    From: Robert G <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kotły CO - z automatyką / bez
    Date: Mon, 07 Nov 2011 10:21:39 +0100

    Użytkownik hk napisał:
    > O automatykę pytałem na zasadzie "czy trzeba". Znaczy czy jak kupię
    > dobry piec, z dobrym palnikiem, to czy on będzie prawidłowo działał bez
    > różnych tam czujników i bez szeregu elektrozaworów. Chciałbym jakiś 25kW
    > kocioł na ekogroszek + możliwość spalania drewna.

    To rozejrzyj się po ofercie...
    Co do automatyki... Pewna automatyka w kotle z podajnikiem jest
    konieczna - ot chociażby ustawienia czasów podawania, przerw, temperatur...
    Co do sterowników pokojowych... Dla kotła i tak lepiej nie wprowadzać
    innowacji w typie okresowego obniżania temperatury jego pracy, zatem
    takie kombinacje odpadają.

    Sterownik pokojowy możesz sobie zawsze dokupić i zainstalować, pogodówkę
    też, ale samego kotła - że tak powiem - to nic nie obchodzi. On i tak
    robi swoje - doprowadza do uzyskania temp zadanej i tyle - to jego
    jedyne zadanie. Reszta to już domena urządzeń zainstalowanych w
    instalacji grzewczej.- pompy, zawory mieszające, siłowniki, termostaty,
    sterowniki PID... i wreszcie głowice termostatyczne na grzejnikach.

    Zajrzyj sobie na forum www.ogrzewanie.info tam jest dość sporo ludzi
    bawiących się kotłami stałopalnymi, może coś mądrego wyczytasz :-).

    Jak dla mnie ideałem jest jak najprostszy kocioł - w sensie elektroniki,
    z możliwie szerokim wachlarzem rodzajów opału. Zainteresuj się
    tłokowcami - pozwalają na palenie tak groszkiem, jak i miałem, czy orzechem.

    Jak ślimakowiec, to polecam obrotową retortę - opał spala się
    równomiernie i można palić tak węglem, miałem, jak i pelletem -
    niektórzy mówią nawet, że w razie draki to i szyszki z lasu się sprawdzą
    :-).

    A czy aż 25 kW jest Ci potrzebny? Ja mam właśnie taki i... mimo, że dom
    nie taki mały i klimat ostry, to na pełnej mocy mój kocioł nie pracuje.
    Nie stwarza to żadnych problemów, bo więcej czasu kocioł stoi w trybie
    podtrzymania i nic poza tym, ale może wystarczyłby Ci powiedzmy 15 -17
    kW...?

    Co do palenia drewnem... Jest taki kocioł... to bodajże Defro Duo, który
    ma dwa paleniska - jedno właśnie na drewno. U mnie też można palić na
    tzw ruszcie awaryjnym, ale to raczej porażka jest ;-), to rzeczywiście
    awaryjnie tylko, bo od ciągłego palenia w ten sposób można by się chyba
    pochlastać ;-).

    pozdrawiam
    Robert G.