Polsce ceny hurtowe prądu na tym
    > rynku były po raz kolejny najwyższe w regionie."

    Czyli o chwilową cenę energii giełdowej chodziło, a nie koszt, który
    ponosi Kowalski w ramach swojej umowy. Dzięki za wyjaśnienie.

    Swoją drogą, z czego wynika ten (chwilowy - póki co) skok względem
    pozostałej części EU?

    Mateusz

  • 9. Data: 2023-07-13 10:26:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 10:07 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > Czyli o chwilową cenę energii giełdowej chodziło, a nie koszt, który
    > ponosi Kowalski w ramach swojej umowy. Dzięki za wyjaśnienie.

    W tym linku masz dwie dane - rynek spot i kontrakty terminowe.
    Spot to wiadomo, tu i teraz.
    Kontrakty terminowe to cena energii za jaką ktoś ją odbierze w późniejszym
    terminie, może nawet za rok.
    Ta cena nie ma (pełnego) pokrycia w rzeczywistych kosztach (bo tych żaden
    producent energii nie zna w momencie jej odbioru) - to jest barometr tego
    co się będzie działo na rynku.
    Średnia dla kontraktów terminowych na 2024 w EU wynosiła w czerwcu 130EUR
    a w Polsce było to 150EUR za 1MWh.

    > Swoją drogą, z czego wynika ten (chwilowy - póki co) skok względem
    > pozostałej części EU?

    on nie jest chwilowy, już się utrwala. A chodzi o politykę.

    "- Dla polskiego rynku istotnymi zagadnieniami pozostają na pewno znaczące
    ograniczenie aktywności w zakresie obrotu gwarancjami pochodzenia
    wynikające ze zmian zaproponowanych przez prawodawcę oraz spekulacje na
    temat ewentualnego przedłużenia ustawy ,,zamrażającej" ceny energii
    elektrycznej na kolejny rok dostaw. - czytamy dalej."

    TG

  • 10. Data: 2023-07-13 12:08:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 13 lipca 2023 o 09:43:52 UTC+2 FEniks napisał(a):
    > To solidny argument. Znacznie mocniejszy od moich rachunków za prąd, od
    > 1,5 roku nieprzekraczających 30zł miesięcznie. :-)
    >
    > Ewa
    Plus jeszcze dwa rachunki. Jeden za fotowoltaikę. 10 kW po5 złotych za wata da w
    przeciagu 20 lat plus 210 złotych do twoich 30. To juz jest 240 miesięcznie. Drugi to
    pompa ciepła. Logiczne ze jak ma się darmo to trzeba grzać pompa ciepła. Bo my proszę
    pani grzejemy pompa ciepła. Przez dwadzieścia lat trzeba będzie kupić pompę dwa razy.
    Oczywiscie Hiacynta nie moze mieć byle jakiej pompy to za dwie trzeba zapłacić
    kolejne 50 tysięcy. W sumie za nie większy niz 30 złotych rachunek trzeba zapłacić
    450 złotych co miesiac. Tak, wiem. Prąd będzie drozał. Tylko na tyle zeby zakładać
    fotowoltaike jakos nie chce.