    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Komin z pustakow kominowych
    Date: Sat, 11 Sep 2010 09:48:58 +0200

    Użytkownik "Kazimierz Debski" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:i6e4s8$khu$1@news.onet.pl...

    > Jak najbardziej występuje wykraplanie pary wodnej.

    Tylko wtedy, kiedy podłączenie kotła i sam kocioł ktoś spaprał, dokładnie
    tak jak u Ciebie.

    > W moim kotle nie ma cyklów przerw i pracy. U mnie kocioł pracuje
    > równomiernie cały czas i cały czas dmuchawa dmucha.

    Widzisz, taki sposób palenia nadaje się tylko i wyłacznie do kotłów
    miałowych zasypowych, w których z racji specyficznego sposobu palenia musi
    być zapewniona ciągłość spalania.
    W przypadku kotłów retortowych jest to nieporozumieniem.
    Dlaczego ?
    Ano dlatego, że podczas takiego palenia dochodzi do wytwarzania dużej ilości
    dymu i sadzy ze względu na mniejszą ilość powietrza, a co za tym idzie
    zasyfianie komina sadzą. Kolejną rzeczą niekorzystną to są zimne spaliny,
    które powodują wykraplanie się pary wodnej w kominie, która miesza się z
    gazami powodując wytwarzanie się kwasów: siarkowego, fosforowego i kilku
    innych, których znaczenie jest już mniejsze. Kwasy te niszczą komin i
    zaprawy uszczelniające.
    Ponadto kocioł bez przerwy pracuje przy niskich temperaturach powodując, że
    wewnątrz kotła skrapla się para wodna, wytwarzają się kwasy, które niszczą
    kocioł. Przy takiej eksploatacji kotła za kilka lat będziesz musiał wydać
    kolejne pieniądze na kolejny, nowy kocioł, bo ten Ci przerdzewieje. Co
    prawda taki sposób palenia powoduje odzysk ciepła ze skropli w ten sposób
    podwyższając jego sprawność, ale to co w ten sposób zaoszczędzisz to
    stracisz na częstszych wymianach kotłów i kominów.
    Zdarzało mi się już wymieniać kotły, które pracowały w takim reżimie jak u
    Ciebie. Po 5-6 latach eksploatacji były przerdzewiałe i ciekły.
    Póki co najlepszą metodą spalania w kotle retortowym jest:
    Pełne palenie, z pełnym dostępem powietrza, zapewniające pełne spalanie i
    wytwarzanie ciepłych spalin na przemian z cyklami całkowitego braku dostępu
    powietrza i zatrzymywanie w ten sposób procesu spalania. W chwili przerwy
    komin stygnie, ale także nie ma napływu świeżej pary wodnej, bo nie ma
    procesu spalania, podczas którego wytwarzana jest para wodna.
    Co do firmy Zębiec, co prawda jest to firma funkcjonująca bardzo długo na
    polskim rynku i produkująca trwałe kotły, ale pod względem technologiczny
    bardzo daleko w tyle. Ich kotły posiadają dużo niższe sprawności od kotłów
    konkurencji, a Twój przykład udowadnia, że projektowaniem automatyki tych
    kotłów zajmują się ludzie przypadkowi, którzy nie rozumieją do końca
    procesów spalania. Chwalą się, że ich kotły posiadają wysoką sprawność ponad
    91% tylko, że ta sprawność jest uzyskana kosztem skrócenia żywotności kotła
    oraz skrócenia żywotności systemu kominowego, czyli Twoim kosztem. Ponadto
    kotły te są dość drogie jak na swoje możliwości.

    Jeżeli jest to tylko możliwe to zmień to. Załóż zawór mieszający i nim
    reguluj temperaturę w domu. Mozesz nawet kupić zawór sterowany przez
    sterownik pogodowy, choć lepszym w tym przypadku jest sterownik pokojowy.
    Oczywiście pod warunkiem, że nie masz zamontowanych zaworów termostatycznych
    na grzejnikach, bo wtedy automatyka będzie "głupieć".
    Zmień nastawy sterownika kotła, żeby palił z cyklami palenia i przerw.
    Jeżeli jest to niemożliwe to wymień sterownik na inny. Utrzymuj na kotle
    stale temperaturę minimum 60stC. Wtedy będziesz się cieszył kotłem wiele
    lat. Kotły, w których utrzymuje się wysokie temperatury wody (powyżej 60stC)
    wytrzymują nawet po 25-30 lat eksploatacji. Paląc w taki sposób jak teraz,
    idę o zakład, że Twój kocioł nie dożyje 10 lat.

    > Tam, gdzie kupiłem kocioł zalecili mi kupić do komina wkłady ceramiczne,
    > jako najpewniejsze rozwiązanie.

    Bo ceramika jet najlepsza, ale niestety wymaga dobrego uszczelnienia przy
    użyciu masy kwasoodpornej, którą dołącza każdy producent do swojego systemu.
    W Twoim przypadku bardzo dobrze Ci polecili, bo kominy z kwasówki jak i
    żaroodporne bardzo szybko by zeżarła korozja.
    Widzisz Zębiec produkuje kotły o kiepskiej sprawności, dlatego wtedy, kiedy
    się pali w tym kotle przy wyższych temperaturach spaliny lecą bardzo gorące
    w komin.
    Cytat: "Gdy w kotle jest temperatura około 70 st C (dość silmy mróz) to
    komin jest gorący nawet na piętrze. Pewnie wtedy nie ma wykraplania. Ale
    wtedy kocioł pracuje, jak to określił kolega, "jak solidna kuźnia", bo
    pozwala rozgrzać stal do takiej temperatury, że łatwo się ją obrabia"
    Własnie to świadczy o bardzo niskiej sprawności tych kotłów. Porządne kotły
    niezależnie od temperatury wody wyrzucają spaliny o temperaturze nieco
    wyższej od temperatury skraplania i nigdy nie przkraczającej 200stC. To
    pozwala na uniknięcie kłopotów z rdzewieniem kotła i niszczeniem kominów.
    W przypadku, gdybyś użył wkłądów stalowych:
    - z kawsówki to zabiła by tę kwasówkę wysoka temperatura
    - ze stali żaroodpornej to zabiły by go kwasy

    Kupiłeś komin ceramiczny, ale pamiętaj też, że kominy takie nie lubią za
    bardzo wykraplania pary wodnej. Te kominy nie mogą pracować jako kominy
    kondensacyjne. Jako kominy kondensacyjne mogą pracować tylko i wyłącznie
    kominy z nierdzewki.

    Ponadto tak jak napisałeś murarze zamontowali ją odwrotnie i tu już
    zaczynają się problemu. Za 2-3 lata będziesz musiał kupować kolejny wkład do
    komina.