    Subject: Re: Kotłownia wentylacja mechaniczna lub grawitacyjna
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: nadir <n...@h...org>
    Date: Sun, 26 Nov 2017 01:29:50 +0100

    W dniu 2017-11-26 o 00:15, MIKE99822 pisze:

    > Nadir, zdrowy rozsądek podpowiada, że masz rację, ale czy możesz
    > podać podstawę prawną
    Dobra, odszukałem jakieś swoje notatki z czasów gdy sam przerabiałem
    temat, dodam, że było to jakieś 8-10 lat temu i nie gwarantuje, że coś
    mocno lub lekko się nie zmieniło.

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie.

    "§ 176. 1. Pomieszczenia przeznaczone do instalowania kotłów na paliwa
    gazowe powinny odpowiadać wymaganiom § 172 oraz innym przepisom
    rozporządzenia, a także odpowiadać wymaganiom określonym w Polskiej
    Normie dotyczącej kotłowni wbudowanych na paliwa gazowe o gęstości
    względnej mniejszej niż 1."
    Norma PN-B-02431-1:1999. Normy niestety nie są u nas za darmo więc jej
    treści nie przytoczę bo po prostu nie mam. Natomiast kiedyś widziałem
    jej przedruki u kominiarza i tak to mniej więcej wglądało, że w kotłowni
    ma być nawiew i wywiew grawitacyjny, oraz nie można stosować wentylacji
    mechanicznej.
    Aha, jeszcze jedno, z tego co pamiętam, to nawiew może być z innego
    pomieszczenia, pod warunkiem, że ono też ma wentylację grawitacyjną, zaś
    wywiew nie musi być przez komin, tylko można zrobić go bezpośrednio
    przez ścinę, na zewnątrz budynku. Sama ściana też nie musi być
    zewnętrzna, można poprowadzić rurę przez inne pomieszczenia.
    W każdym razie ma cały czas dopływać i odpływać powietrze do/z kotłowni.

    Tyle co znalazłem i pamiętam.

    > to samo miałem z kominiarzami jak ich
    > przycisnąłem argumentem, że przecież ten kocioł może być instalowany
    > w kuchni, czy w łazience, to wtedy kominiarz powiedział, że prawo w
    > PL jest niespójne pod tym względem, ale też podstawy prawnej nie
    > dał.

    Bo faktycznie kocioł z zamkniętą komorą może być instalowany w kuchni,
    łazience czy nawet sypialni:

    "§ 170. 3. Urządzenia gazowe z zamkniętą komorą spalania, przez co
    rozumie się urządzenia typu C, mogą być instalowane w pomieszczeniach
    mieszkalnych, niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod
    warunkiem zastosowania koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych,
    z zachowaniem wymagań § 175."

    Nie wiem czy to schizofrenia ministra od tego rozporządzenia, czy może
    ktoś doszedł do wniosku, że w pomieszczeniach mieszkalnych ulatniający
    się gaz zostanie "wywąchany" przez domowników i nie dopuszczą oni do
    powstania mieszaniny wybuchowej. A jak nie "wywąchają", to nie ma w
    zasadzie bez różnicy czy się potrują czy wybuchną.
    No i wtedy to ma sens.;)

    > Za to ekipa od rekuperacji straszyła, że są przypadki że te kotły się
    > rozszczelniają i że są przypadki śmiertelne ...czy znacie takie
    > tragedie? Mowa jest cały czas o kotłach kondensacyjnych z zamkniętą
    > komorą spalania, gdzie powietrze zasysane jest z komina (zew. kanał),
    > spaliny idą do komina (wew. kanał)

    Mowa jest też o kotłowni gazowej, a tam nie ma rozgraniczenia na typ
    kotła, jest za to mowa o nawiewie i wywiewie w pomieszczeniu kotłowni.