  • Data: 2013-04-01 15:30:27
    Temat: Re: Koszt budowy malego sklepu - pytania laika
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest> szukaj wiadomości tego autora

    > W przypadku jeśli będzie to jedna cena zawierająca materiały+ robocizna to wtedy
    faktycznie wykonawca będzie szukał najtańszych materiałów często nawet kosztem
    jakości.
    > Rozsądny inwestor jednak wybiera wykonawcę który poda osobno cenę za robociznę i
    osobno na materiały. Może wtedy zdecydować czy materiały kupować samemu czy brać od
    wykonawcy.

    Zaobserwowałem coś ciekawego podczas rozmów z wykonawcami. Dobrze jest
    zapytać o sumę końcową, a następnie o podział kosztów
    robocizny/materiałów. Często wykonawca zaniża robociznę, więc jak
    później usłyszy, że materiały "dostanie pod nos", to potrafi
    zrezygnować. To ważny sygnał mówiący o uczciwości wykonawcy.
    Dodatkowo prawo polskie (od nowego roku) wspiera inwestora, nakazując
    wykonawcy sporządzanie raportów/kosztorysów do wszystkich faktur
    usługowych, a więc związanych z robocizną.
    Jak się mądrze zakręcić w okół tematu
    kosztów/zakupów/rozliczeń/gwarancji itp, to nagle może się okazać, że
    budowa jest znacznie tańsza, wykonane lepiej* i na dokładkę nikt nie ma
    do nikogo pretensji :)

    Miłego.
    Irek.N.
    * tutaj bardzo pomocni są wszelkiej maści doradcy/handlowcy związani z
    częścią materiałową. Takie moje 3 grosze po niecałym roku budowy.