  • 41. Data: 2015-02-20 19:37:37
    Temat: Re: Ogniwa solarne
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:54e778df$0$2186$6...@n...neostrada
    .pl...

    > No to się zmieniły parametry - sejm odrzucił poprawki senatu.

    Ano właśnie, niepotrzebnie wszyscy tu tak się śmiali, że to bez sensu.

    Przy takich cenach i dotacji koszt instalacji może się zwrócić w 6-8 lat,
    potem już czysty zysk.
    Bo odpada też najdroższy element - magazynowanie wytworzonego prądu.

    > Nie patrzyłem co dokładnie było głosowane, ale z tego dziennikarze
    > zrozumieli ;-) i opisują w portalach w ciągu 15 lat mają płacić 75groszy
    > za kWh dla energii z mikroinstalacji (do 3kW).

    Dokładnie.
    Ktoś wie czy utrącili też poprawkę zakazującą stosowania takich cen dla
    korzystających z dotacji z programu Prosument?

  • 42. Data: 2015-02-20 21:20:24
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 20 lutego 2015 19:11:45 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:

> [...]
    > zrozumieli ;-) i opisują w portalach w ciągu 15 lat mają płacić 75groszy
    > za kWh dla energii z mikroinstalacji (do 3kW).

    Nigdzie nie doczytałem że 75 groszy. Za to wyczytałem że odkupią po cenie wyższej niż
    rynkowa. Jak zmam życie to będzie cena rynkowa z hurtowego rynku energii. Czyli nie
    75 groszy a na przykład 15 groszy.

  • 43. Data: 2015-02-20 22:37:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-02-20 21:20, k...@g...com wrote:
    > Nigdzie nie doczytałem że 75 groszy. Za to wyczytałem że odkupią po cenie wyższej
    niż rynkowa. Jak zmam życie to będzie cena rynkowa z hurtowego rynku energii. Czyli
    nie 75 groszy a na przykład 15 groszy.

    Tak jak napisałem nie wiem co w rzeczywistości przegłosowano ale
    komentuje się to tak:

    <http://www.polskieradio.pl/42/259/Artykul/1382640,S
    ejm-w-ustawie-o-OZE-pozostanie-zapis-prosumencki>

    Dla nieklikatych:
    "[...] Tzw. zapis prosumencki dzieli prosumentów (czyli jednoczesnych
    producentów i konsumentów energii) na dwie grupy - najmniejsze
    instalacje do 3 kW i te od 3kW do 10 kW. W przypadku tych pierwszych
    wsparcie miałoby wynieść ok. 75 gr na kWh w ciągu piętnastu lat, w
    przypadku drugiej 40 - 70 gr/ kWh. [...]"

    Piotrek

  • 44. Data: 2015-02-21 01:03:54
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 20 lutego 2015 22:38:01 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:
> [...]
    > wsparcie miałoby wynieść ok. 75 gr na kWh w ciągu piętnastu lat, w
    > przypadku drugiej 40 - 70 gr/ kWh. [...]"

    Ceny wydają mi się mało prawdopodobne. U nas to nie obywatel ma mieć lżej a prezesi
    spółek. Co z robić z górką w dzień? W energii jest akcyza, vat i od obywatela będzie
    podatek dochodowy. Ale niech będzie że 70 groszy. Instalacja o mocy nominalnej 10kW
    te 10kW da przez kilkadziesiąt minut dziennie przez dwa miesiące. Da zarobić w letnie
    miesiące 30 złotych dziennie, średniorocznie z 10 złotych dziennie albo i mniej.
    Będzie kosztowała kilkadziesiąt tysięcy. Z własnych doświadczeń. Miałem ogniwo
    słoneczne 12V 150mA. Ładowało akumulatorki w małym radiu. Przez pierwsze cztery lata
    radio grało bez względu na porę roku po kilka godzin dziennie. Po jakiś siedmiu ośmiu
    latach w zimę grało coraz krócej, latem wystarczało prądu pod warunkiem ze słońce
    ładnie świeciło przez cały dzień. Po dziesięciu latach w słoneczny dzień po całym
    dniu ładowania prądu było na 15-20 minut. Akumulatorki oczywiście były podmieniane na
    nowe. Nowe ogniwo w pełnym słońcu dawało prąd zwarcia prawie 200mA. Po dziesięciu
    latach w pełnym słońcu prąd zwarcia zmalał do 5mA.

