  • 21. Data: 2022-12-18 15:59:13
    Temat: Re: Kto zainstalowal gruntową pompe ciepla ten przegrał zycie
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 18 December 2022 at 15:12:32 UTC+1, Mateusz Bogusz wrote:
    > Ogrzeje taniej, ale czasami ważny jest też czas ogrzewania. Poza tym
    > koła zapasowego do samochodu też mieć nie trzeba ze sobą.
    > Ale umówmy się że przy takich temperaturach to nie będzie "3x taniej"
    > tylko trochę mniej.
    >
    > *ja tylko odniosłem się do pojedynczych zdań bez wczytywania się w cały
    > wątek.
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Mateusz Bogusz

    Nikt nie ma oczujnikowanego ogrzewania gruntową pompą ciepla z wiadomych p;owodów,
    aby nikt nie zweryfikowal, że to dziadostwo i kasa wyrzucona w bloto, a zysku tyle co
    w pysku.

    A dlatego gruntowa pompa ciepla działa tylko z podłogówką, bo temperatura medium jest
    za niska na kaloryfery czy klimę

    Wszyscy o tym wiedzą i nie zaprzeczają
    a jak ktoś wyrwie z ziemi więcej ciepła to zamrozi grunt na amen i za rok nawet trawa
    nie urośnie.

    Ale można życ deluzjami i day dreaming i twierdzić wszystko, jak w polityce
    i obiecywac cuda wianki,
    bo czujniki nie podłaczone do internetu.

    Tak upadl biznes farm solarnych zimą, gdy inwertery podłaczono do internetu i każdy
    mógł sam sprawdzic, że zimą, gdy niebo zachmurzone, moc solarów spada 10 krotnie,
    czyli odzyskujemy zaledwie 10% mocy nominalnej, a zima potrzebujemy do ogrzewania
    10-20 kW, a dostajemy 1-2 kW

  • 22. Data: 2022-12-18 16:03:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 18 Dec 2022 15:12:22 +0100, Mateusz Bogusz

    > Ogrzeje taniej, ale czasami ważny jest też czas ogrzewania.

    Nie wiem do czego ten czas, mam zasobnik 300L a zużywam w porywach 100L.
    W lecie to ta moja pompa ma ze 14kW mocy, obecnie sobie spójrz niżej przy
    okazji sprawdzania COP, jaką moja pompa ma moc grzewczą vs grzałka 2-3kW. Z
    czym do ludzi.

    > Poza tym koła zapasowego do samochodu też mieć nie trzeba ze sobą.

    Też prawda.

    > Ale umówmy się że przy takich temperaturach to nie będzie "3x taniej"
    > tylko trochę mniej.

    Masz tu kartę mojej PC GW
    https://www.a-pic.pl/wp-content/uploads/2022/04/kart
    a_tech._apic_10_CGW_400V.pdf

    i sprawdź COP przy grzaniu CWU do +45sC, przy, obecnie +4sC z gruntu. To i
    tak wydaje się kiblowy wynik, bo nadal nie zasypałem studzienki i rur
    wymiennika aż się w bałwany zamieniają, dobiegi z 4 pętli (mam ich 5) są
    raptem pod pół metrową warstwą ziemi.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 23. Data: 2022-12-18 19:09:41
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-18 o 16:03, Myjk pisze:
> [...]

    No nie zgodzę się, raz najechałem tak na krawężnik że z boku oponę
    rozprułem, i bez zapasu nie pojedziesz, oczywiści wiem że jest w AC
    'darmowa' laweta, ale nie każdy ma AC, ja nie, i wtedy to już mało
    opłacalny interes, teraz nawet wyciągnięcie z zaspy potrafi ponad 1000zł
    kosztować, czytałem właśnie ostatnio o takim przypadku.

    > Też prawda.
    więc nie prawda.

    --
    Janusz

  • 24. Data: 2022-12-18 19:12:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ogrzeje taniej, ale czasami ważny jest też czas ogrzewania. Poza tym
    > koła zapasowego do samochodu też mieć nie trzeba ze sobą.

    Jak pompa ma modulację mocy czyli jest inwertorowa to większą sprawność
    ma nie pracując z pełną mocą kompresora, więc czasami lepiej jest dłużej
    niż szybko.

