    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewanie pelletem domu
    Date: Wed, 7 Oct 2015 18:47:52 +0200

    On 2015-10-07 08:49, Uzytkownik wrote:
    > To nie jest kwestia złych ustawień, lecz kwestia tego, że podajnik
    > retortowy nie nadaje się do spalania samego pelletu.
    > Proces spalania pelletu jest całkiem inny, dlatego palniki pelletowe
    > pracują na całkiem innej zasadzie.

    Po 10 godzinach obserwacji spalania, kręcenia ustawieniami pieca mam w
    tej chwili okolo 48h spalania idealnego - "zero" popiołu, dmuchawa
    chodzi tylko raz na jakiś czas, retorta pełna. Wygląda na to że
    znalazłem ustawienia optymalne, ale nie mam jak sprawdzić przy zmiennym
    obciążeniu.

    > Poza tym żebyś sobie też nie zrobił krzywdy wsypując sam pellet do kotła
    > na ekogroszek, bo w podajnikach retortowych pellet ma tendencje do
    > zapalenia się w zasobniku. Może dojść do tego, że pellet zacznie Ci się
    > palić w zbiorniku.

    W zbiorniku szybko znika tlen. Chyba że ktoś zostawi otwarty. Wegiel tak
    samo może się zapalić. Ostatecznie mam czujnik temperatury na ślimaku i
    zbiornik jest wypełniony w 1/3 z powodu wrodzonej paranoi. IMHO bez
    awarii uszczelki zapalenie się pelletu w zbiorniku jest niemożliwe.

    > No popatrz, a u mnie "po sąsiedzku" (w obrębie do 2km od mojego domu) są
    > 3 składy opału i każdy z nich dysponuje HDS-em.

    Ależ u mnie też, ale w cenie 1000zł za tonę. Gdzie to obiecane 600zł z
    huraoptymistycznych zapewnień z internetów? Ni ma. Z chęcią kupię w tej
    cenie z dowozem na Zagłebie Dąbrowskie. Gdzie kupić? No dobra, może być 700.

    > Może zacznij od lokalnych dostawców, bo może się okazać, że szukasz
    > daleko i drogo, a blisko możesz mieć taniej lub w tej samej cenie bez
    > dodatkowych kosztów transportu i do tego z rozładunkiem.

    Oh, szukałem i daleko i blisko. Gdybym mieszkał pod Poznaniem to mogę
    przebierać. Ale mieszkam na Zagłebiu. Tu i pellet i wegiel drogi jak
    cholera bo daleko do kopalni i tartaków.