    Subject: Re: Kocioł kondensacyjny x-funkcyjny
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 10 Apr 2018 10:34:02 +0200

    W dniu 2018-04-10 o 09:53, Kuba pisze:
    > Jaki mam zamontować kocioł do domu jednorodzinnego przy gazie z butli?
    > Musze mieć sterowanie przez internet.
    > Ma grzać kaloryfery, wody użytkowa nie jest potrzebna.
    > Dom o powierzchni 140 m2 , nieocieplony ale nie jest zle.
    >
    > Co możecie polecić bo ja sie gubie?

    Montaż kotła to nie tania inwestycja. Trzeba myśleć docelowo.

    Przypuszczam, że obecnie dom stoi pusty i chcesz go zabezpieczyć przed
    zamarznięciem?

    Kocioł 1-funkcyjny (1f) grzeje CO (grzejniki), ale może także i grzać
    CWU (ciepłą wodę użytkową), ale tylko i wyłącznie w zasobniku CWU
    (bojlerze).

    Kocioł 2-funkcyjny (2f) to kocioł, który grzeje CO oraz CWU przepływowo.

    Zaletą kotłów 1f jest to, że chwilowo można pobrać większą ilość ciepłej
    wody, ale jej ilość jest ograniczona wielkością zasobnika CWU. Po
    wykorzystaniu całej zgromadzonej ilości trzeba poczekać na podgrzanie
    się kolejnej porcji wody. Ponadto przy kotle 1f z zasobnikiem CWU można
    zrobić cyrkulację ciepłej wody, dzięki czemu nie trzeba będzie czekać na
    ciepłą wodę po dokręceniu kranu. Cyrkulację taką robi się wtedy, kiedy
    odległości ujęć wody są odległe od kotła. Komfort w tym przypadku jest
    kosztem większych strat ciepła w okresie poza sezonem grzewczym.

    Zaletą kotłów 2f jest z kolei to, że masz nieograniczoną ilość ciepłej
    wody, ale kosztem ograniczonego przepływu, czyli mniejszej wydajności.
    Nie da się zrobić cyrkulacji CWU w tym przypadku, chyba, że kupisz
    kocioł 2f z wbudowanym, niewielkim zasobnikiem CWU.

    Czyli do wyboru masz 4 opcje:

    1. Kocioł 1f + zasobnik CWU

    2. Kocioł 2f bez zasobnika CWU

    3. Kocioł 2f z wbudowanym niewielkim zasobnikiem CWU.

    4. Kotły uniwersalne, które mogą pracować jako 1f i jako 2f - opcje 1 i 2

    Na cenę kotłów raczej nie patrz, bo ceny kotłów 1 , 2 i 4 są
    porównywalne. Nierzadko kotły 2f bywały tańsze od kotłów 1f, ale
    zazwyczaj są droższe o kilka stów kotły 2f

    Kotły z opcji 3 są już znacznie droższe.

    Prawie wszystkie kotły mogą mieć sterowanie poprzez internet czy
    telefon, bo to jest kwestia dokupienia odpowiedniego sterownika.

    Niestety nic nie napisałeś jaka jest w domu instalacja, czy było
    wcześniej jakieś ogrzewanie i ciepła woda? Czy dom będzie użytkowany?
    Jakie parametry chcesz regulować zdalnie?

    Od tego zależy jaki kocioł wybrać.