    --
    Janusz

  • 25. Data: 2022-12-18 20:02:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 18 grudnia 2022 o 19:12:57 UTC+1 Janusz napisał(a):

    > Jak pompa ma modulację mocy czyli jest inwertorowa to większą sprawność
    > ma nie pracując z pełną mocą kompresora, więc czasami lepiej jest dłużej
> [...]
    Akurat w temacie sprawności się mocno mylisz. Wszystkie sprężarki z wyjątkiem
    membranowych jeśli pracują przy niższej prędkości obrotowej mają mniejszą sprawność.
    A to za sprawą strumienia wstecznego. Przykład. Pompka od roweru. Jak zatkać wylot w
    pompce ze skórzanym tłokiem to jeśli powoli wciskać tłoczysko to bez problemu wciśnie
    się do konca. A jak szybko wcisnąć to siebie da wcisnąć tłoczyska do końca. Pompka od
    roweru jest skrajnym przypadkiem ale tak to działa. I nie ma znaczenia czy sprężarka
    tłokowa, śrubowa czy spiralna.

  • 26. Data: 2022-12-18 20:31:01
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 18 grudnia 2022 o 20:02:18 UTC+1 4kogu... napisał(a):

> [...]
    roweru jest skrajnym przypadkiem ale tak to działa. I nie ma znaczenia czy sprężarka

    Ale zawsze istnieje prędkość optymalana. Za szybko tez źle, np. w tej rowerowej jak
    ktoś ma dużo powera i będzie np. 150-200x na minutę pompował to się mocno nagrzeje,
    znaczy pompka, nie tylko pompiarz ;)

  • 27. Data: 2022-12-18 21:47:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 18 grudnia 2022 o 20:31:02 UTC+1 WS napisał(a):

> [...]
    ktoś ma dużo powera i będzie np. 150-200x na minutę pompował to się mocno nagrzeje,
    Zgadza się że istnieje prędkość optymalna. Ale pomimo że taka prędkość istnieje w
    każdej książce z mechaniki czy każdym podręczniku akademickim z tego tematu bedzie
    napisane że sterowanie sprężarkami poprzez obniżanie prędkości obrotowej nie jest
    zalecane. W tłokowych będą problemy z ciągłością filmu olejowego w spiralnych i
    śrubowych strumień wsteczny będzie bardzo psuł sprawność. Sprezarki projektuje się do
    prędkości obrotowej w jakiej będą pracowały i nie daje się zbyt dużej rezerwy na
    zmianę tej prędkości. Ze względu na sprawność optymalne dzisiaj rozwiązanie to
    sprężarka że stałą prędkością obrotową i miękkim startem. Ale takie rozwiązanie
    wymuszało by na producentach zastosowanie materiałów o wyższej jakości żeby uzyskać
    jakaś możliwa do przyjęcia żywotność.

  • 28. Data: 2022-12-18 22:41:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.12.2022 21:47, Zenek Kapelinder wrote:
    > W tłokowych będą problemy z ciągłością filmu olejowego w spiralnych

    W spiralnych też, dlatego czasami PC modulując na najniższych obrotach
    będą co jakiś czas wkręcać się na wyższe obroty żeby zebrać czynnik a z
    nim olej.

    > Ze względu na sprawność optymalne dzisiaj rozwiązanie to sprężarka że stałą
    prędkością obrotową i miękkim startem.

    Pomijając użytkownika to nawet dla producenta może być korzystne jak
    kosztem sprawności zwiększy elastyczność (modulację) i wraz z nią ilość
    cykli włączenia-wyłączenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 29. Data: 2022-12-18 23:33:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 18 grudnia 2022 o 22:41:17 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]
    > Pomijając użytkownika to nawet dla producenta może być korzystne jak
    > kosztem sprawności zwiększy elastyczność (modulację) i wraz z nią ilość

    Jest korzystniejsze dla producenta bo może użyć gorszych materiałów. Dla użytkownika
    niekoniecznie ale za prąd płaci użytkownik a nie producent pompy ciepła. Pomijając
    ten drobny szczegół mój klimatyzator działa na razie bezbłędnie. Inna sprawa że
    pracuje w korzystnych warunkach. Ujemnej temperatury odkąd jest zainstalowany nie
    widział. Od tygodnia nie wytworzył żadnej wody która powstawała by jak by się
    oszranial. Jak sprężarka pracuje to pobiera ok 550-600W. Do katalogowych 2kW ma
    jeszcze daleko. Przy temperaturach jakie są na zewnątrz z uwzględnieniem że wyłączam
    grzanie na ok 7 godzin w nocy kiedy się śpi sprężarka pracuje ok 12 godzin na dobę. A
    najlepsze jest to że przed era pelletu miałem przećwiczone grzanie przerobionym
    klimatyzatorem przenośnym. I zamiast rozwijać tą technologię poszedłem w spalanie
    pelletu.