    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Nowy świecki zwyczaj
    Date: Wed, 07 Jan 2015 12:02:17 +0100
    <m84cfg$c4k$1@node2.news.atman.pl> <m84de9$d6n$1@node2.news.atman.pl>
    <54a6f93c$0$2657$65785112@news.neostrada.pl>
    <m86v0r$v0a$1@node2.news.atman.pl>
    <54a71b27$0$2653$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <54a876d9$0$2643$65785112@news.neostrada.pl>
    <m89thc$ak0$1@node1.news.atman.pl>
    <54a9188d$0$2153$65785112@news.neostrada.pl>
    <m8e346$9lo$1@node2.news.atman.pl> <m8ecnd$2q7$2@node1.news.atman.pl>
    <m8etf4$5j6$2@node2.news.atman.pl>
    <54ab0e88$0$2651$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <m8f4kh$t8t$1@node1.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <m8f6e2$vc1$1@node1.news.atman.pl>
    <54ab1fd5$0$2152$65785112@news.neostrada.pl>
    <m8h3g2$c1f$1@node2.news.atman.pl>
    <54ac58f2$0$2152$65785112@news.neostrada.pl>
    <m8hn3d$li0$1@node1.news.atman.pl>
    <54ac6c7a$0$18985$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2015-01-07 o 00:15, Uzytkownik pisze:

    > Chwila, a gdzie ja napisałem, że centralne sterowanie gospodarką jest
    > dobre?

    Wiec skad ta nostalgia?

    > Zauważa, że to co napisałeś wcześniej stoi z tym w sprzeczności?

    Zupelnie nie, bo automatyka zatrudnia prywatna firma, a nie panstwowa.
    Ich problem jak radza sobie z kadra i kosztami.

    > Jaja sobie robisz?
    > Wiesz jak obecnie wygląda zatrudnienie w większości prywatnych firm?
    > Większa część pracowników pracuje na czarno. Jak myślisz kto im opłaca
    > składki opieki zdrowotnej?

    Ty o patologii, a ja o systemie.

    > Bzdura.
    > PRL już nie istnieje od ponad 20 lat.
    > A za czasów PRL nie było takich dysproporcji w wynagrodzeniach.

    To znaczy, ze kiedy Tobie beda trafialy sie same intratne roboty i
    bedziesz zarabial nie 80, a 180 tys. miesiecznie to panstwo ma Ci zabrac
    w ramach zmniejszania dysproporcji? Taki jest kapitalizm czy nam sie to
    podoba czy nie. A telewizja moze byc przykladem wlasnie dawnego systemu.
    Z drugiej strony media ogolnie rzadza sie chyba innymi stawkami.

    > Mamy kapitalizm, który wychwalasz, negując czasy PRL.
    > Skoro zacząłeś to porównanie to dlaczego ja mam nie porównywać?

    Nie wychwalam kapitalizu, ale to chyba jedyny system ktorzy moze dobrze
    dzialac na tym swiecie. A PRL neguje (choc nie wszystko oczywiscie), bo
    gospodarczo zanegowal sie sam.

    > Spółka Akcyjna.

    Co z tego?

    Owszem i generowala straty. Taka wiesz, maszynka do zadluzania.

    > Nie upadły, ale poprzez politykę państwa zostały doprowadzone do
    > upadłości w celu sprzedaży. Kto dostał granty?

    Upadly bo nie mialy kapitalu na odtworzenie majatku. Do tego byly
    zwyczajnie przerosniete i pewnie nie zawsze potrzebne. To o czym piszesz
    oczywiscie tez mialo miejsce, ale proceder wcale nie determinowal tredu.
    Przedsiebiorstwa panstwowe po prostu przejadly swoj majatek, ktorego nie
    bylo z czego odtworzyc. Dodatkowym czynnikiem bylo idiotyczne liczenie
    amortyzacji od wartosci zakupu nie uwzgledniajacej inflacji. A ta jak
    wiadomo z roku na rok byla wyzsza. Skutkiem tego bylo wyplacanie
    wysokich pensji, premii i nagrod, ale kosztem majatku, na odtworzenie
    ktorego nie odlozono praktycznie ani zlotowki. Maszyny sie zuzyly,
    narzedzia zuzyly, samochody rozpadly, a w kasie pusto, bo nikt nie
    liczyl inflacji.

    > Faktycznie masz rację - jaki wpływ na gospodarkę PRL mieli zatrudniani
    > pijacy?

    Nie tyle pijacy co ludzie niepotrzbni. Ogolnie panowal przerost
    zatrudnienia.

    > Dlatego co chwilę wymyślane są kolejne podatki - ostatni hit to podatek
    > zapasowy

    Mi tez od tego rece opadaja. Kierunek powinien byc calkowicie przeciwny,
    w strone obnizenia kosztow pracy i bilansowania budzetu panstwa poprzez
    ograniczanie wydatkow, a nie wiecznie szukania dodatkowych wplywow. Ale
    to jest w ogole jakis swiatowy tred opodatkowywania wszystkiego co sie
    da. Ze dwa lata temu czytalem jak to w USA ludzie zwijaja ogrodzenie,
    altany i inne oczywistosci, bo wladza opodatkowala to jako dobra
    luksusowe czy jakos tak i robi w dzien zdjecia zatelitarne (moze
    lotnicze). Ludzie broniac sie przed tym instaluja werandy itp.
    rozkladane na korbke. Regan gdyby zyl to by im chyba powiedzial co o tym
    mysli.

    Pozdro.. TK