  • 45. Data: 2015-02-21 13:06:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-16 o 09:36, Ergie pisze:
    > Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Przebijam: wierzba energetyczna - rośnie sama jaka głupia, plewić nie
    > trzeba i po rozdrobnieniu pasuje do kotła na pelet owies czy
    > cokolwiek. Jedyny koszt to zakup rozdrabniarki.
    >
    > Pozdrawiam
    > Ergie

    ROTFL

    Liczyłeś ile hektarów musisz uprawiać?
    Zdajesz sobie sprawę ile trzeba się najebać żeby ją ściąć? Tego nie da
    się ścinać ręcznie, aby zapewnić sobie opał na zimę.
    Poza tym koszt rozdrabniarki, która rozdrobni wierzbę do postaci
    nadającej się do podania przez podajnik peletowy czy ekogroszkowy
    kosztuje ok. 20 tys. zł.
    Niestety wszystkie rozdrabniacze po kilkaset zł czy kilka tys. zł nie są
    w stanie rozdrobnić najcieńszych gałązek, które powodują zawieszanie się
    rozdrobnionego drewna w zbiorniku.

    Wierzba energetyczna to bardzo drogi biznes wymagający wielu maszyn
    rolniczych do przygotowania gleby (spulchnianie, opryski przy
    odchwaszczaniu), maszyny do ścinania, rozdrabniania, suszenia oraz
    wymagający wiele pracy (odchwaszczanie, spulchnianie gleby, sadzenie,
    ścinanie, przetwarzanie, suszenie, składowanie).
    Tak na prawdę nie jest to tani opał, bo poza sporymi inwestycjami w
    maszyny wymaga sporej ilości pracy oraz sporo miejsca do przetworzenia,
    suszenia i magazynowania.cą się
    Jest to opał dla bogaczy, którzy pod sloganami "ekologii" nie liczą się
    z kosztami, ani też z samą ekologią.
    Każda z maszyn potrzebuje energii do pracy i zazwyczaj jest to energia
    elektryczna lub energia z paliw.
    Jak więc widać wierzba energetyczna ani nie jest opłacalna, ani też
    ekologiczna.
    Tak naprawdę jedynie komu się opłaca wierzba energetyczna to handlarzom
    sadzonek :)

    Akurat temat wierzby już przerabiałem, bo sam się napaliłem kiedyś na
    wierzbę energetyczną i robiłem próby. Jednak się wyleczyłem jak się
    zorientowałem, że moja półhektarowa działka to stanowczo zbyt mało, aby
    sobie zapewnić opał na całą zimę, przy włożonej podobnej ilości energii
    przy plantacji wierzby co i potrzebnej do pracy pompy, a do tego koszt
    zakupu maszyn rolniczych jest znacznie większy od wykonania pompy
    ciepła, przy której później można leżeć "bykiem".

  • 46. Data: 2015-02-21 13:06:17
    Od: "Bogdan" <b...@g...com>

    Użytkownik "Piotrek" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    >wsparcie miałoby wynieść ok. 75 gr na kWh w ciągu piętnastu lat, w
    >przypadku drugiej 40 - 70 gr/ kWh. [...]"

    I jeszcze ważny warunek. Jeśli moc zainstalowanych źródeł tych
    o mocy 3kW osiągnie pułap 300MW to cena preferencyjna zanika.
    a dla instalacji 3-10kW pułap określono na 500MW.
    I teraz robi się kalkulacja ryzyka opłacalności. Jeśli ilość instalacji
    ruszy lawinowo to w krótkim czasie osiągnięte zostaną pułapy i
    cena oddawanej energii spada. Taki scenariusz jest prawdopodobny
    bo przerabiany u naszych sąsiadów.

