    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Nowy świecki zwyczaj
    Date: Wed, 07 Jan 2015 14:52:00 +0100
    <m8e346$9lo$1@node2.news.atman.pl> <m8ecnd$2q7$2@node1.news.atman.pl>
    <m8etf4$5j6$2@node2.news.atman.pl>
    <54ab0e88$0$2651$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <m8f4kh$t8t$1@node1.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <m8f6a0$fn3$1@dont-email.me>
    <d...@g...com>
    <m8f75n$ind$1@dont-email.me>
    <2...@g...com>
    <m8h1fg$smu$1@node1.news.atman.pl>
    <2...@g...com>

    W dniu 2015-01-07 o 13:52, Kris pisze:
    > Moim żyło się lepiej akurat ale to dłuższa historia.
    > Ale było tak jak piszesz- to nie miało prawa się utrzymać ze względu na przerost
    zatrudnienia i złodziejstwo.
    > Znam osobiście człowieka dzisiaj już na emeryturze który opowiada że zdarzało mu
    się zapomnieć iść do okienka po miesięczną wypłatę i kadrowa go po budowach szukała
    żeby jej pokwitował odbiór. Gośc mówi ze czasami w jeden dzień "na lewo" zarobił 4-5
    krotność swojej miesięcznej wypłaty to i o wizycie w okienkui zapominał.
    > Pamiętam też jak mój nieżyjący już wujek przyjeżdżał do nas ZIŁem mi dziennie miał
    na sprzedaż po 100litrów benzyny. Czasami za darmo oddawał jak nikt zapłacić nie
    chciał albo i do rowu wylewał. Ziłem tym woził piach i inne kruszywo na budowę.
    Budowa była w miejscowości A żwir miał wozić z miejscowości B odległej od A o ok
    50km. Iles tam kursów dziennie miał zrobić.
    > A że facet był leniwy to znalazł żwirownię w pobliżu miejscowości A(dosłownie kilka
    kilometrów od budowy) i tą wymagana ilość kursów zrobił w pół dnia. Pozostałe pół
    dnia to był czas na kręcenie licznika(bo przecież km musiały się zgadzać) i pozbycie
    się nadmiaru benzyny. I tak z miesiąc albo lepiej. Więcej takich historii opowiadał.
    > Ojciec mój w pewnym momencie tez w transporcie pracował: budowa nowego dużego
    bloku, samochód z przyczepa wełny szklanej na ta budoweę przywiózł- lato było, wełna
    gryzie niekomfortowo się więc układa, chłopy wykopali więc koparką dół, w ten dół
    wełne i wyrównali teren.
    > No i oczywiście ojciec kierowca miał pomocnika który z nim jeździł, etat miał a
    potrzebny był do "skakania" po wódke jak się chłopakom na budowie pić zachciało.
    > Takich i podobnych historii pewnie każdy z nas kto te czasy pamieta zna co najmniej
    kilka, tak to hulało więc i nie miało prawa się utrzymać.

    Wiesz co mnie przeraza najbardziej? Glupota. To, ze ktos cos zalatwil,
    czy ukrakdl to przyslowiowy chu.. W tamtych czasach zalatwienie czego
    kolwiek legalnie graniczylo z cudem, wiec co tu sie dziwic, ze ludzie
    sobie radzili. Ale zakopywanie welny to jest totalna glupota.
    Dziwne to byly czasy. Wszystko mialo byc tanie i stad ceny urzedowe. A
    jak tanie to trudno dostepne, bo jak inaczej? Narzucona taniosc
    sprawiala, ze przedsiebiorstwa musialy sprzedawac towar kilkukrotnie
    taniej niz by mogly. W kapitalizmie podnosi sie cene jak ciagle sie
    sprzedaje, poprawia wydajnosc i zwieksza produkcje. Mozna to robic, bo
    jest kapital. Slowem osiaga sie punkt przeciecia krzywych podazy i
    popytu. Z koncem komuny ludzie narzekali, ze ceny poszly w gore i nagle
    okazalo sie, ze faktycznie za pensje mozna kupic mniej. To znaczy, ze
    ten towar tyle powinien kosztowac juz lata temu i ten socjalizm maialby
    szanse przetrwac. Cos jak w Chinach.

    Pozdro.. TK