    From: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kolejny ciekawy tytuł
    Date: Thu, 12 Oct 2023 11:54:52 -0000 (UTC)

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    > Przy dużej instalacji masz szansę na znaczącą produkcję w tym
    > okresie, która jak nie w całości w dużym procencie pokryje
    > zapotrzebowanie na ogrzewanie.

    Listopad - Luty - bez szans.
    Reszta miesiecy - oczywiście ze prad z pv pomoze.

    > Kwestia oczywiście kalkulacji i pogody. Jak będzie leżał śnieg od
    > października do kwietnia to będzie słabo. W ostatnich trzech
    > latach śniegu na panelach u mnie w tym okresie było w sumie
    > kilkanaście dni. No i mamy dzisiaj 6.10, PC już chodzi na
    > ogrzewaniu a w magazynie ciągle jeszcze mi przybywa.

    > Zdefiniuj jaka to jest przewymiarowana instalacja.

    Przewymiarowana czyli np zuzywamy w domu 4mwh plus ogrzewanie 6mwh wiec
    zakładamy 16-20kwp liczac na to ze skoro wysyłamy za 1/3 ceny tego co
    kupujemy to zeby kwota za energie zblizała sie w okolice 0.

    > No ale są jakieś kary za sprzedaż? - zawsze lepiej sprzedać coś
    > niż nic.

    Tylko pod warunkiem jezeli panele masz za free.
    Jezeli musiałes za nie zapłacic (obecnie pewnie około 4tys za 1kwp) to
    musisz liczyc po ile sprzedajesz zeby sie spłacały w sensownym czasie.

    > Ja mam stabilne zużycie przez cały rok.
    > Auto pochłania kilkanaście kWh dziennie dodatkowo graty w domu,
    > ogrzewanie/klima/CWU powodują, że mam małe nadwyżki.

    W takiej sytuacji wiadomo ze kalkulacja zupełnie sie zmienia.

    > U mnie prawie 1MWh poszło na klimę, basen też grzałem kilka razy
    > jak w prognozach było stabilne ocieplenie a woda po ochłodzeniu
    > zimna. Sezon miałem od końca kwietnia do początku września.
    >
    > Każdy przypadek jest inny, jednemu będzie opłacało się
    > przewymiarować - inny nic na tym nie zyska.
    > Do takich tematów trzeba podejść indywidualnie i nie
    > generalizować.

    Dokładnie o tym mowie.

    > Przy nowym prosumencie ja w ogóle bym się zastanawiał czy wchodzić
    > teraz w PV.
    > Zasady muszą się zmienić bo zahamowany został w PL temat PV i nie
    > spełnimy zobowiązań Fit for 55

    ja bym sie zastanawiał - zwłaszcza jak miałbym własnie np elektryczne
    auto które byłbym w stanie ładowac w ciagu dnia bo wtedy zakładam ze
    autokonsumpcja mogłaby wyniesc 50-60%.
    Tak jak mowisz - obecnie indywidualna kalkulacja jest dosc wazna.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Każde dziecko jest poniekąd geniuszem w oczach swych rodziców,