    Bogdan

  • 47. Data: 2015-02-21 15:46:40
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 13:06:26 UTC+1 użytkownik Bogdan napisał:
> [...]
    > ruszy lawinowo to w krótkim czasie osiągnięte zostaną pułapy i
    > cena oddawanej energii spada. Taki scenariusz jest prawdopodobny

    Czyli 100 tysięcy małych i 50 tysięcy tych większych. Razem 150 tysięcy. To 1%
    gospodarstw domowych. Coś mi się zdaje że takie różne kurwy pasożytujące na
    społeczeństwie znalazły sobie nowe źródełko co będzie się nazywało dopłaty do
    instalacji fotowoltaicznych. Oprócz tego będzie powód do podniesienia ceny prądu.
    Przy dostatecznie dużej liczbie Elektryków te 1% dadzą radę zrobić. Prąd oczywiście w
    takiej sytuacji nie stanieje. Mam możliwość podgrzewania bojlera solarem ale nie mam
    możliwości postawienia rasowego solara za 1000 złotych. Ale taki co da 100W jak
    świeci słońce dam radę postawić. Zysk będę miał taki że jak będzie cały dzień
    świeciło Słońce to tym pasożytującym kurwom nie dam za ten dzień pięćdziesięciu
    groszy.

  • 48. Data: 2015-02-21 17:13:54
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    > ruszy lawinowo to w krótkim czasie osiągnięte zostaną pułapy i
    > cena oddawanej energii spada. Taki scenariusz jest prawdopodobny

    Jak w Polsce powstanie 150 tys takich instalacji w krótkim czasie, to ceny
    sprzętu polecą na łeb na szyje i taką instalację będzie można mieć za ułamek
    obecnej ceny i wtedy dopiero się będzie naprawdę opłacało taką mieć.
    Chyba o to chodziło - żeby zamiast smrodzić brudnym węglem przy produkcji
    prądu, brać czysty, zielony prąd ze słońca.

    Oczywiście rządzący woleliby nadal sponsorować darmozjadów, którzy nie
    zarabiają nawet na własne koszty.

  • 49. Data: 2015-02-21 17:24:54
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 17:13:54 UTC+1 użytkownik Cavallino napisał:
> [...]
    > prądu, brać czysty, zielony prąd ze słońca.
    >
    > Oczywiście rządzący woleliby nadal sponsorować darmozjadów, którzy nie

    Nie zlecą jeśli jakiś przełom w technologii się nie zrobi. popatrz na alibabę. Szału
    z niskimi cenami nie ma. Cały czas trzeba mieć na uwadze że żeby miało sens robienie
    prądu na dachu to trzeba mieć ich z 10 razy więcej niż planowana moc nominalna.
    Odsprzedawanie z małych instalacji nie ma najmniejszego sensu. Teoretycznie zestawu z
    2,5kW można by użyć do oświetlania. Ale wtedy potrzeby drogi akumulator i
    przetwornica. Słońce ma ta wadę że jak jest dzień to świecić nie trzeba a w nocy jak
    trzeba to jest za horyzontem.

  • 50. Data: 2015-02-21 18:34:50
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam

    > Jak więc widać wierzba energetyczna ani nie jest opłacalna, ani też
    > ekologiczna.

    Zapomnialeś o jeszcze jednym-może mniej istotnym czynniku.
    Tę sieczkę trzeba wysuszyć.Tzn można suszyć patyki-wtedy tylko
    silniejszy rozdrabniacz.
    > Tak naprawdę jedynie komu się opłaca wierzba energetyczna to handlarzom
    > sadzonek :)

    Podpisuję się pod tym obamy ręcyma.
    Od kilku lat obserwuję taką plantacje,okolo hektara.Tu o oplacalności przesądzil fakt
    awansy "sadzącego".Wnuczek posadzil na ziemi dziadka i
    z gminy poszedl do województwa.Warto bylo. Plantację obrabia dziadek.
    Ostatnio najbardziej dochodowe byly plecione ploty i faszyna.
    Ale jest plus-calą zimę dziadek nie lata po wsi,tylko rąbie i pali,rąbie i pali.I
    cieplo mu. :-))